Magyarország pontot tenne az aszfaltügy végére az idén

Közelednek az álláspontok Brüssszelben az EU szerint versenykorlátozó útépítési pályázatok kapcsán. Összefoglaltuk a legfontosabb európai híreket.

2015. január 19.

Brüsszel mintha méltányolná  a magyar álláspontot aszfaltügyben. Közben a horvátok már pályáztatják az LNG-termináljuk szakértését, és befutottak az adatok a tavalyi novemberi összeurópai építőipari teljesítményről is. Összeszedtük a lényeget.

Márciusnál előbb nem egyeztetünk az EU-val aszfaltügyben

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint az Európai Bizottság korábban már jóváhagyott útépítési projekteket vett ismét elő, megállapítva, hogy a magyar pályázati kiírás szabálytalanul korlátozta a piaci versenyt, és azt javasolta, hogy ha Magyarország ezt elismeri, akkor a költségvetés fizessen 25 százalékos, 100-150 millliárdos úgynevezett korrekciót, büntetést.

Ezt a kormány nem fogadta el, mert egyrészt nem tartja méltányosnak, hogy korábban jóváhagyott projekteket nyitottak meg ismét, valamint úgy ítéli meg, egyes esetekben igenis jobb minőségű út épült, ha volt a közelben aszfaltgyár. Brüsszel azt kifogásolta, hogy egyes útépítéseknél csak olyan cégek indulhattak, amelyek rendelkeztek a közelben aszfaltelőállító teleppel. Az ezért járó 100-150 milliárdos büntetést a kormány sokallta.

A bizottság bizonyos mértékben méltányolni látszik a magyar álláspontot. A kormány meghallgatást kért a brüsszeli testülettől az ügyben, ám erre márciusig még várni kell. Lázár János azt mondta, ha Magyarországnak büntetést is kell fizetnie, az összességében nem jelenti azt, hogy uniós források vesznének el. 

Corina Cretu, a regionális politikáért felelős román uniós biztos (jobbra pirosban) és Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter (balra középen) tárgyal Brüsszelben 2015. január 15-én (MTI)

A horvátok már pályáztatják a krk-i LNG-terminál építésének szaktanácsadását

A krki LNG-terminál (cseppfolyósított földgáz-terminál) megépítésének jogi, üzleti és pénzügyi szaktanácsadására kiírt horvátországi tenderre öt cég nyújtotta be a pályázatát tudta meg az egyik meg az egyik horvát napilap. Ezek a Boston Consulting magyar kirendeltsége, a brit Ernst&Young, az amerikai AT Kearney, a PricewaterhouseCoopers zágrábi, olasz és norvég kirendeltsége, továbbá a horvát EI Hrvoje Pozar. A tervek szerint 2019-re készül el a közép-európai észak-déli energetikai folyosó déli pillérét jelentő terminál a Horvátországhoz tartozó Krk szigeten.

Novemberben csökkent az EU-ban az építőipari termelés

A még nem végleges adatok szerint novemberben havi alapon 0,2 százalékkal csökkent az építőipari termelés az Európai Unióban (EU), miután októberben 0,5 százalékkal nőtt - áll az EU statisztikai hivatala, az Eurostat hétfőn ismertetett közleményében. A 18 tagállamból álló eurózónában novemberben 0,1 százalékos csökkenést jegyeztek fel az októberi 1,1 százalékos bővülést követően.

A tagállamok közül a legnagyobb, 5,8 százalékos havi növekedést Romániában mérték, majd Lengyelország következett 2,5 százalékos bővüléssel. Az építőipari termelés Olaszországban csökkent a legjelentősebben, havi szinten 4,5 százalékkal, valamint Nagy-Britanniában, 2 százalékkal. Éves alapon számolva novemberben az építőipari termelés 2,5 százalékkal nőtt az EU-ban és 2,2 százalékkal az euróövezetben. Spanyolország volt az éllovas, miután az építőipari termelés itt nőtt a legnagyobb mértékben, 15,9 százalékkal, míg a legnagyobb visszaesés Szlovéniában volt, 11,2 százalékkal.

700 milliárd eurót kéne a Transzeurópai közlekedési hálózatra költeni

Egy nemrég megjelent, az Európai Bizottság által fnanszírozott tanulmánykötet szerint 700 milliárd eurót is el lehetne költeni az egész Európát átszövő ún. Transzeurópai közlekedési hálózatra (TEN-T-re) a következő 15 évben, így 2030-ra teljesen kiépítetté válna a kontintens közlekedési struktúrája. A közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési utakat is egybefogó TEN-T-t kilenc különböző tanulmányban is vizsgálja a kötet. Ilyen átfogó kutatás még nem készült az EU-ban a közlekedésről.

Fotó: MTI/Európai Bizottság/Jennifer Jacquemart

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©