Teherautók foglalták el a Kalocsa-Paks Duna-hidat
2024. május 06.
Az 512. sz. főút 7-es km szelvénye után a Duna felett egy új, 2×1 sávos, a kétoldali hullámtéri résszel együtt összesen 946,2 méter hosszúságú, 10 támaszú híd épült. A három rész különböző szerkezeti rendszerű, de egy egységet alkot.
Az átadás előtti hónapok egyik leglátványosabb momentuma a híd próbaterhelése. Erre a műveletre azért van szükség, hogy a forgalomba helyezés előfeltételeként ellenőrizzék a műtárgy teherbírását. Mindez általában két módon: statikus és dinamikus terheléssel is megtörténik. A Kalocsa-Paks Duna-hídnál a próbaterhelést már pénteken elkezdték. Ekkor került sor a bal- és a jobb parti ártéri hidak terhelésére 8 db egyenként 40 tonna súlyú teherautóval.
Ennél is különlegesebb látvány volt a szombati nap, amikor Magyarország legnagyobb, 440 méter hosszúságú extradosed hídszerkezetére 20 db 40 tonnás jármű vonult fel és számtalan alakzatban töltött el hosszú perceket, miközben a szakemberek a hídszerkezet előre meghatározott pontjain mérték a súly hatására bekövetkező alakváltozásokat és az egyes szerkezeti elemekben keletkező feszültségeket (pl. a főtartó lehajlását, támaszok süllyedését, szerkezet sajátfrekvenciáját stb.)
Az előbbiekhez képest sokkal mozgalmasabb és rövidebb mérési esemény volt a dinamikus terhelés, mely során két tehergépkocsi haladt át a hídon 5, 20, 40, 60 km/órás sebességgel. A Kalocsa-Paks Duna-híd és a hozzá kapcsolódó, összesen 14,3 kilométer hosszúságú út építésének műszaki átadás-átvételi eljárása május végén zárul, melyet rövid időn belül az átadó ünnepség követ.
A fejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásban valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. A projekt 1. részeként megvalósuló híd és hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésének összértéke közel nettó 76 milliárd forint.
Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóközlemény, Fotók: Dernovics Tamás
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?