Bérgép piac: cégvezetők értékelnek
2024. április 23.
MAÉP: Hogyan értékeled az elmúlt évet, megfelelt az eredmény a terveknek, a várakozásoknak?
F. Cs.: Árbevétel oldalról felül is múltuk a terveinket az elért 13,5 milliárd Ft-tal, úgyhogy ebben a vonatkozásban nagyon pozitív az elmúlt év.
MAÉP: Jelentős növekedés van tehát a tavalyi évhez képest.
F. Cs.: Mindenképpen, és ezt terveztük is. A növekedés nem volt kérdés, de a tervezetthez képest is nagyobb lett a 25% feletti mérték. Ezt azért eredmény oldalról nem feltétlenül tudjuk realizálni, mert a költségeink elég jelentősen megnőttek. Ezenfelül komoly beruházásokat kellett végrehajtanunk. De összességében elégedettek vagyunk.
MAÉP: Nézzük a termékeket, amelyek ilyen jól teljesítettek. A zászlóshajók az emelőgépek, munkaállványok, az ezek iránti kereslet tavaly nem csökkent, és várhatóan idén sem fog az ipari létesítmények, raktárak szaporodásából ítélve.
F. Cs.: Igen, ilyen téren nincs okunk aggodalomra, nem látunk különösebb problémát. Sőt inkább azt látjuk, hogy a volumen az év során növekvő trendet mutat. Ehhez próbáltuk igazítani az idei évet beruházás oldalról. További gépparkfejlesztéssel tervezünk, nem is csak tervezünk, hanem folyamatosan hatjuk végre ezt.
MAÉP: A targoncákkal is érintve vagytok a raktárak szaporodása kapcsán.
F. Cs.: Igen, de nem feltétlenül csak a raktárépületekre kell gondolni. Bármilyen épületépítésnél a targoncák iránti igény megjelenik. Aztán az üzemeltetésnél is vannak igények targonca bérletre. De azok inkább kiegészítő vagy ad hoc jelleggel.
MAÉP: Mekkora igény mutatkozik az elektromos gépekre?
F.CS.: Helyszín, munkakörülmény és a feltételek mindig is meghatározóak a gépüzemmód kiválasztásban és használatban, ami miatt a működésünk kezdetétől már hangsúlyosan elektromos gépekbe is beruházunk. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy flottánk majdnem 50%-a elektromos maghajtású gép, amely arányt a jövőben tovább fogjuk növelni.
MAÉP: Lehet-e azt mondani, hogy az emelőgépek közül valamilyen típusra megnőtt az igény?
F. Cs.: Nem mondanám, hogy kifejezetten egy típusra jobban megnőtt az igény, mint bármelyik másikra. Általánosságban a flottánk eléggé széles körű, nagyon sokféle típusú gépet tartalmaz ahhoz, hogy képesek legyünk mindenféle ügyféligényt kielégíteni. Nyilván azt sem mondom, hogy mindegyik típusra hasonló mértékben fejlesztünk idén, de azért minden típus és gépcsoportban van valamilyen mértékű fejlesztés és bővítés.
MAÉP: Van-e olyan termékcsoport a cégen belül, amelyre csökkenő kereslet mutatkozik?
F. Cs.: Nem, és figyeljük a teljes emelőgéppiacot is, ilyen visszaesést vagy csökkenést nem érzékelünk.
MAÉP: Ha már a piac egészénél tartunk, hogyan látjátok a ti adataitok alapján, csökkent vagy nőtt az építőgép bérleti piac ‘23-ban?
F.CS.: Ha a piac egészére gondolsz, ami tartalmaz mindenféle típusú gépet a földmunkagéptől kezdve a kis gépi szerszámig meg az állványig, akkor a beszélgetésekből, a versenytársak visszajelzéseiből azt halljuk, hogy bizonyos gépcsoportokban akár 50%-os, nagy mértékű visszaesés is volt. De a mi emelőgép-üzletági portfóliónk nem volt érintett.
MAÉP: Milyen várakozások vannak ‘24-re, milyen piaci folyamatok látszanak?
F. Cs.: A várakozásaink, ahogy mondtam, továbbra is pozitívak. Ha megnézzük a folyamatban lévő és induló projekteket és azok méretét, akkor nem látok okot aggodalomra. Azt is látjuk a bejelentett igények alapján, hogy növelnünk kell-kellett a gépparkot ahhoz, hogy ki tudjuk szolgálni az ügyfeleket, és ne folyamatos túlterhelésben működjünk.
MAÉP: Melyek a legnagyobb kihívások most a cég számára? És melyek azok a tervek, amelyek idén kiemelt jelentőségűek a cég számára?
F. Cs.: Kihívás jó ideje mindig az emberi erőforrás, a megfelelő szakképzett munkaerő megtalálása. Hozzáteszem, arról már lemondtunk egy ideje, hogy szakképzett munkaerőt találjunk. A képzést mi magunk vettük kézbe. Szóval már annak is örülünk, hogyha van egy ambiciózus, dolgozni akaró ember, és őt képezhetjük … Terveink között pedig első helyen állnak a további telephelyfejlesztések.
Az interjút Kövesdy Gábor készítette, megjelent a Magyar Építő Fórum magazin 2024. tavaszi (No. 93.) számában. Fotók: mateco, Horváth Barnabás
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?