Munkagép kereskedelem: cégvezetők értékelnek
2024. április 15.
Lapunk idén is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. A Huntraco - amelynek vezető márkája a Caterpillar - vezérigazgatója, Litauszki Róbert válaszol.
MAÉP: Hogyan értékeli az elmúlt évet cég szinten, megfelelt-e a terveknek, várakozásoknak?
L. R.: A piac év eleji megtorpanásakor kétségesnek tűnt, hogy az egyébként is valamelyest optimista üzleti tervünk teljesíthető-e. A földmunkák volumenének csökkenése, a magas infláció, a kamatok és az EU-s pályázatok hiánya a piaci igények hirtelen és drasztikus csökkenését eredményezte, szinte minden területen. Nem meglepő módon, a Huntraco árbevétele, igaz a vártnál kisebb mértékben, a 2022-es 18,5 milliárd forintról tavaly 17,2 milliárd forintra csökkent. A 2022. évi, másfél milliárd forintos rekord profitunkat ugyan tavaly nem sikerült elérnünk, de a konjunktúra évei alatt is következetesen megtartott fegyelmezett költséggazdálkodás, a visszaesés éveire való felkészülés és a piaci folyamatokat jól kihasználó treasury intézkedések révén, 2023-at kiváló, az optimista üzleti tervet is meghaladó, 1,3 milliárd forint feletti eredménnyel zártuk.
MAÉP: Darabszám tekintetében hogyan alakult az új- és használtgép-értékesítés?
L. R.: 2023-ban mintegy 160 új munkagépet értékesítettünk, nagyjából ötvennel kevesebbet, mint 2022-ben. Ez az átlagosnál valamivel enyhébb visszaesés, igaz viszont, hogy a Caterpillar rendszerét általában jellemző hosszabb átfutási idők miatt a tavalyi értékesítésnek a szokásosnál nagyobb részét tették ki az előző évről áthúzódó rendelések. A használtgép-értékesítésben viszont ennél jelentősebb csökkenést tapasztaltunk, amelyben, az általános piaci helyzeten kívül, szerepet játszott az is, hogy 2022-ben még érezhető volt a pandémia utáni, újgép-ellátási hiány hatása a használt gépek iránti keresletre.
MAÉP: Gondolom, hogy elsősorban a nagy földmunkagépek vannak érintve, a kotró, a gréder, a dózer.
L. R.: A mi adataink szerint nem. Sőt, a visszaesés mértéke inkább a kisebb gépeknél volt jelentősebb, ugyanis azoknál 2022-ben tetőzött az a felfutás, amelyet a kis- és középvállalkozásoknak a magasépítési piaci konjunktúra alatt megerősödött vásárlóereje és a nagyon kedvező feltételekkel elérhető pályázatok generáltak. A 2021-es és ’22-es piacon nagy számban jelentek meg olyan, talán „félprofesszionális felhasználóknak” nevezhető vásárlók, akiket beruházási döntéseikben nem annyira a jól felmért tényleges kapacitás-igényeik, vagy a műszakilag jól megalapozott alkalmazási és üzemeltetési kritériumok vezettek, hanem leginkább az, hogy „ne hagyják veszni” a pályázatok jelentette „ingyen” pénzt, így egyre több olyan gép van az országban, amelyek minimális kihasználtság mellett várják, hogy a fenntartási időszak lejártával megjelenjenek a használt gépes piacon.
A nagy gépeknél tavaly kisebb mértékű visszaesés volt tapasztalható, de ennek oka csupán az, hogy a földmunkák volumenének csökkenése és a piaci bizonytalanságok már 2021 óta éreztették hatásukat. Ebben a szegmensben pedig – érthető módon – sokkal jellemzőbb a professzionális és körültekintő döntéshozatal az ügyfelek körében, bár a pályázatok hiánya itt is éreztette hatását.
MAÉP: A többi üzletágat hogyan lehet értékelni?
L. R.: A mezőgazdasági gépek piacán jelenleg kevésbé vagyunk aktívak, miután a Caterpillar befejezte a teleszkópos homlokrakodóik európai forgalmazását, de a szerviz-, alkatrész- és gépértékesítésünk továbbra is jelentős, és reményeink szerint hamarosan újra egy erősebb gépválasztékkal tudjuk jelenlétünket erősíteni a mezőgazdaságban. Jelentős növekedést hozott ugyanakkor tavaly az ipari termékkörünk.
MAÉP: Milyen termékre kell gondolni?
L. R.: A növekedést leginkább az Ingersoll-Rand mobil és telepített kompresszorok hozták, míg az energetikai termékkörünk (Caterpillar diesel, biogáz és gázmotorok) piaca, érthető módon, továbbra is stagnált.
MAÉP: Az alkatrész-forgalmazás, a szerviz hogyan teljesített?
L. R.: Összességében elégedettek lehetünk, az árbevétel – a piaci helyzet ellenére – alig csökkent. Persze az infláció, a bérköltségek gyors növekedése és a csökkenő volumenek miatti alacsonyabb fedezetek miatt a terület profitabilitása valamelyest csökkent.
MAÉP: Hogyan reagált az új- és használtgép-piaci változásokra a bérlet?
L. R.: A bérgéppiac sajátosan reagál az építőipar és a géppiac változásaira, hiszen a bérgépek iránti igény épp akkor nő meg, amikor a magas finanszírozási költségek és a piaci kilátások bizonytalanságai miatt a gépértékesítési piac csökken, és ezt figyelhettük meg tavaly is.
Kihasználva a lehetőségeket, jelentős mértékben fejlesztettük bérgép-flottánkat, és folyamatosan növeljük vidéki telephelyeink bérgép-állományát is. Bérgépes árbevételünk ennek megfelelően jelentősen növekedett, igaz viszont, hogy a rendkívül magas kamatok miatt a terület eredményessége valamelyest csökkent, de ezt stratégiai céljaink érdekében felvállalta a társaság.
MAÉP: A teljes piac dinamikája hogyan alakult?
L. R.: Konkrét információk csak az új gépek piacával kapcsolatban állnak rendelkezésre, és ezek mintegy 30%-os visszaesést mutatnak. Közvetett adatokból valószínűsíthető, hogy valamelyest kisebb, talán 15–20%-os mértékben csökkent a szervizszolgáltatások és alkatrészek iránti igény, hiszen a kevesebb földmunka kevesebb gépóra-teljesítménnyel, így csökkenő kereslettel jár. A bérgép piac véleményünk szerint, mintegy 15–20%-kal növekedhetett.
MAÉP: Melyek azok a tervek, amelyeket idén kiemelt fontosságúnak tartanak?
L. R.: Az idén új ERP rendszert vezetünk be, és az év végéig tervezzük előkészíteni a központi telephelyünk komplex fejlesztését, valamint egy dunántúli telephely építését, de számos modernizációs beruházást is végrehajtunk a vidéki telephelyeinken is.
Folytatjuk a bérgépflotta bővítését, új termékek jelennek meg a Huntraco termékválasztékában, továbbfejlesztjük a digitális ügyfélkiszolgálási rendszereinket, és ez még nem is a teljes lista.
Az interjút Kövesdy Gábor készítette, megjelent a Magyar Építő Fórum magazin 2024. tavaszi (No. 93.) számában. Fotók: Caterpillar, Horváth Barnabás
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?