Felújítások Európa-szerte
2017. november 27.
Folyamatosan újítsák fel az európai ipari és történelmi műemléknek számító épületeket és építményeket. Megújul a németországi patinás Duna-híd, Barcelonában Gaudi-épület, az olaszoknál meg a világhíres frenzei dóm.
Hídfelújítás Drezdában
Visszakapja eredeti színét a németországi Drezda egyik leghíresebb hídja, a Kék Csoda (Das Blaue Wunder). A budapesti Széchenyi lánchídhoz hasonló függőhíd a 19. század végén épült, nemhivatalos nevét a színéről kapta és arról, hogy építészeti remekműként tartották számon, mert soha korábban nem sikerült az Elbán acélszerkezetű hidat építeni, amely a folyómeder közepén elhelyezett pillér nélkül íveli át a két part közötti csaknem 300 méteres távolságot.
Az 1893-ban átadott építmény - hivatalos nevén Loschwitzi híd (Loschwitzer Brücke) - teljeskörű felújításra szorul, a munkálatok várhatóan 2030-ig tartanak és 40 millió eurót (12,4 milliárd forint) emésztenek fel. A legfontosabb szakasz a 3800 tonnás acélszerkezet restaurálása, ezzel már 2020-ra végeznek. Számos deformálódott elemet kicserélnek, eltávolítják a rozsdát és a legutóbbi festékrétegeket, amelyeket az ország újraegyesítésének idején, 1988 és 1993 között vittek fel. Az előkészületek során feltárták a legelső rétegek maradványait, ezek nyomán az egész híd visszakapja régi színét, így a szászországi tartományi főváros egyik legfontosabb közlekedési műemléke néhány év múlva ismét az eredeti kékben pompázik majd.
A híd képe távolról
Bővül a látogatható Gaudí-épületek listája Barcelonában
Bővül a nyilvánosság számára látogatható Gaudí-épületek listája Barcelonában: november közepén nyitotta meg kapuit a Casa Vicens, az első a világhírű építész által tervezett lakóépületek közül. A Barcelona belvárosában található ingatlan építésével Manuel Vicens bróker bízta meg a még pályája elején álló Gaudít 1883-ban. A család nyári rezidenciájának szánt négyszintes, keleties motívumokkal gazdagon díszített ház két évvel később készült el.
Az épület 1899-ben gazdát cserélt, a Jover-család tulajdonába került, amely 1925-ben Joan Baptista Serra de Martínez építészt, Gaudí barátját bízta meg a ház bővítésével, hogy az addigi egy helyett három lakást alakítson ki benne. A La Casa Vicens 2014 óta a MoraBanc andorrai pénzintézet tulajdona, amely úgy döntött, hogy múzeumot hoz létre az épületben. Joan Abella, a La Casa Vicens igazgatója elmondta: az ingatlan helyreállítása és múzeummá alakítása 4,5 millió euróba (1,4 milliárd forint) került. Az UNESCO világörökségi listáján 2005 óta szereplő, most megújult épületben évente 150 ezer látogatóra számítanak.
A híres Gaudí-épület
Ipari alpinisták vizsgálják át cserepenként a firenzei székesegyház kupoláját
Ipari alpinisták kezdték meg november közepén a firenzei székesegyház Filippo Brunelleschi tervezte kupolájának cserepenkénti ellenőrzését. A Santa Maria del Fiore (Liliomos Szűz Mária) székesegyházat működtető, a XIII. században alapított Opera del Duomo szervezet, amely a híres dóm épületegyüttesével kapcsolatos állagmegóvási és felújítási munkálatért felelős, évente kétszer ellenőrizteti a 40 ezer négyzetméteres felületet daru segítségével.
Évtizedek óta most először a szervezet egy kupolavizsgálatra szakosodott ipari alpinista cég segítségét veszi igénybe. "Ezzel a látványos módszerrel cserepenként ellenőrizhető a kupola borítása és az állaga" - magyarázta Luca Bagnoli, az Opera del Duomo elnöke. A szervezet rendelt a dóm előtti térre egy hatalmas, 135 méteres karú darut is, amellyel a harangtorony tetején elhelyezett, egy ereklyetartót és egy keresztet tartó 14 méter magas ciprustörzset ellenőrzik majd. Az ellenőrzés egyáltalán nem hiábavaló. Egy hónapja egy spanyol turista meghalt, amikor a Szent Kereszt-bazilikában lezuhant az egyik oszlopról egy meglazult oszlopfő. A Szent Kereszt-bazilika, amely szintén Firenze szívében áll, a világ egyik legnagyobb ferences temploma, ott található Michelangelo, Galilei és Machiavelli sírja. Építése 1294-ben kezdődött és 1385-ben fejeződött be.
A dóm képe távolról
Forrás: MTI
Fotók: Wikipédia/Brücke-Osteuropa/Canaan/Ferdinando Castiglione
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?