Új gátrendszer védi Szegedet az árvíztől
2015. április 23.
A felújított szegedi partfal a 24 óra alatt kiépíthető mobilgáttal 2015. április 21-én. (MTI)
Az első ismert mobil árvízvédelmi gát 1996-ban épült az ausztriai Krems városában, és az több jelentős árvíz idején bizonyította védelmi képességét. Hasonló mobil gátat építettek Németországban is több folyóparti vrosban. Prágában a 2002. évi nagy csehországi áradás után építettek mobil gátakat, amikor a várost kettészelő Vltava folyó még prágai metrót is elárasztotta, és azok a későbbiekben szintén jól vizsgáztak. A talajszintből felemelhető mobil gátak nemcsak Európában, de még a tengerentúl is például, Seattle-ben is épültek, és jó szolgálatot tesznek az árvizek idején.
Magyarországon többek közt Nagymarosnál, Sződligetnél, Szentendrénél, Budapesten a Fővám térnél, Győrnél, Szolnoknál és most Szegednél telepítettek már különböző hosszúságban mobilgát-rendszert. A szegedi belváros árvízvédelmi rendszerének rekonstrukciója 2,21 milliárd forintba került.
Fotó: MTI, Kelemen Zoltán Gergely
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?