Tesztelték a velencei gátrendszert
2013. október 16.
Tíz perc alatt emelkedtek fel, de ha szükség lesz rá, gyorsabban is fel lehet emelni a Velencét a tengeráradásoktól védő Mose gátrendszer zsilipjeit, melyeket múlt héten teszteltek először az olaszországi városnál.
Sikeres volt a gátrendszer első tesztje, melyet szombaton tartottak. A várost övező lagunák északi részén levő Lido-Tre Porti tengerszakaszon egymás után négy zárókapu emelkedett fel: a négyes, az ötös, a hatos és a hetes számú. Ez volt az első alkalom, hogy a Mose (Modulo Sperimentale Elettromeccanico) névvel ismert kísérleti elektromechanikus modul paneljeinek egy időben való működését tesztelték. A zsilipek felemelkedéséhez és helyükre kerüléséhez 10 perc kellett, de a tervezők reményei szerint szükség esetén még ennél gyorsabban is fel tudnak emelkedni.
A Velencét a tengeri árapálytól megvédő Mose (Mózes) gátrendszer első hivatalos tesztje 2013. október 12-én (MTI)
A Mose alapkövét 2003-ban rakták le. Az összesen 78 zárókapuból álló zsiliprendszer feladata a cölöpökre és szigetekre épült műemlék város védelme lesz a gyakori tengerárral szemben. Amikor a vízszint eléri a 110 centimétert, a lagúnák különböző bejáratainál elhelyezett Mose felemelkedik, visszatartva az Adriai-tenger árját. A Mose a tervek szerint 2016. december végéig elkészül. A munka nyolcvan százalékát elvégezték, az Maurizio Lupi olasz közlekedési miniszter szerint a több mint ötmilliárd eurós projekt finanszírozásához szükséges pénz többsége biztosított.
Nem mindenki látja sikertörténetnek a Mose építését, az olasz lapok szerint a finanszírozás nem áll ennyire biztos alapokon. Ráadásul a zárókapuk tesztjét a "No Mose" nevű környezetvédő csoport tiltakozása kísérte. A Mose ellenzői szerint a mai napig nem tisztázott a zsiliprendszer környezeti hatása a lagunák növény- és állatvilágára. Azt sem tudni, hogyan történik majd a Mose karbantartása, és a zsiliprendszer mennyire lesz képes alkalmazkodni a folyamatos éghajlati változásokhoz.
Forrás: MTI A kép forrása az MTI/AP Fotó: Luigi CostantiniGréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?