Jól haladnak az 1-es villamos pályájának felújításával
2013. október 28.
Gőzerővel folyik a munka az 1-es villamos vonalának Bécsi út és Lehel utca közötti szakaszán. Az egy hónapja kezdődött felújítás első ütemében a vonal legrégebbi részét korszerűsítik,a munkákkal a tervek szerint 2015 közepére végeznek.
Szeptember 28-án, szombaton kezdődött az 1-es villamos pályafelújítása. A főváros kiemelt közlekedésfejlesztési beruházásainak megvalósításáért felelős Budapesti Közlekedési Központ ekkor kötötte meg a nyílt közbeszerzési eljárás eredményeként a rekonstrukció kivitelezőjével a szerződést. A naponta 150 ezer ember által használt villamos vonalát a tervek szerint 2015-re adják át. Ekkora készül el a Bécsi Fehérvári útig az egész beruházás. A felújítás első üteme a Bécsi úttól a Lehel utcáig tart, a jövőre kezdődő második ütem a Kerepesi útig, és pár hónapra rá kezdik a meghosszabbítást is tartalmazó harmadik ütemet.
Teljesen megújul a pálya (BKK)
A beruházás első ütemében felújítják a villamosvonalnak a Bécsi út és a Lehel utca közötti szakaszát, korszerűsödnek a megállók, az áramellátó- és jelzőberendezési rendszer is. A kivitelező újjáépíti a pályaszerkezetet, megszünteti a sebességkorlátozásokat, átépíti a megállóhelyeket, megújítja az áramellátó és a jelzőberendezési rendszert. A rekonstrukció végeztével megszűnik a leromlott pályaállapot miatti gyakori sebességkorlátozás, azaz csökken az utazással töltött idő.
A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között 8,3 kilométer hosszban teljesen új pálya épül a régi, elhasználódott vágányok helyett. Délen 3,2 kilométer hosszú új szakasz épül ki a Rákóczi híd – Szerémi út – Hengermalom út útvonalon, új – ideiglenes – végállomás épül a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében.
A Vörösvári úton és Újbudán fűburkolatú pálya létesül, melynek zölden tartásáról automatikus öntözőrendszer gondoskodik majd. A villamosok menetideje jelentősen lecsökken, megszűnnek az eddigi sebességkorlátozások, az új pálya tervezési sebessége 60 km/h lesz, az 50 km/h jogszabályi határ alól a kivitelező felmentést kér.
Munkások az 1-es villamos építkezésén (BKK)A vonal áramellátási rendszere is megújul: A Bécsi út és a Kerepesi út között teljes felsővezeték-cserére kerül sor, a vonal teljes energiaellátási hálózatát megújítjuk, az új rendszer alkalmas lesz a visszatáplálásra.
Megújulnak a vonal megállói is: egységesen 26 centiméter magas peronok épülnek ki, melyekről a tervezett alacsonypadlós járművekbe akadálymentesen lehet majd beszállni. Az akadálymentesítés jegyében nyolc megállóba lifteket is építenek, két másik helyszínen új gyalogátkelőhelyet hoznak létre, Közvágóhíd megállóhelyen rámpát tesznek. Minden megálló új perontetőt kap, a forgalmasabb csomópontokban teljesen fedett peronok épülnek. A Fehérvári úti végállomásnál a 18-as, 41-es és 47-es villamosok számára is új, középperonos megállóhelyet építenek.
Bővülnek a visszafordítási lehetőségek is: a Szentlélek tér és az Árpád híd megállónál új vágánykapcsolat létesül, így az észak-budai oldal üzemzavara esetén a pesti szakasz zavartalanul kiszolgálható marad, a metróról átszálló utasok így nem kényszerülnek zsúfolt pótlóbuszokra. A kapcsolódó úthálózatokon is lesznek felújítási munkák: a forgalmasabb kereszteződésekben az eddigi aszfaltburkolatot jóval teherbíróbb bazaltbeton váltja majd fel.
Forrás: BKK A képek forrása a BKK, Fotók: Nyitrai DávidGréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?