Hazai gyártói hírek
2020. október 22.
Elkészült a Mol zalai gumibitumen-üzeme, Hódmezővásárhelyen betonelemek, Dunaújvárosban készházelemek gyártása indulhat.
Zalaegerszeg, gumibitumen-üzem
Elkészült október második felében a Mol Zalai Finomítójában a gumibitumen gyártására képes új üzem, amely naponta mintegy 96 tonna, éves szinten 20 000 tonna útépítési alapanyagot tud termelni.
A napi kapacitás elegendő a nagyobb útépítési munkálatokhoz és arra is lehetőséget nyújt, hogy kiaknázhassák a környező országokban is az üzleti lehetőségeket - nyilatkozta Zsinkó Tibor, a Mol Magyarország Downstream ügyvezető igazgatója. Mivel a kémiailag stabilizált gumibitumen a Mol szabadalma, így további hasznosítási lehetőséget jelenthet a licensz értékesítése is, amelyhez az új üzem referenciát jelent.
A társaság szerint a gumibitumenből készült utak tartósabbak, mivel kisebb a kátyúk és nyomvályúk kialakulásának esélye a hagyományos bitumennel készült utakhoz képes. Emellett a gumibitumen környezetbarát megoldás, ugyanis előállításához évente 3000 tonna gumiőrleményt használnak fel, amihez mintegy félmillió használt gumiabroncsot, a Magyarországon évente keletkező gumiabroncs-hulladék 8-10 százalékát hasznosítják.
A Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a jelenleg is működő, kisebb - évi 5000 tonna - kapacitású gumibitumen kísérleti üzemet. A kereslet növekedésére reagálva a Mol 2019 tavaszán kezdte meg az új üzem építését. A 3 milliárd forintos beruházás 75 százalékát a Mol saját forrásból, 25 százalékát pedig állami támogatásból finanszírozta.
Életkép a Mol üzeméből
Hódmezővásárhely, betonelemgyártó-üzem
Mintegy 565 millió forintos beruházással épít betonelemeket gyártó üzemet a hódmezővásárhelyi ipari parkban a Bodrogi Bau Kft. – derül ki a cég október közepén kiadott közleményéből.
Az ipari parkban kialakítandó, 1500 négyzetméteres csarnokban a cég építőanyag-gyártási tevékenységi körét bővítik újabb termékvonallal: többek között betonipari építőanyagokat, kertépítési betonelemeket, beton műtárgyakat és építőipari transzportbetont készítenek majd.
A termelést előreláthatólag 2021 nyarán kezdik el, melyhez nélkülözhetetlen lesz új szakemberek és munkavállalók felvétele. A technológia kialakítása még folyamatban van, ettől függ, hogy pontosan hány új dolgozóval bővül a vállalkozás létszáma a fejlesztés nyomán.
A fejlesztés költségeinek felét a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) versenyképesség-növelő támogatása fedezi.
Dunaújváros, készházelem-gyártás
Készház elemek gyártását kívánja elindítani a TGA Consult Kft. Dunaújvárosban uniós támogatással – adta hírül a cég október közepén. Az egyedi igényeket kielégítő, kis energia igényű és nagy üvegfelületeket tartalmazó házak tervezése és a gyártás feltételeinek megteremtése mintegy 340 millió forintba kerül.
A tervekhez 168,79 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyertek. Úgy számolnak, hogy 2021 végére készül el az első legyártott mintaház.
A vállalat a ház gyártási logikáját az autógyártásból már jól ismert elvek mentén szeretné felépíteni. Minél kisebb nyersanyag raktárkészlettel, félkész termékek széleskörű felhasználásával és az építőiparban nem megszokott magas méretpontossággal akarnak dolgozni. A vállalat a készházait elsősorban exportpiacokra szánja.
Forrás: MTI
Fotó: MOL
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?