Indul az Új Közlekedési Múzeum tervpályázata
2018. augusztus 09.
Közzétették a MÁV egykori Északi Járműjavítójának területén felépítendő Új Közlekedési Múzeum nemzetközi tervpályázatát augusztus elején. Az előzetesen meghívottak között több sikeres magyar és világhírű külföldi építésziroda található.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) részeként működő Közlekedési Múzeum a Kőbányai úti járműjavító területén, a vasúti üzem értékes épületeinek megőrzésével és bővítésével nem csupán végleges otthonra talál, de a beruházásnak köszönhetően új kulturális városnegyed is születik.
Impozáns névsor
"Az egykori Északi Járműjavító területén megvalósuló beruházás Európa egyik legjelentősebb, barnamezős területen végrehajtott kulturális projektje. Ezt tükrözi a pályázaton résztvevő építészirodák névsora, ugyanis neves hazai szakemberek mellett több világhírű tervező is részt vesz a megmérettetésen" - idézi Közlekedési Múzeum közleménye Vitézy Dávidot, az MMKM főigazgatóját.
A meghívottak közül a 3H Építésziroda, az Amanda Levete Architects Ltd., az Atelier Brückner GmbH, a Bjarke Ingels Group, a Caruso St John Architects, a CÉH Zrt. + Foster & Partners, a David Chipperfield Architects, a Diller Scofidio + Renfro, az Építész Stúdió Kft., a KÖZTI Zrt., valamint a Lacaton & Vassal Architects jelezte részvételi szándékát. A pályázaton 15 építésziroda indulhat; a meghívott résztvevők körén túl a fennmaradó helyekre bármely tervező pályázhat, aki az alkalmassági feltételeknek megfelel.
Egy helyre kerülhet minden funkció
A Közlekedési Múzeum történetének legnagyobb beruházása indul el, melynek eredményeként olyan új épületegyüttes jön létre, amelyet kifejezetten múzeumi célokra terveztek és karakteres építészeti alkotásként jelenik meg Budapest térképén. Az új telephelyen a korábban szétszórt funkciók: a kiállítás, a kutatóhely, a raktár és a tekintélyes szakkönyvtár végre egy helyre kerülhet.
„A fejlesztés lehetővé teszi, hogy szándékainknak megfelelően a Közlekedési Múzeum élményközpontú, korszerű, látogatóbarát intézményként, több generációs közösségi térkén működjön és a következő évtizedekben a budapesti családok és a fővárosba látogatók egyik fő szabadidős célpontja legyen" - hangsúlyozta Vitézy Dávid főigazgató.
A MÁV egykori Északi Járműjavítójának épülete kívülről
A helyszín
A kormány 2017 decemberében döntött arról, hogy az intézmény közlekedéstörténeti egységének új telephelye a Kőbányai úti járműjavító 7 hektáros telkén épüljön meg. A terület egyik emblematikus épülete a MÁV 1958-1962 között épített Diesel-csarnoka, míg az épület déli része, az igazgatósági fejépület műemléki védelem alatt áll.
A kilenc párhuzamos hajóból álló, 110 méter hosszú csarnok alkalmassá tehető a múzeum nagyméretű műtárgyakból, például vasúti és villamos kocsikból, buszokból, gépkocsikból álló gyűjteményének elhelyezésére.
A korábbi városligeti épülethez képest az új helyszínen több mint két és félszer akkora, 13 ezer négyzetméternyi kiállítótér áll majd rendelkezésre. Míg az előző kiállítóhelyen csupán 80 eredeti jármű bemutatására nyílt lehetőség, az új tárlaton legalább 190 darabot láthat majd a közönség.
A bővülés azonban nem csak mennyiségi: a kiállítás elsősorban az emberre, a társadalom és a közlekedés kapcsolatára fókuszálva mutatja be a hazai közlekedéstörténet reformkortól napjainkig tartó időszakát.
A korszerű raktár hosszú időre megoldhatja a múzeum raktározási problémáit, és jelentős része időszakosan látogatható lesz. Ennek köszönhetően a jelenleg 21 ezer darabos, folyamatosan bővülő gyűjteményből minden korábbinál több érték válik a nagyközönség számára hozzáférhetővé.
Az új helyszín lehetőséget ad az intézmény értékes dokumentumtárának és könyvtárának méltó elhelyezésére, a kutatók és a nagyközönség számára egyaránt nyitott szellemi műhely létrehozására. A tervezett Restaurátorműhely és Kompetenciaközpont az ország egyetlen műszaki restaurátori tudásbázisa lesz, amely továbbképzési feladatokat is ellát.
Belső tér a leendő múzeumban
Más fejlesztésekhez is kapcsolódik
Az új múzeumi épületegyüttes kialakítása rendkívül összetett építészeti és városfejlesztési feladat. A terület közvetlenül kapcsolódik az egykori Északi Járműjavító Eiffel-csarnokában épülő Opera Műhelyházhoz.
A két beruházás együttesen Budapest legnagyobb, barnamezős jellegű kulturális városfejlesztését alkotja, amely - a Népliget és a volt Józsefvárosi pályaudvar területének tervezett rehabilitációjával - alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti, alulhasznosított átmeneti zóna városszerkezeti pozícióját, és a beruházásnak köszönhetően Budapest új, minőségi zöldterületekkel is gazdagodik.
A telket északról határoló MÁV-vonalon a múzeum kezdeményezésére új megálló épülhet a városi és az elővárosi utasforgalom kiszolgálására, segítve az Északi Járműjavító megközelítését. A megálló és a Könyves Kálmán körút közötti területen, az új Közlekedési Múzeum előterében városi tér, találkozóhely jön létre a tervek szerint.
A szeptember 10-ig várják, a tervek szerint 2019. február 28-i hirdetik ki az eredményeket. Az épületegyüttes megvalósításának közbeszerzésére a kivitelezési tervek alapján kerül sor, a kivitelezés 2020-2022 között várható.
Forrás: MTI
Fotó: Kozlekedesimuzeum.hu
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?