Új áramlatok érkeznek Európába

Zajlik az európai gázvezeték-infrastruktúra bővítése, fontos szakaszt zárt a Török Áramlat építése, és elstartolt az Észak Áramlat 2.

2018. május 18.

Indul az Észak Áramlat 2.

Május közepén kezdődött az Észak Áramlat 2. földgázvezeték németországi szakaszának építése - közölte a kivitelezésre és a vezeték üzemeltetésére alapított projekttársaság, a Nord Stream 2 AG.

A Gazprom orosz állami energiaipari vállalat érdekeltségébe tartozó öt kotróhajó kezdte el a vezetékpár lefektetéséhez szükséges előkészületeket a Balti-tenger Greifswald-öböl nevű területén.

A munkálatokat az illetékes német hatóság január 31-án kiadott határozata alapján végzik. A finnországi hatóságok is megadták a vezeték megépítéséhez és üzemeltetéséhez szükséges engedélyeket, és már ott is megkezdődtek a tengeri előkészítő munkálatok. Az engedélyezési eljárás Oroszországban, Svédországban és Dániában a tervezetteknek megfelelően halad, további engedélyek kiadása a következő hetekben és hónapokban várható.

A szakértők szerint a vezeték hozzájárul majd az ellátásbiztonság növeléséhez az Európai Unióban, és nagyobb versenyt eredményez az uniós gázpiacon.

A beruházással két új, összesen évi 55 milliárd köbméter - a már meglévő vezetékpárral azonos - szállítási kapacitású vezetékkel bővítik a Balti-tenger fenekén húzódó Északi Áramlatot, amelynek kiindulási pontja az oroszországi Viborg, és a németországi Greifswald mellett fekvő Lubminnál éri el a német partot.

Az új vezetékpár kiépítésével Oroszország kiiktathatja Ukrajnát mint tranzitországot, és egyetlen útvonalra terelné át az Európának szánt orosz gázszállítmányok 80 százalékát, egyúttal domináns helyzetbe kerülne a német piacon, mert részesedését 40 százalékról több mint 60 százalékra emelné.

Befejeződött a Török Áramlat első szakasza

Befejeződött április végén a Török Áramlat első vezetéke mélytengeri szakaszának lefektetése Törökország fekete-tengeri partvidékének közelében. "Az építkezés üteme gyors, a csőfektetési kampány kezdete óta a két vezetékből összesen már 1161 kilométer tengeri gázvezeték épült meg, ami a teljes hossz 62 százaléka. A Török Áramlat kétségtelenül jelentős szerepet játszik majd Törökország és Európa energiabiztonságának megerősítésében" - idézte a témában kiadott sajtóközlemény Alekszej Millert, a Gazprom vezérigazgatóját.    

A Pioneering Spirit hajóról folytatott mélytengeri csőfektetés átlagos sebessége napi 4,3 kilométer volt. A maximális teljesítmény pedig napi 5,6 kilométer volt, amit februárban kétszer sikerült elérni.

A Török Áramlat fekete-tengeri építése egyszerre zajlik az orosz és a török partvidéken. Törökországban Kiyiköy település közelében zajlik a fogadó terminál építése. Az első vezeték munkálatai a parti csatlakozó szakaszok kiépítésével fejeződnek majd be. A tervek szerint a Pioneering Spirit a második vezeték lefektetését az idei harmadik negyedévben kezdi majd meg.    

Oroszország és Törökország 2016 októberében kötötte meg a kormányközi megállapodást az ukrán tranzit elkerülését célzó Török  Áramlat megépítéséről. A gázvezetéknek két szárazföldi és egy tengeri szakasza lesz, ez utóbbi megépítését a Gazprom finanszírozza.

A két vezeték egyike kizárólag Törökországot látja majd el földgázzal. Ennek a kapacitása évi 15,75 milliárd köbméter, és 100 százalékban a Botas török állami kőolaj- és gázvállalat tulajdona lesz. A másik vezeték Európába szállítja az orosz földgázt Törökországon át. Ennek a 180 kilométer hosszú szakasznak 50-50 százalékos tulajdonosa a Gazprom és a Botas, a vezeték kapacitása szintén évi 15,75 milliárd köbméter.

A gázfolyosó a Török Áramlat gázvezetéken keresztül az Oroszországból Törökországba érkező gázt Bulgárián és Szerbián át tudja eljuttatni Magyarországra, és 2019 végére egy 6 milliárd köbméter gáz fogadására alkalmas infrastruktúra jön létre Magyarország és Szerbia határán.

Forrás: MTI

Fotó: Thinkstockphotos.com

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©