Óriásgátak a világ körül

Kína a Három-szurdok gátnál is nagyobb erőművet tervez Tibetben, Etiópia a Níluson épít gátat. Mindkét projektnek számos ellenzője is van.

2021. április 19.

Kína

Kína óriásgátat akar építeni Tibetben, az erőmű háromszor annyi elektromos áramot termelne, mint a világ legnagyobb erőműve, a szintén kínai Három-szurdok gát, ami aggodalmat vált ki környezetvédők körében és a szomszédos Indiában.

A folyóra tervezett megagát a 2937 méter hosszú dél-ázsiai folyó himalájai, felső szakaszán épülne meg, közvetlenül az előtt, hogy az belépne India területére egy több mint 1500 mély kanyonon áthaladva. Az erőmű a tervek szerint képes lenne évi 300 milliárd kilowatt energia előállítására. Építését a márciusban bemutatott 14. kínai ötéves tervben fogalmazták meg.

A Brahmaputrán, amelyet kínai szakaszán, Tibetben Cangpónak hívnak, már létezik feljebb két erőmű, és hat másikat is építenek, illetve terveznek építeni a térségben. A tibeti önkormányzat októberben stratégai megállapodást kötött a PowerChina erőműépítésre szakosodott állami céggel.

Jan Csi-jong, a cég vezetője a térséget a világ leggazdagabb vízienergiaforrásának tartja és április első felében közölte, hogy az erőmű erejét a folyónak a szurdoknál lévő hatalmas esése fogja biztosítani.

Pekingben környezetbarát alternatívaként tekintenek az erőműre a fosszilis energiahordozókkal szemben, de környezetvédők ugyanolyan erőteljesen ellenzik, mint az 1994-2012 között épített Három-szurdok-gátat, amely miatt 1,4 millió embert telepítettek ki otthonából.

"Sok okból rossz elképzelés egy szupererőmű építése" - vélte Brian Eyler, a Stimson Központ amerikai agytröszt energia-, víz- és fenntarthatósági programjának igazgatója.

A térség közismert szeizmológiai aktivitásáról és páratlanul sokszínű állat- és növényvilágáról - tette hozzá. A megaerőmű építésének vannak ökológiai és politikai kockázatai is - mondta áprilisban Tempa Gyaltsen Zamlha, a Tibeti Politikai Intézet környezetvédelmi szakembere.

"Nagyon gazdag a kulturális örökség abban a térségben és mindenféle erőműépítés ökológiai pusztítást fog végezni, a térség egy része víz alá kerülne. Sok helyi lakost ősi otthona elhagyására köteleznének" - mondta az AFP francia hírügynökségnek. A projekt a kínai han építőipari munkások migrációját is bátorítaná, akik azután állandó jelleggel letelepednének a térségben - tette hozzá.

A Brahmaputra folyó kíni szakasza

Etiópia

Együttműködésre és megegyezésre szólította fel az ENSZ-főtitkár szóvivője április elején Etiópiát, Egyiptomot és Szudánt a Kék-Nílus etiópiai szakaszán épülő gát ügyében, nem sokkal az arról tartott tárgyalások zátonyra futása után.

"Továbbra is sürgetjük a feleket, folytassák erőfeszítéseket, s tegyenek gyakorlati lépéseket a megegyezés érdekében" - jelentette ki Stéphane Dujarric, hozzátéve, hogy a világszervezet támogatja a további egyeztetéseket.

Abdel Fattáh esz-Szíszi egyiptomi elnök április 7-én figyelmeztetett, hogy nem zárnak ki semmilyen lehetőséget, amennyiben továbbra sem sikerül megállapodni az ügyben, miután az előző napon kudarcba fulladtak az Afrikai Unió (AU) közvetítésével, Kinshasában zajló egyeztetések.

A 4,6 milliárd dolláros költséggel épülő Nagy Etióp Reneszánsz Duzzasztógátat - amely Afrika egyik legnagyobb infrastrukturális fejlesztése - a Kék-Nílus etiópiai szakaszán, Szudán határánál építik 2010 óta amerikai pénzügyi támogatással, de a vízhozamok csökkenése és az általában véve is szűkös vízforrások miatt vita robbant ki Kairó, Addisz-Abeba és Kartúm között.

Az AU közvetítésével zajló egyeztetéseket a Kongói Demokratikus Köztársaság fővárosában, Kinshasában tartották vasárnap és hétfőn, hogy megpróbáljanak véget vetni a gát építése miatt a három ország között évek óta tartó vitának, a tárgyalásokon egyelőre nem született megállapodás.

A vita a gát mögött létesítendő víztározó feltöltése, évenkénti újrafeltöltése körül, illetve a körül forog, mennyi vizet enged át Etiópia, ha bekövetkeznek a többéves aszályok. A másik vitás kérdés, hogyan rendezze a három ország a felmerülő jövőbeli vitákat. Egyiptom és Szudán kötelező érvényű szerződést akar kötni a gát feltöltéséről és működtetéséről, Egyiptom pedig kitart a direktívák mellett.

Az épülő etiópiai gát látképe

Forrás: MTI

Fotó: Phys.org, Africanewsagency.fr

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©