Cégvezetők értékelnek - DM-KER
2023. április 02.
MAÉP: A DM-KER Nyrt. 2022-es üzleti eredménye mennyiben felelt meg a várakozásoknak?
Kocsy Barnabás vezérigazgató (K. B.): Még folyamatban van ’22 pénzügyi zárása, tehát az információk jelen pillanatban nem tekinthetőek véglegesnek, de annyit elmondhatok, hogy árbevételben növekedni tudtunk az előző évhez képest. Importőrként jelentős devizakitettséggel rendelkezünk, így az elmúlt időszak árfolyamvolatilitása, a forint drasztikus gyengülése a pénzügyi eredményre értelemszerűen negatívan hatott, gyártói szállítási nehézségek is akadtak, de mindezek mellett is elégedett vagyok a tavalyi teljesítményünkkel.
MAÉP: A féléves tőzsdei jelentésben publikált adatok alapján nőtt az újgép-értékesítés volumene. Így maradt ez az egész év folyamán?
K. B.: A második fél évben már volt érezhető megtorpanás az új gépek iránti keresletben. Az értékesített darabszámot tekintve az előző évvel közel azonos mennyiségű új gépet adtunk el.
MAÉP: A féléves eredményekből az is kiderült, hogy a használtgép-értékesítés jelentősen visszaesett, a gépbérlet viszont jelentősen növekedett. Ennek mi a magyarázata?
K. B.: A használtgép-értékesítés év végére újra felfutott, egyenesbe jött, így végül éves alapon ebben a szegmensben is magasabb árbevételt értünk el. A gépbérbeadás árbevétele pedig egy nagy projekt megnyerésével magyarázható. Itt egy hosszú távú szerződést sikerült kötnünk az energiaszektor egyik jelentős szereplőjével, ami egészen komoly bérgépkapacitást köt le nálunk.
MAÉP: Milyen termékcsoportokra nőtt, illetve csökkent érezhetően a kereslet a múlt évben?
K. B.: A portfóliónkban egyértelműen a nehézgépek iránti kereslet az, ami csökkent a tavalyi év közepétől, aminek hátterében elsősorban az állami támogatású finanszírozási lehetőségek hiánya áll. Ugyanakkor a minikotrók felvevőpiaca jelen pillanatban szinte végtelen. Sok helyen zajlik a humán erőforrás részbeni kiváltása gépekkel, ezeknek a törekvéseknek a nyertesei pedig a minikotrók. Mindez olyan mértékű, hogy a gyártói kapacitások jelenleg még messze elmaradnak a piaci kereslettől.
MAÉP: Ez azt jelenti, hogy a hosszú szállítási idők továbbra is fennállnak?
K. B.: Ebben a termékkörben sajnos igen. Egy kicsit változott a kép az elmúlt évekhez képest, de a minikotróknál továbbra is hosszas várakozás van. A piac felvevőkapacitását egyelőre még nem tudjuk az általunk forgalmazott termékekkel lefedni.
MAÉP: Kompakt rakodóban a DM-KER piacvezető. Mi tapasztalható most ebben a szegmensben?
K. B.: Jelentősen növeltük az eladott darabszámot, és ugyan az év utolsó két hónapjában már ebben a szegmensben is érzékeltünk lassulást, de a Bobcat továbbra is piacvezető brand a kompakt rakodók piacán. Emellett folyamatos az innováció a gyártói oldalon, így biztosak vagyunk benne, hogy ez a termékcsalád továbbra is cégünk húzóterméke marad.
MAÉP: Ezzel rá is térhetünk a 2023-as várakozásokra. Mit várnak idén az építőipartól és azon belül az önök piacától?
K. B.: A szakmán belül nagyon szélsőségesen mozognak az előrejelzések, de – kisebb-nagyobb mértékben – többségében visszaesést prognosztizálunk. Ugyanakkor két kiemelt jelentőségű hazai beruházás is befolyásolhatja a helyzetet: a paksi bővítés és a debreceni akkumulátorgyár, valamint a hozzájuk tartozó infrastrukturális beruházások. Mindkettő hatalmas lendületet adna, olyan gépkapacitási igényt teremtene a piacon akár bérleti formában, akár gépeladás tekintetében, amit egyelőre felmérni sem tudunk pontosan.
