Óriásgátak a világ körül
2021. április 19.
Kína
Kína óriásgátat akar építeni Tibetben, az erőmű háromszor annyi elektromos áramot termelne, mint a világ legnagyobb erőműve, a szintén kínai Három-szurdok gát, ami aggodalmat vált ki környezetvédők körében és a szomszédos Indiában.
A folyóra tervezett megagát a 2937 méter hosszú dél-ázsiai folyó himalájai, felső szakaszán épülne meg, közvetlenül az előtt, hogy az belépne India területére egy több mint 1500 mély kanyonon áthaladva. Az erőmű a tervek szerint képes lenne évi 300 milliárd kilowatt energia előállítására. Építését a márciusban bemutatott 14. kínai ötéves tervben fogalmazták meg.
A Brahmaputrán, amelyet kínai szakaszán, Tibetben Cangpónak hívnak, már létezik feljebb két erőmű, és hat másikat is építenek, illetve terveznek építeni a térségben. A tibeti önkormányzat októberben stratégai megállapodást kötött a PowerChina erőműépítésre szakosodott állami céggel.
Jan Csi-jong, a cég vezetője a térséget a világ leggazdagabb vízienergiaforrásának tartja és április első felében közölte, hogy az erőmű erejét a folyónak a szurdoknál lévő hatalmas esése fogja biztosítani.
Pekingben környezetbarát alternatívaként tekintenek az erőműre a fosszilis energiahordozókkal szemben, de környezetvédők ugyanolyan erőteljesen ellenzik, mint az 1994-2012 között épített Három-szurdok-gátat, amely miatt 1,4 millió embert telepítettek ki otthonából.
"Sok okból rossz elképzelés egy szupererőmű építése" - vélte Brian Eyler, a Stimson Központ amerikai agytröszt energia-, víz- és fenntarthatósági programjának igazgatója.
A térség közismert szeizmológiai aktivitásáról és páratlanul sokszínű állat- és növényvilágáról - tette hozzá. A megaerőmű építésének vannak ökológiai és politikai kockázatai is - mondta áprilisban Tempa Gyaltsen Zamlha, a Tibeti Politikai Intézet környezetvédelmi szakembere.
"Nagyon gazdag a kulturális örökség abban a térségben és mindenféle erőműépítés ökológiai pusztítást fog végezni, a térség egy része víz alá kerülne. Sok helyi lakost ősi otthona elhagyására köteleznének" - mondta az AFP francia hírügynökségnek. A projekt a kínai han építőipari munkások migrációját is bátorítaná, akik azután állandó jelleggel letelepednének a térségben - tette hozzá.
A Brahmaputra folyó kíni szakasza
Etiópia
Együttműködésre és megegyezésre szólította fel az ENSZ-főtitkár szóvivője április elején Etiópiát, Egyiptomot és Szudánt a Kék-Nílus etiópiai szakaszán épülő gát ügyében, nem sokkal az arról tartott tárgyalások zátonyra futása után.
"Továbbra is sürgetjük a feleket, folytassák erőfeszítéseket, s tegyenek gyakorlati lépéseket a megegyezés érdekében" - jelentette ki Stéphane Dujarric, hozzátéve, hogy a világszervezet támogatja a további egyeztetéseket.
Abdel Fattáh esz-Szíszi egyiptomi elnök április 7-én figyelmeztetett, hogy nem zárnak ki semmilyen lehetőséget, amennyiben továbbra sem sikerül megállapodni az ügyben, miután az előző napon kudarcba fulladtak az Afrikai Unió (AU) közvetítésével, Kinshasában zajló egyeztetések.
A 4,6 milliárd dolláros költséggel épülő Nagy Etióp Reneszánsz Duzzasztógátat - amely Afrika egyik legnagyobb infrastrukturális fejlesztése - a Kék-Nílus etiópiai szakaszán, Szudán határánál építik 2010 óta amerikai pénzügyi támogatással, de a vízhozamok csökkenése és az általában véve is szűkös vízforrások miatt vita robbant ki Kairó, Addisz-Abeba és Kartúm között.
Az AU közvetítésével zajló egyeztetéseket a Kongói Demokratikus Köztársaság fővárosában, Kinshasában tartották vasárnap és hétfőn, hogy megpróbáljanak véget vetni a gát építése miatt a három ország között évek óta tartó vitának, a tárgyalásokon egyelőre nem született megállapodás.
A vita a gát mögött létesítendő víztározó feltöltése, évenkénti újrafeltöltése körül, illetve a körül forog, mennyi vizet enged át Etiópia, ha bekövetkeznek a többéves aszályok. A másik vitás kérdés, hogyan rendezze a három ország a felmerülő jövőbeli vitákat. Egyiptom és Szudán kötelező érvényű szerződést akar kötni a gát feltöltéséről és működtetéséről, Egyiptom pedig kitart a direktívák mellett.
Az épülő etiópiai gát látképe
Forrás: MTI
Fotó: Phys.org, Africanewsagency.fr
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?