Hazai hírek
2020. november 12.
Kaposváron az ország első intermodális csomópontja, Fóton hazánk eddigi legnagyobb csomaglogisztikai depóját adták át a közelmúltban. Kecskeméten elindul a színház-felújítás tervezése.
Kaposvár - intermodális csomópont
Több éves tervezés, majd két és félévnyi kivitelezői munka után 2020 őszére 17,7 milliárd forintból, vissza nem térítendő európai uniós támogatással, elkészült és november elején átadták az ország első intermodális csomópontját Kaposváron.
A beruházással a megyeszékhely közlekedése gyorsabbá, biztonságosabbá és kényelmesebbé vált, amely naponta 32 ezer, a központot érintő ember életét teszi könnyebbé.
Bár a területileg is kiterjedt város rehabilitációs fejlesztés eredendően a közlekedést szolgálja, messze túlmutat a közlekedés modernizálásán. A hosszas és alapos előkészületek után egy olyan város- és területrehabilitációs beruházás készült el mintegy két év alatt, amellyel Kaposvár orvosolhatta a múlt adósságait – épületeket szanált, 30 évvel ezelőtt ideiglenesnek tervezett buszállomást bontott el, közterületeket modernizált –, és kaput nyithatott a jövő újabb fejlesztései előtt is – új városi gyűjtőutat, közúti és gyalogos felüljárót épített.
A helyi és távolsági autóbusz-állomások a négysávos Áchim András utca ívkorrekcióját követően közvetlenül a vasút melletti területre kerültek, itt valósult meg Magyarországon először a különböző közlekedési ágak közötti közös peron. A busztársaságok közös irodaházba költöztek be, összehangolt menetrendet és utastájékoztatási rendszert alakítottak ki. A közlekedési központ környezetében 200 új parkolóhelyet (köztük K+F és K+R helyeket is) alakított ki a város, amely nagyban szolgálja azt a célt, hogy a közösségi közlekedést minél többen válasszák.
Megépült egy függesztett acélszerkezetű híd, amelyet a város egykori újraalapítójáról, Esterházy Pálról nevezett el. Az Esterházy híd növénykazettákkal és pihenőkkel, padokkal ellátott, gyalogos és kerékpáros sétányként köti össze a vasút által 140 éve szétválasztott két városrészt, a belvárost és a Donnert. A híd érinti a közlekedési központ irodaházát is. Személyfelvonók, rámpák és lépcsők teszik lehetővé az átjutást minden korosztálynak, s természetesen mozgáskorlátozottaknak is.
A híd mindkét végén átfogó területmegújítás zajlott, így a város polgárai, illetve az agglomerációban élők ma már valódi közösségi térként használhatják a Petőfi teret. A donneri hídfő kialakítása pedig az érintett városrész megújításának egyik mérföldköve lett. Csakúgy, mint a városi fürdő és a Csik Ferenc Versenyuszoda felé vezető sétány meghosszabbítása és ezáltal gyűjtőúttá fejlesztése. A beruházásban három körforgalmi csomópont épült, amelyek szintén a biztonságos és gyors áthaladást szolgálják.
Az elkészült intermodális csomópont látképe a 2020. novemberi átadáskor
Fót - logisztikai üzem
Az ország eddigi legnagyobb alapterületű csomaglogisztikai depóját adták át november elején Fóton, az üzem egyúttal a Magyar Posta első saját tulajdonú depója. A zöldmezős beruházás kilenc hónap alatt valósult meg, mintegy 5 milliárd forintból.
Az üzem 15 ezer négyzetméter alapterületű, 32 dokkolókapuval és 50 kisteherautós beállással - olvasható az MP közleményében. A fóti üzem fogja ellátni Észak-Pestet, az északi-pesti agglomerációt és Észak-Budát.
A depóban mintegy 300 csomagfeldolgozó és 40 irodai munkatárs dolgozik majd. A fóti telephely egyik kulcseleme az Posta logisztikai fejlesztési programnak, amely mintegy 50 milliárd forintból reformálja meg a teljes postai logisztikai infrastruktúrát. A projekt keretében a posta újjászervezi a logisztikai feldolgozó hálózatát: országosan 23 depót alakít ki, 19-et vidéken, 4-et a fővárosban.
Az idei év egészére a posta mintegy 20 százalékos emelkedést vár a csomagmennyiségben a közlemény szerint. A fóti depót november végén helyezik üzembe.
A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház épülete
Kecskemét - színházfelújítás
Közbeszerzési eljáráson a kaposvári Arker Stúdió Építészeti és Kereskedelmi Kft. nyerte el a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház komplex felújításával kapcsolatos tervek és tanulmányok elkészítésének lehetőségét – adta hírül a kecskeméti önkormányzat november első felében.
A közlemény szerint a kormány határozata alapján Kecskemét önkormányzata a beruházás előkészítési alapból mintegy 239 millió forint támogatásban részesült. Az összeget - amelyet az önkormányzat közel 60 millió forinttal egészít ki - a színházépület és a mellette lévő Ruszt József Stúdiószínház tervezett fejlesztésének előkészítésére, az engedélyes és kiviteli tervek, valamint a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére fordítják. A feladatok előreláthatólag 15 hónapot vesznek igénybe.
A legfontosabb cél a műemlék színházépület és a Ruszt József Stúdiószínház bővítése, külső és belső rekonstrukciója. A teljeskörű színháztechnikai megújulás nem jár együtt funkcióváltással vagy -bővítéssel. A komplex felújítás funkcionálisan és technológiai szempontból egyaránt korszerű, gazdaságosan üzemeltethető létesítménnyé teszi az épületeket - részletezik.
A tervezett munkák között egyebek mellett homlokzatfelújítás; a nyílászárók részleges cseréje; teljes gépészeti rekonstrukció; a színházterem, az épületvillamossági szerkezetek, a színháztechnika, az audiovizuális rendszerek, a vizuális és hangrendszer korszerűsítése; a közösségi terek és a nézőtér bútorozása, az új öltözőblokkok, irodák, műhelyek mellett próbaterem kialakítása; akadálymentesítés; valamint épületfelügyeleti rendszer kiépítése szerepel.
Forrás: NIF, MTI
Foró: NIF/Wikipédia/Kaboldy
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?