Új gázvezeték Magyarország és Szlovákia közt
2014. április 01.
Összekapcsolták március 27-én, csütörtökön a magyar és a szlovák földgázhálózatot a két ország miniszterelnöke jelenlétében a Pest megyei Szada melletti tranzitállomáson. A kormányfők egyúttal új határátkelő utak és hidak építéséről is megállapodtak.
A magyar miniszterelnök hangsúlyozta, hogy az új vezetéken keresztül nem orosz eredetű gáz érkezhet majd Magyarországra. Mindezek alapján az energiaellátás és általában a gazdaság szempontjából is fontos a két ország gázhálózatának összekapcsolása.
A magyar és a szlovák földgázhálózatot összekapcsoló vezeték tesztidőszaka július 1-jén indul, jövő január 1-jén pedig megkezdődik a normál üzemű működés. A szlovák kormányfő szerint most megvalósuló gázvezeték-összekötés jelentősen hozzájárul az energiabiztonság megteremtéséhez. A projektet az Európai Unió 30 is támogatta millió euróval.
Új kapcsolatok - A Pest megyei Szada melletti tranzitállomás 2014. március 27-én, ahol a magyar és a szlovák földgázhálózatot összekapcsoltákA beruházó Magyar Gáz Tranzit Zrt., az új gázvezeték növeli Magyarország és a régió ellátásbiztonságát, erősíti Magyarország tranzitszerepét, és hozzájárul a hazai gáztárolók előnyösebb kihasználtságához. Az összesen 111 kilométer hosszú, kétirányú, 75 bar nyomású csővezeték magyarországi szakasza 92 kilométer hosszú, két végpontja Vecsés és Balassagyarmat.
A csütörtöki szadai ünnepségen Orbán Viktor és Robert Fico aláírt egy határátkelőút-építésről szóló együttműködési megállapodást is. Ez egyébként a két ország történelmének egyik legnagyobb közös fejlesztési programjáról van szó. Ennek során 11 új határátkelő utat, 7 Ipoly- és egy Ronyva-hidat építenek, valamint két új kompkapcsolatot is kialakítanak, így 2020-ra megduplázzák az átkelési lehetőségeket a két ország határán. Ma a magyar-szlovák határon átlagosan húsz kilométerenként lehet átkelni, míg például Franciaország és Belgium között ez mindössze másfél kilométer. A 646 kilométeres magyar-szlovák határszakasz egyébként az egyik leghosszabb Európában, így a határok ritka átjárhatóságából adódó versenyhátrány leküzdése kiemelt fontosságú.
Térkép: Forrás: MTI A kép forrása az MTI, Fotó: Koszticsák SzilárdGréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?