Hazai építőipari hírek
2023. április 28.
Lefelé módosította idei eredményvárakozásait a Masterplast
Frissített pénzügyi előrejelzésében jelentős eredménycsökkenést vár 2023-ra a Masterplast a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt, de a folyamatban lévő beruházásokat befejezik. Az építőanyagokat gyártó cég éves közgyűlését követő befektetői tájékoztatón közölték, hogy a "megváltozott eredményességi pálya és a beruházások forrásigénye miatt" a társaság az osztalékfizetés kétéves felfüggesztésével számol - adta hírül a cég április 27-én.
A közleményben kiemelték: hogy hibás volt a vezetőség korábbi prognózisa a várható piaci trendekkel kapcsolatban, és az elmúlt fél évben bekövetkezett negatív iparági és makrogazdasági környezetváltozás jelentősen rontotta a vállalat működési terét. Jelentősen csökkent a kereslet, a magas kamatkörnyezet miatt bezuhant a hitelfelvétel, az éles verseny miatt beszűkültek a marzsok és a korábban magas áron beszerzett készletek is csökkentették az eredményességet - írták.
A jelenlegi helyzet valóban kedvezőtlen, a jövőképünk és a hosszútávú kilátásaink azonban megerősödtek - idézi a kapcsolódó közlemény Tibor Dávid elnök-vezérigazgatót. Az európai uniós támogatási programokban az épületenergetika prioritást kap, és az újjáépítési alapból várható támogatási hullám akár hirtelen felpörgő piaci környezetet is okozhat - tette hozzá.
A csütörtöki közgyűlésen elfogadott éves beszámoló szerint a vállalat 201,8 millió euró árbevétel mellett 20,6 millió euró EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírások előtti) eredményt és 15,7 millió euró adózott eredményt ért el 2022-ben. A frissített előrejelzés szerint idén 175 millió euró árbevétel mellett 8 millió euró EBITDA és 1 millió eurós adózott eredményt érhet el a társaság.
A felülvizsgált középtávú előrejelzés szerint a tavalyival megegyező nettó nyereséget hozhat a 2024-es év, míg 2026-ra az adózott nyereség közel 31 millió euróra emelkedhet.
A befektetői tájékoztatóban jelezték: osztalékfizetés legközelebb a 2024-es év után várható, az előirányzat 66 forint részvényenként, amely 2025-re 77 forintra, 2026-ra 88 forintra emelkedhet. A társaság 2022-ben részvényenként 55 forint osztalékot fizetett.
Közölték: a kedvezőtlen környezet nem érinti a folyamatban lévő beruházásokat. A halmajugrai kőzetgyapot- és a szerencsi üveggyapotgyárban 2025 közepén indulhat a gyártás. Előbbi 49 millió euróból, utóbbi 47,5 millió euróból épül, a két gyár teljes kapacitása 49 ezer tonna. A szabadkai XPS gyárat hamarosan átadják, míg a moduláris épületelemgyártás és egészségipari termékgyártás terén hosszabb felfutási idővel kalkulál a társaság.
A Mapei első negyedéves árbevétele 6,6 százalékkal csökkent
A Mapei Kft. árbevétele idén az első negyedévben 7,2 milliárd forint volt, ami 6,6 százalékos csökkenés éves összevetésben - tudósított a pénzügyi teljesítményéről az építőipari segédanyagokat gyártó és forgalmazó cég április 27-én. A társaság export bevételei ugyanakkor 28 százalékkal, 169 millió forintra emelkedtek.
A vállalat célja, hogy továbbra is versenyképes maradjon a változó piaci környezetben. Ennek érdekében költségcsökkentési intézkedéseket vezettek be. Emellett folyamatos erőfeszítéseket tesznek, hogy növeljék a vállalat piaci részesedését, kompenzálva a kereslet csökkenését, új szolgáltatások, termékek bevezetésével, továbbfejlesztett szakmai képzésekkel segítik a piaci szereplőket.
Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője bizakodó, úgy véli a második negyedév kismértékű javulást hozhat. A rezsiszámlák csökkenésével várhatóan élénkül a lakosság építése kedve, valamint, ha Magyarország hozzájuthat az EU-s pénzekhez a visszatartott forrásokból, megindulhatnak a beruházások és támogatások - olvasható a társaság közleményében.
A Mapei Kft. az építőipari segédanyaggyártás,- és forgalmazás egyik legjelentősebb piaci szereplője Magyarországon. A társaság 1991-ben jött létre az osztrák Mapei GmbH. alapításában, a Mapei S.p.A. leányvállalataként. A vállalat 241 embert foglalkoztat, forgalma 2022-ben 33,5 milliárd forint volt.
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a Mapei Kft. árbevétele 2021-ben 28,131 milliárd forintot tett ki, míg egy évvel korábban 23,240 milliárd forint volt. A társaság 2021-ben 2,787 milliárd forint nyereséggel zárt, 2020-ban 2,372 milliárd forint volt az adózott eredménye.
Markovich Béla, a Mapei ügyvezetője a vállalat egy korábbi sajtótájékoztatóján.
Aszfaltkeverőt épít Tatabányán a Strabag
A Strabag Aszfalt Kft. aszfaltkeverő üzem építését tervezi egymilliárd forintot meghaladó beruházással Tatabányán, az M1-es autópálya felhajtójának közelében - adta hírül a társaság április 24-én. Az üzem indulását 2024 második felére ütemezik, a létesítmény az induláskor 10 embert foglalkoztat majd.
A Tarjáni út mellett fekvő háromhektáros telken az aszfaltkeverő mellett alapanyag-, másodnyersanyag- és bontottanyag-tárolók, illetve egy irodaépület kap helyet. Az üzemet az alap- és kötőrétegekhez szükséges anyagból a telephely közvetlen szomszédságában található kőbányából szolgálják ki, a kopórétegekhez pedig az uzsai kőbányából szállítanak finom- és durvakőanyagot.
A létesítménybe telepítenek egy óránként 260 tonna aszfalt legyártására képes berendezést, így az éves kapacitás eléri majd az 500 ezer tonnát. A berendezés képes lesz a beszállított aszfalttörmelék újrahasznosítására, illetve habosított bitumen előállítására. Az újrahasznosítás aránya akár 40 százalékos is lehet. Az üzem helyszínének kiválasztásakor környezetvédelmi szempontokat is érvényesítettek, az alapanyagok beszállítása városi utak használata és a lakókörnyezet zavarása nélkül valósul meg.
A Strabag Aszfalt Kft. az osztrák tulajdonú Strabag konszern leányvállalata, Magyarországon 2 telephellyel és 21 fiókteleppel rendelkezik. A nyilvános cégbeszámolók alapján a társaság 2020-ban 8,6 milliárd, 2021-ben pedig 16 milliárd forint árbevételt ért el, amelynek nagy része aszfalt és előregyártott betonelem értékesítéséből származott. A cég adózott eredménye 2020-ban 0,62 milliárd, 2021-ben 1,5 milliárd forint volt.
Forrás: MTI
Fotó: Masterplast, Mapei, Strabag
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?