Hazai közlekedési infrastruktúra-felújítások
2023. március 31.
Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása kezdődik áprilisban
Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása indul április 12-én – adta hírül az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. március 27-én. Munkálatok lesznek az M1-es, az M15-ös, az M3-as, az M30-as, az M35-ös, az M4-es, az M7-es és az M8-as gyorsforgalmi utakon. Idén 297 kilométer hosszan, 2 millió négyzetméteren cserélik a régi, elöregedett, javításra szoruló burkolatot új aszfaltra.
Az MKIF munkatársai az M3 és az M7-es autópályán kezdik az úgynevezett szintrehozási munkálatokat. A teljes szintrehozás 2025-ig tart. Ezen felül országszerte 200 híd, felüljáró újul meg, köztük négy nagyobb híd: a Rába, az Oszlári Tisza híd, a Köröshegyi völgyhíd és a Pentele híd.
Továbbá 30 pihenőnél javítják az épületek, mosdók tetőszerkezetét, cserélik a gépészetet. Fákat ültetnek és szelektív hulladékgyűjtőket is kihelyeznek a pihenőkbe. Ahol szükséges, cserélik a vadvédő kerítést is az autópályák mindkét oldalán.
Kiemelték, a gyorsforgalmi útfelújítások terelésekkel, forgalomkorlátozásokkal járnak. Mindezekről időben és folyamatosan tájékoztatást adnak az MKIF honlapján, Facebook-oldalán és az Útinformon keresztül.
Ugyanakkor közölték, igyekeznek a munkálatokat úgy szervezni, hogy a lehető legkevesebb kellemetlenséggel járjanak. Példaként említették, hogy az egész felújítást húsvét után indítják, az M7-en pedig a vakáció ideje alatt, a főváros és a Balaton között előre tervezett munkálatok nem lesznek.
Az utazókat arra kérték, indulás előtt mindig tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről és a felújítások ideje alatt tervezzék utazásaikat hosszabb menetidővel - olvasható az MKIF közleményében.
Az M1-es autópálya a 13-as út kereszteződésénél
Pályafelújítás az észak-balatoni vonalon
Március végétől április végéig pályafelújítást végeznek az észak-balatoni vasútvonalon, és tizenkét vasúti átjáró épül át – adta hírül a Mávinform március 28-án.
Az idén a nyíltvonali pályarészek és több állomás átépítését, felújítását végzik el annak érdekében, hogy megszűnjenek a sebességkorlátozások a vonalszakaszon, a vonatok megfelelő sebességgel közlekedhessenek. Ezáltal stabilabbá és betarthatóbbá válik a menetrendszerű vonatközlekedés.
Hozzátették, hogy az észak-balatoni vonalon a korábbi években a Szabadbattyán-Balatonfüred vonalszakaszt villamosították, az állomások részleges akadálymentesítése is megtörtént.
A felújításra váró 700 méteres szakaszon jelenleg több helyen is 60 kilométer/órára korlátozták a vonatok sebességét, a felújítás után ismét 80 kilométer/órás sebességgel haladhatnak a vonatok.
Balatonfűzfő állomás a vonal Balatonfüredig tartó villamosítási felújítás munkái alatt 2020-ban
A Budapest-Székesfehérvár-Tapolca vonalon március 29-tól április 5-ig a pályakarbantartás miatt a vonatok módosított menetrend szerint közlekednek. Balatonkenese és Balatonfüred között valamennyi vonat helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat. Április 11-től 27-ig a Szabadbattyán-Alsóörs állomások között végzett pályakarbantartási munkák miatt módosul a menetrend, ez idő alatt Székesfehérvár és Balatonfüred között pótlóbuszok közlekednek.
A kivitelező a MÁV leányvállalata a MÁV FKG Kft. áprilisban vágányzár keretében végzi a felújítást, ami a munkák jellegéből adódóan zajjal jár nappal és éjszaka egyaránt. A vasútüzemi területen végzett munka az utasok, a közúton közlekedők és vasúti átjárókban közlekedők biztonságához járul hozzá. A munkákat a balatoni szezon kívülre időzítették a Balatonkenese és Balatonfüred közötti szakaszon. Ezek érintik Polgárdi, Füle, Balatonfőkajár, Csajág, Balatonakarattya, Balatonfűzfő, Paloznak, Balatonalmádi, Balatonkenese, Alsóörs, Csopak, Balatonfüred településeket. A munkálatok során az anyagok rakodása, szállítása, sínek vágása, bontási és építési munkák elvégzése miatt nagyobb zajterhelés lesz, ezért a lakosság megértését és türelmét kéri a vasúttársaság.
A vágányfelújítást kézi munkagépek, közúton és vasúton is használható rakodógépek, kötött pályán közlekedő korszerű vasúti pályaépítő, karbantartó gépek alkalmazásával végzik el. Az itt alkalmazott rostaszerelvény munkagépek hossza kb. 250 méter. A rostálási feladatot a 2021-ben beszerzett nagyteljesítményű RM 85-750 típusú rostagép végzi, amely vízpermet alkalmazásával csökkenti a környezet porterhelését. A kitermelt ágyazatot a 2021-ben forgalomba helyezett MFS-35 típusú kocsikba rakják és szállítják el vasúton, így nem terhelik a közutakat, ott nem keletkezik zaj- és porterhelés.
Forrás: MTI, MÁV
Fotók: MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., Wikipédia, Civilhetes.net