Hírek Kínából
2017. december 29.
Az 2017-es év vége is szolgált néhány érdekességgel a kínai hírek terén is: nőnek az ingatlanárak, elképesztő mennyiségű utat építenek, és elkészült a világ leghosszabb, csaknem fél kilométer hosszú üveghídja is.
Áremelkedés
A kormányzati intézkedések ellenére Kínában októberhez hasonló mértékben emelkedett a lakóingatlanok ára novemberben is havi összevetésben, ugyanakkor éves szinten minimálisan lassult a növekedés. A kínai statisztikai hivatal december közepén tette közzé, hogy az ország 70 nagyvárosában októberhez hasonlóan átlagosan 0,3 százalék volt a lakóingatlanok árának havi szintű drágulása novemberben. Az áremelkedése novemberben 5,1 százalékra lassult éves összevetésben az októberi 5,4 százalék után.
A kínai vezetők azt ígérték, hogy megfékezik az eladósodottságból és az ingatlanárak túlzott emelkedéséből fakadó kockázatokat, miután évekig a hitelezés bővülése hajtotta a gazdaság növekedését, amely ütemének el kellett érnie a hivatalos célszámot. Kínában az új lakások ára 12,4 százalékkal emelkedett tavaly, ami 2011 óta a leggyorsabb ütem.
Az áremelkedés fékezésének céljából több mint húsz nagyvárosban már a múlt év végén megszigorították a lakásvásárlás feltételeit. A kínai bankok tavaly rekordértékű, 12,65 ezer milliárd jüan új hitelt nyújtottak. Ezen belül tavaly 4,8 ezer milliárd jüan értékben folyósítottak új jelzáloghitelt magánszemélyeknek, ami éves szinten 35 százalékos növekedés.
Kína növeli acélgyártását jövőre és többet fog exportálni az ideinél, miután a belső kereslete minimálisan visszaesik. A Mysteel Research ágazati elemző cég szakértői azzal számolnak, hogy Kína jövőre 930 millió tonna acélt gyárt, 2,7 százalékkal többet az ideinél.
Az acél ára viszont tavasztól csökkeni fog, miután a légszennyezettség mérséklése miatt a téli szezonban leállított számos kínai acélüzem termelése újraindul. A cég szerint Kína jövő évi acélkereslete 843,55 millió tonna lesz, kisebb az idei 844,05 millió tonnánál, ami 1,8 százalékkal múlja felül a tavalyit. Kína a világ legnagyobb acéltermelője és egyben fogyasztója is, egymagában a globális termelés mintegy felét használja fel.
Kell az acél - Kína a világ legnagyobb acéltermelője és egyben fogyasztója is (illusztráció)
Útépítés
Az ázsiai országban közben 530 ezer kilométernyi autóút épült az elmúlt öt év alatt a kínai közlekedési minisztérium nemrég közzétett adatai szerint.
Az erről szóló beszámolóban kiemelték, hogy gyakorlatilag elkészült a tervezett tíz közlekedési folyosó, amelyből öt észak-déli, a másik öt pedig kelet-nyugati irányú. Az adatak szerint öt év alatt 1,28 millió kilométernyi utat építettek falun, így már a kínai falvak több mint 98 százaléka szilárd útburkolattal rendelkezik.
Rekorder üveghíd
A világ leghosszabb, csaknem fél kilométer hosszú üveghídját adták át Kínában december végén, ahol már több hasonló szédítő turisztikai látványosság működik. A 488 méter hosszú sicsiacsuangi üvegpadlójú gyalogos függőhíd két meredek szikla között feszül, 218 méteres (66 emeletnyi) magasságban átívelve egy szakadék fölött. A Hopej tartományban, Pingsan megyében létesült látványhídról káprázatos kilátás nyílik a hegyekkel, természetes vízesésekkel, ősi városokkal és templomokkal tarkított Hunkjaku tájegységre.
A hidat több mint 1000 négy centiméter vastag üveglapból állították össze. Az építtető, a helyi turisztikai vállalat szerint az üveghidat eleve úgy tervezték, hogy a közepe felé haladva kissé kilengjen a látogató alatt, némi "izgalommal" fűszerezve a páratlan vizuális élményt. Az építtető szerint a rekordhosszúságú híd 3,5-szer több terhet bír el, mint amennyit a kínai szabványok megkövetelnek. Akár kétezren is tartózkodhatnának rajta, ám egyszerre legfeljebb 500 embert engednek fel rá.
Kínában több helyen is létesültek hasonló látványhidak, a leghíresebb a Csangcsiacsie Nemzeti Parkban működik, ahol 430 méter hosszan, 300 méteres magasságban köt össze két meredek sziklát.
A híd látképe
Forrás: MTI
Fotó: Thinkstockphotos.com, Dailymail.co.uk
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?