Nemzetközi hírek
2021. március 04.
Alagút építését tervezik Észak-Írország és az Egyesült Királyság többi része között
Egyre konkrétabb formát kezd ölteni egy esetleges alagút terve Észak-Írország és az Egyesült Királyság többi része között - derült ki brit lapértesülésekből február közepén. Az elképzelések szerint egy 40 kilométeres tenger alatti alagúttal kötnék össze a két országrészt a skóciai Stranraer és az észak-írországi Larne között, ahol jelenleg kompok közlekednek - írta a Sunday Times és a Sunday Telegraph, hozzátéve, hogy az illetékesek tanulmányozzák a brit vasúti ipar erre vonatkozó javaslatait.
A lapok szerint Boris Johnson miniszterelnök nagy pártolója a projektnek, amely négy órára csökkentené a menetidőt London és az északír főváros, Belfast között. Emellett a vasúti összeköttetés erősebben Nagy-Britanniához kötné Észak-Írországot, amelyet az Európai Unióból való brit kilépés óta vámhatár választ el az Ír-tengeren, szállítási problémákat okozva.
Már több mint 100 éve vannak elképzelések Nagy-Britannia és az Ír-sziget összekötésére, de a tervek eddig ritkán jutottak előre ennyire - írják a lapok. Az Ír-tengeren gyakran tomboló erős szélviharok miatt híd építését nem tartják megvalósíthatónak, ráadásul egy esetleges híd pilléreit több száz méter mélyen kellene a tengerfenékbe süllyeszteni.
A brit kormány Skócia-ügyi minisztere, Alister Jack egy éve azt mondta, hogy 2030-ra elkészülhetne az alagút, mintául a Nagy-Britanniát az európai kontinenssel összekötő, 1994-ben átadott alagút szolgálna. A Sunday Times szerint a tervet ellenzi a CBI gyáriparos-szövetség, amely attól tart, hogy "esetleg drágának és fölöslegesnek bizonyuló célra" költenék a szűkös közpénzeket.
A mintául szolgáló Csalagút francia bejárata
Szélenergiaközpontként működő szigetet épít Dánia az Északi-tengeren
A szélfarmok által megtermelt elektromos áramot begyűjtő és elosztó szigetet épít Dánia az Északi-tengeren. A 210 milliárd dán koronából (10 ezer milliárd forint) megvalósuló mesterséges sziget Dánia nyugati partjaitól nagyjából 80 kilométerre létesül és számos európai országgal lesz összeköttetésben. Ez lesz a világ első mesterséges szigete, amely a tengeren előállított tiszta energia termelésére, tárolására és elosztásársa szolgál.
A Dán Energiaügynökség szerint a sziget kapacitása kezdetben 200 szélturbina, 3 gigawatt lesz, amely hárommillió európai háztartás energiaszükségletének fedezésére elegendő, és idővel 10 gigawattra bővítik. "Az északi-tengeri energiaközpont lesz Dánia történetének legnagyobb építkezési projektje" - nyilatkozta még február elején Dan Jorgensen dán éghajlatügyi miniszter. Egyelőre nem tudni, hogy az építési munkálatok mikor kezdődnek. A sziget a dán kormány ellenőrzése alá fog tartozni, de a projektben magáncégek is részt vesznek.
Dánia a Balti-tengerre is tervez egy kisebb energiaszigetet. A kormányzó szociáldemokraták a dán parlament nyolc pártjával, köztük a legnagyobbakkal egyeztek meg a projektről. A dán kormány célul tűzte ki, hogy 2030-ig 70 százalékkal csökkenti a szén-dioxidkibocsátást az 1990-es szinthez képest. A megújuló forrásokat hasznosító mesterséges sziget segíti az Európai Uniót is abban, hogy 2050-re elérje célját, a klímasemlegességet.
Szélturbinák az Északi-tengeren - szigetet is építenek számukra
Kétemeletes történelmi villát helyeztek át egy új telekre San Franciscóban
Nem mindennapi műemlékvédelmi akció zajlott le az Egyesült Államokban február második felében: egy kétemeletes viktoriánus villát helyeztetett át egy új telekre tulajdonosa San Franciscóban, hogy megmentse a 139 éves épületet a lerombolástól. A teljes épületet nyerges vontatók segítségével vitték arrébb a több száz méterre lévő új helyére - közölte a helyi sajtó. Több száz járókelő gyűlt össze, hogy megnézzék, amint a zöld színű ház átkerül a Franklin utcából a Fulton utcába.
Ahhoz, hogy a 24 méter hosszú, kétemeletes villa eljusson a célállomásra, parkolóórákat, közlekedési lámpákat és táblákat kellett leszerelni, fákat kivágni és elektromos vezetékeket lekapcsolni. Azért volt szükség az épület áthelyezésére, mert a telken, amelyen eddig állt, többemeletes apartmanházat építenek.
A hat hálószobás, három fürdőszobás ház átköltöztetése a San Francisco Cronicle című lap közlése szerint 400 ezer dollárba (118 millió forintba) került, ennyibe került fele-fele arányban az engedélyek megfizetése és a szállítás költsége. A különleges akció megvalósításához a város 15 különböző hatóságának engedélyére volt szükség. A szállításért felelős szakértő szerint megérte a pénzt a különleges költöztetés, mivel egy történelmi jelentőségű házról van szó.
A 19. században épült viktoriánus házak és a spanyol gyarmati stílust magukon viselő épületek hozzájárulnak San Francisco építészeti atmoszférájához, amely a kaliforniai város egyik turistavonzó különlegessége.
A ház a költöztetés közben
Forrás: MTI
Fotó: Wikipédia/Billy69150, Pixabay.com, Sfgate.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?