Török cég építi a kolozsvári metrót
2023. március 02.
Kolozsvár elöljárója - aki évek óta szorgalmazza a metró megépítését, megoldásként a zsúfolt közlekedésre - kedden közösségi oldalán ismertette a közbeszerzés eredményét, miután az a közbeszerzések elektronikus portálján (SEAP) is megjelent.
A nagyszabású infrastrukturális beruházást a török Gülermak cég vezette társulás valósítja meg, amely árajánlatára a maximális pontszámot kapta: áfa nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) kész megtervezni és megépíteni a metróvonalat.
A Gülermak a legnagyobb török építőipari társaság, 1958-ban történt megalapítása óta Törökország mellett Lengyelországban, Svédországban, Indiában és az Egyesült Arab Emirátusokban valósított meg nagy infrastrukturális projekteket. Többek között a cég építette Dubai és Varsó metróhálózatának egy-egy vonalát. Kolozsváron a török anyavállalat lengyel leányvállalatával, a francia Alstom és a román Arcada Company építőipari cégekkel társulva építené meg a metróvonalat.
Ennek tervezésére és megépítésére tavaly márciusban írták ki a közbeszerzést, de a határidőt többször is ki kellett tolni, majd az építőanyagok drágulása miatt a gazdasági mutatókat is módosítani kellett. A beruházás megrendelői azt követően voltak kénytelenek emelni a költségkeretet, hogy több, a területen nagy tapasztalattal rendelkező cég jelezte: az eredeti összegből nem valósítható meg a beruházás.
A kolozsvári önkormányzati testület által 2021. november végén elfogadott megvalósíthatósági tanulmány szerint a metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, és a főteret is érintve kelet-nyugat irányban szeli át a várost és az agglomerációt. Kolozsváron 14,7 kilométeren és a várostól nyugatra fekvő, mintegy negyvenezer lakost számláló Szászfenes területén 6,3 kilométeren halad.
A metróvonalon 19 megálló épül. Ezek között másfél percenként járnak majd a háromvagonos szerelvények, amelyek óránként maximálisan 21 600 személyt képesek elszállítani.
A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő adatok szerint a projektet a nagy infrastrukturális beruházások program, a szállítási operatív program és az országos helyreállítási terv révén EU-s forrásokból, a szállításügyi tárcától származó kormányzati forrásokból, illetve Szászfenes és Kolozsvár önkormányzatának a saját forrásaiból finanszírozzák.
MTI, címlapfotó: az új bukaresti metró elkészült alagútja (Getty)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?