Intermat kiállítás 2012

Három válságos év után ismét összegyűlt a francia fővárosban az építőgépes szakma színe-java.

2012. július 27.

Három válságos év után ismét összegyűlt a francia fővárosban az építőgépes szakma színe-java.

Már az előjegyzések biztatóak voltak: a franciák 1500 kiállítót és több mint 200 ezer látogatót vártak a 375 ezer m2-es kiállító-területre, amelyből 30 ezer m2-t a gépbemutatókra tartanak fenn. Ez a szám nagyjából a válság előtti periódust idézi, hiszen 2009-ben – a főképp a drasztikus hitelszűke miatt lefelé tartó spirálba szorult iparágat – olyan masszív böjtre késztették a beszűkülő lehetőségek, hogy számos cég döntött a távolmaradásról. Ez pedig a látogatói számon is megmutatkozott: három éve mindösszesen 185 519-en voltak kíváncsiak a párizsi újdonságokra, közülük 62 ezren a világ 162, Franciaországon kívüli honából érkeztek.

Szigorodó emissziós szabvány – gazdagabb felhozatal

Ami a gépújdonságokat illeti: ezúttal a brüsszeli bürokrácia is jócskán ludas abban, hogy az eszközök palettáján komoly mozgás várható. A dízelmotorokra vonatkozó, a károsanyag-kibocsátást lejjebb szorító európai normák lépcsőzetes szigorítása (a Stage IIIB/Tier 4 szabványról lásd keretes írásunkat) ugyanis ez év elején érte el a kisebb, az 57 és 129 kW-os teljesítmény-tartományba sorolható erőforrások hajtotta gépeket. Így az Intermat-on különösen gazdag felhozatallal találkozhattak a 8 és 20 tonna közötti kotrógépekből, az 1-3 m3-es űrtartalmú kanállal felszerelt kerekes rakodókból, az 5 és 16 tonna közötti kompaktorokból, a legfeljebb 18 tonnás gréderekből, de ez a motorméret dolgozik számos dömperben, valamint a kotró- és teleszkópos rakodók többségében is.

Ízelítő a párizsi kínálatból

Caterpillar

Öttucat géppel képviselte a Caterpillart az idei kiállításon a gépek francia forgalmazója, a Bergerat Monnoyeur. Ezek közül húszat először Párizsban láthatott a közönség. Az óriások mezőnyét színesíti a 775G jelű merev dömper, amely akár 63 tonna teherrel is megbirkózik. De érkeztek az új F-sorozatú kotrórakodók, és kontinentális premierre készültek a 1,7 tonnás 301.7D, valamint a 2,4 tonnás 302.4D minikotrók. Mellettük természetesen nem hiányozhattak a porondról az új, már említett Stage IIIB szabványt kielégítő, K-sorozatú rakodók, illetve a hasonló megfelelésű, 312E, 320E és 323E jelű kotrók.

Gepek-Intermat-_CAT-Trucks_Miles_0982

Liugong

Szintén kotrógépeit helyezte az idei Intermat fókuszába a korábban kizárólag homlokrakodós gyökerű, kínai Liugong. A cég új, E sorozatú lánctalpas kotrói éppúgy kielégítik a Stage IIIB szigorú környezetvédelmi előírásait, mint a homlokrakodók.Kína legnagyobb homlokrakodó-gyártóját – amely 35 ezres éves szintű gyártókapacitásával világviszonylatban kénytelen beérni a dobogó második fokával – 1958-ban alapították, de viszonylag hamar „nyugatosodott”: 1987-től 1995-ig Caterpillar licenc alapján gyártotta gépeit.

