Nemzetközi vasúti áruszállítási körkép
2023. augusztus 25.
Idén is folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási program
A vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozás ellátása érdekében idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján; a forrást az Energiaügyi Minisztérium (EM) biztosítja - adta hírül a MÁV Zrt. augusztus közepén.
A sikeres pályázók, így a Rail Cargo Hungaria Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., és az Eurogate Rail Hungary Zrt. (a korábbi Floyd Zrt.), vezetői 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV Zrt.-vel a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása érdekében. A pályázó társaságokhoz 2021 decemberében az MMV Zrt., idén májusban pedig a Train Hungary Kft. és a Kárpát Vasút Kft. is csatlakozott.
A vasúti egyeskocsi teherfuvarozás program forrását az EM nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget a MÁV folyósítja. A programban 2021 és 2025 között több mint 26 milliárd forint áll rendelkezésre. A társaságokat 2021-ben 1,89 milliárd forinttal, 2022-ben 6,27 milliárd forinttal támogatta az állam.
Az egyeskocsi-teherfuvarozás piaci alapon nem végezhető jövedelmezően, viszont nemzetgazdasági szinten hasznos. Ugyanis ez 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik export piacra juttatását teszi lehetővé. Ezen felül a szolgáltatás fenntartása csaknem 2000 vasutasnak biztosít hosszútávon munkahelyet.
Az egyeskocsi-fuvarozás alapesete az, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol irányvonatokba, majd egy újabb gyűjtőpályaudvaron a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik őket. Ezek a logisztikai műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát.
Tavaly november óta havonta átlagosan 80-90 millió árutonna-kilométer fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban résztvevő vasúti társaságoknak a MÁV és a GYSEV hálózatán. Eddig 7,2 millió tonna árut (2021-ben 2,6 míg 2022-ben 4,6 millió tonnát) fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási programban. Ezzel az árumennyiséggel évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút.
Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a vasúti árufuvarozási szektor támogatása nélkül esélytelen megvalósítani azt a célkitűzést, hogy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbításnál a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig érje el a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot - olvasható a MÁV Zrt. közleményében.
Horvát miniszter: mérlegelik a Horvátországon keresztül történő ukrán gabonaexport növelését
Horvátország mérlegeli az országon keresztül történő ukrán gabonaexport növelését, amelynek egyik "korlátozó tényezője" a kelet-horvátországi, vukovári kikötő kapacitása - nyilatkozta augusztus 23-án az újságíróknak Oleg Butkovic tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter.
Miután július végén Oroszország hivatalosan is kilépett abból a megállapodásból, amely lehetővé tette, hogy Ukrajna gabonát exportáljon fekete-tengeri kikötőin keresztül, Zágráb felajánlotta Kijevnek, hogy a használhatja a horvát dunai és adriai kikötőket. A tárcavezető kiemelte: tekintettel arra, hogy a horvát kikötők kapacitásának rendelkezésre álló része már szerződésben rögzített, vizsgálják annak lehetőségét, hogyan tudnák növelni az Ukrajnából származó gabonaexportot.
"Mindenesetre az az érdek, hogy növeljük ezt a kapacitást. Meg tudjuk csinálni, mindent megteszünk azért, hogy így legyen, de ma még nem tudom megmondani, mekkora mennyiségről lenne szó" - mondta. A miniszter eközben két "korlátozó tényezőt" is említett. Az egyik a vukovári kikötő szabad kapacitása, a másik a Horvátországon áthaladó mediterrán vasúti folyosón jelenleg is zajló munkálatok. Butkovic jelezte: hétfőn találkozik az ukrán kormány alelnökével és az infrastrukturális miniszterrel, hogy a részletekről tárgyaljanak.
Lengyelország mintegy egymilliárd euróra becsüli az ukrán gabonatranzit bővítésének költségeit
Lengyelország mintegy 1 milliárd euróra becsüli az ukrán gabonatranzit bővítéséhez szükséges költségeket - erősítette meg az augusztus eleji médiaközlések szerint Andrzej Sados, Lengyelország állandó képviselője az Európai Uniónál. Lengyelország azt követően mutatta be az Európai Unió (EU) szerveinek az ukrán gabonaexportot lehetővé tevő infrastrukturális beruházások költségeit, hogy Moszkva július 17-én leállította a fekete-tengeri folyosót. Az ukrán mezőgazdasági termékek tranzitját azonban Lengyelországon keresztül is lebonyolítják.
A lengyel állami hírügynökség (PAP) rendelkezésére álló dokumentumok szerint Lengyelország összesen mintegy egymilliárd euróra becsüli azon beruházások költségeit, amelyek a lengyel-ukrán határon áthaladó ukrán mezőgazdasági termékek tranzitjának bővítéséhez szükségesek.
Ebből mintegy 500 millió euróra lenne szükség a közúti határátkelőkön működő kamionterminálok bővítésére, valamint az ukrán határhoz közeli Przemysl város vasúti infrastruktúrájának fejlesztésére. További 500 millió eurót például a lengyel-ukrán vasúti határátkelők korszerűsítésére, új kamionterminálok építésére, valamint az áruforgalom ellenőrzését szolgáló infrastruktúra létesítésére szánnának.
Az említett adatokat Andrzej Sados, Lengyelország állandó EU-képviselője erősítette meg a PAP hírügynökségnek. Elmondta: Varsó másfél éve akarja bővíteni az ukrán gabona tranzitját külföldre, különösen Afrikába. "Ehhez viszont beruházásokra van szükség, és ismételten benyújtjuk az Európai Bizottsághoz konkrét, az infrastruktúra kapacitása növelését célzó kérvényeinket" - jelentette ki a diplomata.
A Sados által korábban ismertetett adatok szerint Lengyelország májusban és júniusban rekordmagas tranzitforgalmat jegyzett Ukrajnából. Júniusban összesen több mint 260 ezer tonna búzát és kukoricát vittek át Lengyelországon keresztül, ami több mint kétszerese a márciusi mennyiségnek.
Lengyelország többek között 63 millió eurót fordított - nagyrészt saját nemzeti forrásból - a vasúti határátkelők infrastrukturális korszerűsítésére, további kapacitásbővítéshez viszont uniós támogatásra van szükség - hangsúlyozta a lengyel diplomata.
Az ukrán gabonafélék tranzitját lebonyolító Lengyelország egyúttal azon öt közép-európai ország közé tartozik, amelyekben érvényes az Ukrajnából érkező gabonára vonatkozó beviteli tilalom. Az érintett országok azt szeretnék elérni, hogy a terv szerint szeptember 15-én lejáró jelenlegi tilalmat az EU legalább az év végéig meghosszabbítsa.
Forrás: MTI
Fotók: Freepik.com, Unsplash.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?