Nemzetközi hírek
2018. január 22.
Az év eleje is tartogatott több fontos nemzetközi hírt, összeszedtük a legfontosabbakat.
Egyesült Királyság
Csődbe ment az egyik legnagyobb brit építőipari és szolgáltatási vállalatcsoport, miután a cégvezetés, a hitelezők és a kormány között napok óta folyó mentőtárgyalások január közepén eredménytelenül zárultak. A Carillion, amely ellen most felszámolási eljárás indul, világszerte 43 ezer alkalmazottat foglalkoztat, 20 ezret közülük az Egyesült Királyságban.
A két évszázados múltra visszatekintő cég csődje komoly kérdéseket vet fel több száz állami finanszírozású nagyberuházás sorsával kapcsolatban. Ezek között is a legnagyobb a HS2 nagysebességű vasúti hálózat, amely London és több észak-angliai nagyváros - Birmingham, Leeds, Manchester és Sheffield - között épül, 60 milliárd fonthoz (21 ezer milliárd forinthoz) közelítő költségvetéssel.
Ennek a beruházásnak a Carillion az egyik fővállalkozója, de a cég tevékenysége rendkívül szerteágazó: a vállalatcsoport felelős a brit védelmi minisztérium tulajdonában lévő 50 ezer lakóingatlan karbantartásáért, a brit vasúti hálózat infrastruktúráját fenntartó Network Rail második legnagyobb karbantartási szolgáltatója, emellett 900 állami iskolaépület és az összes angliai börtön fenntartására is szerződései vannak.
A vállalat nagy értékű szerződés alapján részt vesz a 2022-es katari labdarúgó-világbajnokság építési beruházásaiban is. A Carillion ugyanakkor mára 1,5 milliárd font (több mint 520 milliárd forint) adósságot halmozott fel; vállalati nyugdíjalapjában 580 millió font hiány keletkezett. A brit kormány azonban nem volt hajlandó garanciát vállalni e kötelezettségekre, így a hitelező bankok közölték, hogy nem nyújtanak további hitelfinanszírozást. A brit kormány mindazonáltal nemrég bejelentette, hogy a Carillion által ellátott közszolgáltatási munkákat továbbra is finanszírozza, az e területeken dolgozó alkalmazottaknak "fontos feladataik vannak", és ehhez megkapják fizetésüket is.
A vállalat székháza
Horvátország
A China Road and Bridge Corporation kínai konzorcium végezheti el a Peljesac-híd munkálatainak első fázisát. A jnuár közepén záruló közbeszerzési pályázaton hárman vettek részt, amelynek nyertese a China Road and Bridge Corporation, a CCCC Highway Consultants, a CCCC Second Highway Engineering és a CCCC Second Harbour Engineering közös ajánlata lett. A munkálatokat nettó 2,08 milliárd kunáért (86,6 milliárd forint) végzi el a konzorcium, 36 hónapos határidővel.
A Peljesac-híd, amellyel Horvátország a boszniai tengerpartot elkerülő, közvetlen közúti összeköttetést szeretne kialakítani saját, délebbre fekvő tengerparti földsávjával, stratégiai kiemelt projekt Horvátországban. A projekt összértéke bruttó 526 millió euró. Az Európai Unió 85 százalékban, 357 millió euróval támogatta a kivitelezést, erről tavaly júniusban döntött az Európai Bizottság. A híd 2,4 kilométer hosszú és 55 méter magas lesz, a tartópillérei közötti távolság 200 méter lesz, hogy bármilyen hajó akadálytalanul közlekedhessen alatta. A teljes projektnek 2022-re kell elkészülnie.
A Jutarnji List című horvát napilap pénteken arról írt: a kivitelező kiválasztására sokat kellett várni, mert a 85 százalékos uniós támogatás miatt nagy volt a nyomás a horvát kormányon, hogy a munkálatok elvégzésével egy európai céget bízzon meg.
A leendő híd egy pillére már áll, de az építkezés elhúzódott a viták miatt
Szaúd-Arábia
Szaúd-Arábia azt tervezi, hogy idén 5-7 milliárd dollárt fektet a megújuló energiatermelésbe, különösen a napenergiát akarja hasznosítani. A rijádi kormány idén 8 megújuló energetikai projektet ír ki, amelyek együttes kapacitása 4,125 gigawatt, ezen belül a naperőművek 3,3 gigawatt, a szélerőművek pedig 800 megawatt kapacitásúak lesznek.
A szaúdi hatóságok arra számítanak, hogy 2020-ra az országban már 3,45 gigawatt kapacitású megújuló erőművek lesznek, majd 2023-ra ez 9,5 gigawattra nő. Szaúd-Arábia 2012-ben jelentette be azt a tervét, hogy 2032-ig 17,6 gigawatt atomerőművi és 41 gigawatt napenergia áramtermelési kapacitást hoz létre. Az atomerőművi terv megvalósításához mintegy 17 reaktorra lesz szükség.
Tavaly novemberben a királyság formális információkéréssel fordult nemzetközi atomipari cégekhez, és ezzel megtette az első lépést ahhoz, hogy hivatalosan tendert írjon ki atomerőművek építésére. Az országnak jelenleg nincs atomerőműve. Szaúd-Arábia a világ legnagyobb olajexportálójaként arra törekszik, hogy belső felhasználását csökkentve, növelni tudja olajkivitelét.
Egy szaúdi férfi sétál egy napelempark mellett
Forrás: MTI
Fotó: Expressandstar.com, Nakovana.files.wordpress.com,Independent.co.uk
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?