A kezdetben kizárólag homlokrakodókra specializálódott vállalat lánctalpas kotrókat is előállít 1993 óta, amikor is – az ottani földmunkagép gyártók közül elsőként – a kínai tőzsdére is bevezették a papírjait. Két évvel később a hajtáslánc és a futómű technológiáival az autóipari beszállítók élvonalába tartozó német ZF csoporttal alapított vegyes vállalatot. A Liugong gépeit azóta is ZF váltóval és hidakkal szerelik. Egy sanghaji targoncagyártó 2002-es megvásárlásával tovább bővítette a termékportfoliót, s mára Kína egyik meghatározó földmunkagép-gyártójává nőtte ki magát a több mint 10 ezer embert foglalkoztató, több mint félszáz országban értékesítő hálózatukon keresztül, három másik helyen pedig saját leányvállalattal jelenlévő társaság.

Hyundai

Első ízben merészkedik a 100 tonna fölötti súlycsoportba a Hyundai: a 120 tonnás, R120-9 jelű lánctalpas kotrógép az Intermat 2012 egyik slágerének ígérkezett. A dél-kelet-ázsiai gyártó szintén kapva kapott a Stage IIIB bevezetésén: kerekes rakodói és kotrói Párizsban debütáló 9A sorozata természetesen minden elemében megfelel az új szabványnak. 

Gepek-Intermat_Hyundai-R260LC1

Volvo

Akárcsak a Volvo gumikerekes homlokrakodó családja, amelyet – több kompakt rakodó és lánctalpas rakodó társaságában – a svéd vállalat az áprilisi kiállításon mutatott be az európai és a tengerentúli piacnak. A talajtömörítés vonalán a Volvo két új tandemhengert is szerepeltetett, a 2,5 tonnás DD25-öt, illetve a DD25W-t. Az útfelújítókat két lánctalpas aszfaltterítő újdonság, a 13 m maximális szélességet tudó P8820C ABG, illetve „kistestvére”, a 11 m-es P7820C ABG hozhatja lázba, amelyek szintén eleget tesznek a Stage IIIB normáknak.

Gepek-Intermat_Volvo_DD25_S_0021

Doosan

A Doosan Infracore Europe két standdal állított ki: az egyiken a Doosan, a Doosan Portable Power és a Bobcat újdonságai mutatkoztak be a szakmának és a nagyérdeműnek, a másikon pedig a Geith és a Montabert kapott helyet. 

Gepek-Intermat_Doosan_HEX_DX300NLC-3_Landscaping_1109063

Case

Kissugarú kotrógépeket, kotrórakodókat, továbbá kerekes rakodókat vonultat fel az Intermaton a Case. Az idén 170 (!) éves vállalat a Tier 4 szabványnak megfelelő motorjai és telematikai fejlesztéseiből is elhozott párat az öreg kontinensre. A wisconsini cég Párizsban mutatta be azt a telematikai felügyeleti megoldását, amely saját gyártású és „idegen” gépeken egyaránt alkalmazható. A Case Fleet Connect System a műholdas GPS-hálózaton keresztül a teljes géppark ellenőrzésére képes egy-egy, az egyes eszközökre telepített telematikai vezérlőegység segítségével, amely összegyűjti és elküldi a szükséges információkat.

Gepek-Intermat_Case-CX235C_12

New Holland

Egyébként szintén az Intermat-on tartotta saját, intelligens telematikai rendszerének premierjét a Case testvércége, a New Holland is, amely – kézzelfogható közelségbe hozva korábbi ígéretét, miszerint ez év végéig teljessé teszi Tier 4 kompatibilis motorválasztékát – 14 vadonatúj modellt, többek között gumikerekes rakodógépeket, lánctalpas kotrógépeket, rakodókat és teleszkópos rakodókat is elhoz a párizsi kiállításra.

Gepekl-Intermat_E385C_031

Hitachi

Szintén komoly erőket mozgósít piaci pozíciói további erősítésére a Hitachi Construction Machinery Europe (HCME), amely a Zaxis-5 közepes és nagy kotrógépekkel képviseltette magát a párizsi seregszemlén. A fantázianevet viselő család további tagjai is bemutatkoztak: négy közepes Zaxis-3 lánctalpas kotróról, valamint három gumikerekes kotróról is lerántották a leplet.

