Január végére kész a medinai radar
2014. január 20.
Végéhez közeledik a háromdimenziós NATO-radarállomás építése a Tolna megyei Medinán, a régi antennatornyok bontását múlt hét szerdán kezdték el. A tervek szerint január 31-én ér véget a kivitelezés.
Az új radartorony híradó-informatikai rendszerét már integrálták az országos hálózatba, ezért a feladatot korábban ellátó antennákat és antennatornyokat elbontják. A 32 és 36 méter magas tornyokat, valamint a három 16-20 méter magas fémárbocot még szerdán elbontották, és csütörtökön a HM gödöllői raktárbázisára szállítják.
A 2012 októberében kezdett egymilliárd-ötvenmillió forintos beruházás során az olasz Selex ES cég 3D-s radarberendezésével váltják fel a régi, szovjet technológiával működő lokátorokat. Tavaly szeptemberben emelték a helyére a gömbkupolát, most már a medinai radarkomplexum építése és a laktanya felújítása az utolsó szakaszba lépett. A radarberendezés Medinára szállítása, összeszerelése, beemelése, valamint a laktanya felújítási munkálatainak befejezése van hátra.
Bontják az egyik régi, ma már nem használt antennatornyot a medinai radarbázison 2014. január 15-én. Az új radartorony híradó-informatikai rendszerét integrálták az országos hálózatba, ezért a feladatot korábban ellátó antennákat és antennatornyokat elbontják. (MTI)
A tárca tájékoztatása szerint a kivitelezés január 31-ei határideje nem változott, január 28-án megkezdődik a HM EI Zrt.- Mega-Logistic Zrt. konzorcium által kivitelezett építmény műszaki átadása. A radar "hadrendbe állításának" feltételei év végéig biztosítottak lesznek - a Honvédelmi Minisztérium (HM) szerint.
Az új 3D-s lokátornak lényegesen nagyobb a hatótávolsága, és a régieknél sokkal olcsóbban üzemeltethető. A radar csaknem 200 kilométerről képes felderíteni egy 30 centiméter átmérőjű fémgömböt a levegőben. A radartorony megvalósítási költségének 94 százalékát a NATO fedezi, és a működési költségekhez is 19 éven keresztül hozzájárul a szövetség.
A HM szerint a medinai helyszín a NATO igényeit maradéktalanul kielégíti, mellette két, már meglévő úgynevezett réskitöltő radarszázad és a békéscsabai, valamint a bánkúti 3D-s radar együtt biztosítja az ország légterének védelmét. A medinai radar megépülésével teljessé válik Magyarország korszerű légvédelmi rendszere.
Forrás: MTI, Fotók: Kiss Dániel
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?