MAÉP Milyen konkrét kihívást lát még, amit azonosítani lehet az elkövetkező időszakkal kapcsolatban?
K. B.: Leginkább azt, hogy folytatódik az elmúlt pár évben tapasztalt kiszámíthatatlanság, a váratlan piaci fordulatok és az előre nem pontosan azonosítható kihívások időszaka, ami továbbra is ki fog hatni a mindennapokra. Emellett egy szűkülő piacon, növekvő árverseny mellett kell a termékek, a szolgáltatások árában érvényesítni – egyebek mellett – a magas inflációs hatást és a hektikus árfolyamhatásokat. Ehhez tudni kell igazodni, sokszor gyorsan reagálni vagy szükség esetén újratervezni. Ami biztos és nem kell hozzá jósnak lenni, hogy az állami támogatások – ahogy azt már említettem –, a nehézgépek értékesítését nagyban befolyásolják, így ezek újbóli elindulása vélhetően nagy keresletet generálna.
MAÉP: Milyen területek vannak, ahol a jövőben növekedhetnek, vannak-e új szegmensek, ahol erősíteni szeretnének? A hagyományos szektorokban hol látják a bővülés lehetőségét?
K. B.: A mezőgazdaságban szélesebb portfólióval szeretnénk jelen lenni, a mezőgazdasági géppiacon jelentős növekedési potenciál mutatkozik számunkra. Az ez irányú bővülés szerves része az üzleti stratégiánknak. Továbbra is komoly erőforrásokat fordítunk továbbá a külföldi piacokon való terjeszkedésre, a szlovák piacon például már a DM-KER látja el a Doosan hivatalos márkaképviseletét.
MAÉP: A honlapjukon látom, hogy a hulladékgazdálkodás lehet önöknek fontos új ágazat.
K. B.: A hulladékgazdálkodás nagyon izgalmas terület. Jelentős piaci átrendeződés zajlott le a MOL hosszú távú koncessziónyerésével, és biztos, hogy ugyanígy átrendeződések lesznek a gépbeszállítói, alkatrész-beszállítói oldalon is. Emellett a hulladékkezelés, -feldolgozás és -újrahasznosítás óriási piac, ami rengeteg gépet, kiszolgálóeszközt igényel, így igen, mindenképpen tervezünk ezzel a területtel is.
MAÉP: Ezek szerint egyre kevésbé kétmárkás (Bobcat, Doosan) cégben gondolkoznak. Hol várható még bővülés?
K. B.: Ahogy korábban említettem, elsősorban az agrár területen szeretnénk tovább erősíteni, a munkagépek és az adapterek mellett erőgépeket is forgalmazni. 2022 utolsó negyedévében megkezdtük egy holland traktormárka, a Knegt forgalmazását, de további brandeket is vizsgálunk.
MAÉP: A DM-KER mint tőzsdei vállalat életében milyen fontos változásokat emelne ki a múlt évről?
K. B.: Nagy büszkeség számunkra, hogy 2022-ben a DM-KER alapítóját, igazgatósági elnökét, Bátor Ferencet választották az ÉBSZ (Építőgép Forgalmazók és Bérbeadók Szövetsége) elnökének. Úgy gondolom, hogy ez a DM-KER mögött lévő szakmai tudás és reputáció elismerése is egyben.
Fontos és különleges mérföldkőnek tekintjük 2022-ből a vállalati MRP, azaz a munkavállalói részvényprogram elindítását is. Bónuszjuttatásként több munkavállalónk is részvényeket kapott, a vállalat kisrészvényesévé válva ezzel, amit a jövőben is folytatni szeretnénk, hogy minél több munkavállalót ösztönözzünk ily módon. A vállalati kultúrában szeretnénk meghonosítani a befektetői, tulajdonosi szemléletet, amihez jó eszköz, ha a dolgozóink részvényesekké is válhatnak.
Kövesdy Gábor
Az interjú 2023. február közepén készült, megjelent a Magyar Építő Fórum magazin 2023. tavaszi számában (No. 89).
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?