Gepek-Intermat_ZX2901

Futurisztikus gépcsoda a Komatsutól

Szintén a Stage IIIB/Tier 4 kategóriába illeszkedő motorszériával rukkolt elő az Intermatra a Komatsu, összesen 26 géppel. A gyártó 3000 m2 standján kétségtelenül a HB215LC-1 kódjelű gépet övezte a legnagyobb kíváncsiság: állítólag jelenleg ez az egyetlen olyan zöldkotró, azaz hibridüzemű eszköz a világon, amelyet immár több építkezésen is munkára fogtak.

Az innovatív eszköz csak az öreg kontinensen számít újdonságnak, hiszen az Egyesült Államokban és az észak-amerikai piacon már szűk egy esztendővel ezelőtt bemutatkozott a sikeres első generációs hibrid Komatsu alapjaira épített, továbbfejlesztett, továbbfinomított hibrid technológiája révén elődjénél is hatékonyabb HB215LC-1 kotrógép. A forradalmian új hibrid hajtáslánc rendszer ­­– amelynek elemeire ötéves, 7000 munkaórára szóló garancia érvényes – a lengési energiát felhasználó elektromotoron, valamint a saját fejlesztésű ultrakondenzátor rendszeren alapszik, amelyek egy 139 lóerős (104 kW) dízelmotorral élnek társbérletben.

Gepek-Intermat_komatsu-hybrid2

A mozgási energiából képződő elektromos áramot a rendszer mintegy készenlétben tartja, és megfelelő terhelési igény esetén szabadítja fel. A 21,5 tonna üzemi tömegű, 1,2 m3-es kanálkapacitású zöldkotró nem csupán teljesítményét és hatékonyságát tekintve múlja felül elődjét, hanem 25 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beéri, így ennek megfelelően mérséklődik a károsanyag-kibocsátása is. Természetesen a Komatsunál sem feledkeztek meg a telematikai felügyeletről: a HB215LC-1 alaptartozéka a legújabb Komtrax® technológia, amely vezeték nélkül kommunikál egy biztonságos weboldallal, elküldve a masina adatait. A webalkalmazás nem pusztán begyűjti az üzemidőre, a földrajzi helyzetre, vagy egyéb alapparaméterekre vonatkozó adatokat, hanem elemzi őket, de képes arra is, hogy például karbantartási műveletekre figyelmeztessen, Mindez javítja a gép rendelkezésre állását, javítja a működés hatékonyságát és a termelékenységet, továbbá mérsékli a gép ellopásának esélyét.

Stage IIIB: emission possible

A nem közúti alkalmazású dízelmotorokra az elmúlt évben új emissziós előírások léptek és lépnek életbe Európában és az Amerikai Egyesült Államokban. A Stage IIIB elnevezésű európai uniós előírás – amely tökéletesen megegyezik az Egyesült Államok Környezetvédelemi Hivatala által előírt Tier 4 szabvánnyal – számottevő elmozdulást jelent a korábbi, Stage IIIA előírásokhoz képest: a kipufogógáz megengedett részecsketartalma 90 százalékkal csökkent, a megengedett nitrogénoxidok (NOx) mennyisége pedig 50 százalékkal.A felkészülés biztosítása végett a szabvány életbe léptetése fokozatos: 2011-től a 130–559 kW (175–749 LE) teljesítményű dízelmotorra vonatkozik az új előírás, amelyekhez ez év januárjától csatlakozott az 57–129 kW (75–174 LE) közötti teljesítménytartomány. A 37–56 kW-os (50–74 LE-s) gépekre 2013. január 1-től terjed ki a Stage IIIB hatálya.A szigorodó szabvány komoly kihívás elé állítja a gépgyártókat, hiszen a visszafogottabb károsanyag-kibocsátás erőteljesen befolyásolja a teljesítményt éppúgy, mint a fajlagos fogyasztást.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©