Nemzetközi szállítmányozási hírek
2021. július 05.
A kormány a záhonyi vasúti átrakó körzet fejlesztését tervezi
Készülnek azok a tervek és programok, amelyek alapján elkezdődhet a záhonyi vasúti átrakó körzet fejlesztése - mondta el a pénzügyminiszter a magyar-ukrán határvárosban július elején.
Varga Mihály elmondta, a kormány két évvel ezelőtt döntött arról, hogy visszaemelje a záhonyi logisztikai övezetet korábbi pozíciójába, egyben lehetőséget lát arra, hogy Kínával és Oroszországgal együttműködve egy jelentős logisztikai fejlesztés valósuljon meg a térségben. A politikus szerint az elmúlt években elindított "keleti nyitás" segítségével egyre bővülő és kedvező lehetőségeket teremtsen a logisztika mellett minden gazdasági szektor szereplőjének.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a záhonyi beruházással kapcsolatos kérdésre válaszolva elmondta, az "első állapotában" körülbelül 150 milliárd forint értékű beruházás kormányzati támogatásáról jelenleg is tárgyalnak.
A tárcavezető köszöntőjében hangsúlyozta, ezzel a projekttel az utolsó eleme is helyére kerül annak a logisztikai stratégiának, amelyen Magyarország tíz éve dolgozik. A program elemei között a gyorsforgalmi utak a megyeszékhelyekig, illetve az országhatárig történő elvezetése, a magyar vasúti hálózat és a repülőterek fejlesztése szerepel. A fejlesztési célok között szerepel a V0-nak elnevezett vasúti gyűrű is, amely Budapest kikerülésével Záhonyt fogja összekötni Győrön keresztül Ausztriával.
A miniszter szerint az ázsiai vasúti kapcsolat élénkítéséhez szükség van a záhonyi áruátbocsátó-képesség növelésére, ez a projekt ebben nyújt segítséget.
Horváth László, a MÁV-REC Kft. többségi tulajdonosa, a LAC Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta, a projektben megvalósul a záhonyi átrakó teljes reorganizációja és felújítása, valamint az első kemecsei ipari park beindítása.
Az elmúlt hónapokban több ezer megszólított kínai vállalattal álltunk kapcsolatban, amelyek közül hatvan vállalat érdeklődik konkrétan a program iránt - mondta Horváth László, megemlítve, napokon belül megszületik az orosz vasutakkal azt a megállapodás, ami biztosítja az áruk Kínából Záhonyba történő eljutását. Ezzel gyakorlatilag teljessé válik az a rendszer, amelyet a kormány elképzelésként meghatározott és amelynek lebonyolításával a CELIZ Konzorciumot (Central-European Logistics and Industrial Zone, Záhony Logisztikai és Ipari Övezet) megbízta - tette hozzá a cégvezető.
Rakodás Záhonyban
Elindult a Márvány-tengert és a Fekete-tengert összekötő Isztambul-csatorna építése
Törökországban megkezdődött az Isztambul-csatorna építése, amely a tervek szerint a Boszporusztól nyugatra, Isztambul európai oldalának külterületén húzódva köti majd össze a Márvány-tengert és a Fekete-tengert - számoltak be róla június végén a török napilapok.
A munkálatok a csatorna felett átívelő egyik híd alapkőletételével vették kezdetüket. Recep Tayyip Erdogan török elnök, aki először 2011-ben helyezte kilátásba az Isztambul-csatorna megépítését, a szombati ceremónián felszólalva azt mondta, hogy új fejezetet nyitnak Törökország fejlődéstörténetében. "Isztambul jövőjének megmentőjeként tekintünk a projektre" - hangsúlyozta az államfő, kiemelve egyúttal, hogy teljes mértékben "nemzeti forrásokból" finanszírozzák az építkezést.
A tengeri útvonal hossza 45 kilométer, mélysége 20,75 méter, míg a mederfenék szélessége 275 méter lesz. Az építkezés előreláthatólag hat évet vesz igénybe, várható összköltsége pedig nagyjából 15 milliárd dollár.
A projekt bírálói úgy látják, hogy az ország őrült vállalkozásba vágja a fejszéjét. Arra figyelmeztetnek, hogy a csatorna veszélybe sodorja a tengeri ökoszisztémát és a nagyváros édesvízellátását, amit a földrengések kockázata is csak tovább növel.
A kormányzat szerint a csatornára a Boszporusz fokozott hajóforgalma miatt van szükség. A szoroson évente 43 ezer hajó halad keresztül a biztonságosnak ítélt 25 ezres határ helyett, és ez a várakozási időre is negatívan hat.
Ekrem Imamoglu, Isztambul ellenzéki főpolgármestere, aki szintén az építkezés kritikusai közé tartozik, csütörtöki sajtótájékoztatóján szemfényvesztésnek minősítette a híd szombati alapkőletételét. Azt állította, hogy a lépésnek nincs köze az Isztambul-csatornához, szerinte a híd ugyanis csak a metropoliszt északról elkerülő autópálya újabb szakaszának a része.
A projekt ellenzőin túl Oroszország is aggodalommal szemléli a vállalkozást. Moszkva attól tart, hogy az új tengeri útvonalra nem terjednének ki az 1936-os montreux-i nemzetközi hajózási egyezmény előírásai, márpedig a szerződés szabályozza a Boszporuszon áthaladó hadihajók fekete-tengeri jelenlétét.
A csatorna térképe
Ősszel kezdik építeni Romániában a fekete-tengeri földgáz szállításához szükséges újabb vezetéket
Ősszel kezdik el építeni azt a vezetéket, amely összeköti a BRUA elnevezésű - Bulgáriát Románián és Magyarországon keresztül Ausztriával összekötő - vezetéket a Fekete-tengerrel - közölte június végén Ion Sterian, a román Transgaz állami vállalat vezetője.
Az Agerpres hírügynökség szerint a román gázvezeték-hálózat kezelésével megbízott állami vállalat vezetője egy konferencián elmondta, hogy a Tuzla és Podisor közötti vezeték várhatóan két év alatt épül meg, a munkálatokat ősszel kezdik el. Hozzátette, hogy a beruházás értékét 400 millió euróra becsülik. Rámutatott, a BRUA vezeték már megépült első szakaszának kapacitása márciustól teljes mértékben le van kötve, ezzel naponta 4,2-4,7 millió köbméter gáz halad át Románián.
Sterian azt is elmondta, hogy Romániában jelenleg hat gázkomrpesszor állomás van, szeptemberig elkészülhet újabb kettő, így nyolc ilyen beruházással a román hálózat bármekkora gázmennyiséget képes fogadni és továbbítani.
Az Európai Bizottság támogatásával megépült BRUA, illetve a Tuzla és Podisor közötti vezetékeken keresztül haladna egyebek mellett a fekete-tengeri Neptun Deep mezőben rejlő gáz, amelynek kitermelése egyelőre késik. A kitermelési jogot az osztrák OMV és az amerikai ExxonMobil birtokolja. Ez utóbbi részesedését megvásárolná a román Romgaz állami vállalat. Az OMV azt várja, hogy a bukaresti parlament a kitermelők számára kedvezőbb feltételeket biztosítson az úgynevezett offshore-törvényben.
Forrás: MTI
Forók: Zahony-port.hu, Wikipédia/Randam, Thinkstockphotos.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?