Boldog békeidők 1. rész
2020. április 20.
A Magyar Építő Fórum körkérdést tett fel néhány építőipari gépeket forgalmazó cég vezetőjének: hogyan értékelik a 2019-es évet, és mit várnak 2020-ra. Az interjúk a Magyar Építő Fórum 2020. márciusi számában jelentek meg. A 2020-ra vonatkozó piaci prognózisokat felülírta a koronavírus járvány és a vele együttjáró általános gazdasági bizonytalanság, ezért ezeket a részeket itt nem közöljük, de olvashatók a nyomtatott lapban. Viszont a 2019-re vonatkozó értékeléseket úgy gondoljuk, hogy érdemes megismerni. Ma a Varga Ákossal, a Terra Hungária Kft. ügyvezetőjével készített interjúból idézünk.
Varga Ákos: A 2019-es év, rekord év volt a Terra Hungária életében. Ez alapvetően a piac helyzetének volt köszönhető. A bevételeink nagyon nagy százalékában a JCB-hez kötődnek, ami egyértelműen építőipari földmunkagép-értékesítés, szervizelés, alkatrészellátás.
A használtgép-értékesítés is nőtt, de nem jelentősen. Ott, mondhatni, egy normál trendnek megfelelő növekedés volt. Az újgép-értékesítésnél volt kiugró növekedés, 300 fölötti gépeladásunk volt a tavalyi év során, ez abszolút rekord. És az előző évhez képest is egy olyan 20-25%-os növekedés.
MAÉP: Tud-e mondani árbevételt, nyereséget?
V. Á.: Elértük a 10 milliárdos árbevételt. Ez cégszinten van, tehát nemcsak az újgép-eladásból származik, hanem benne van az alkatrész, a szerviz, a bérgép és gyakorlatilag minden, amit mi működtetünk. De a fő része az újgép-eladás.
MAÉP: És nyilván az eredményesség is nőtt.
V. Á.: Természetesen. Minden mutatónk nagyon szépen alakult, a nyereségesség is. Nem is tudnék most hirtelen olyan pénzügyi mutatót mondani, amivel kapcsolatban nehézségünk vagy problémánk lett volna. Minden terület túlteljesítette a tervünket.
MAÉP: Hogyan értékelné az iparág helyzetét? Az elmúlt év folyamán látszott-e valamilyen trend a magyar építőgéppiacon?
V. Á.: Én azt gondolom, hogy a tavalyi évben minden olyan kereskedő, aki hasonló tevékenységgel foglalkozik, mint mi, az nagyon jó évet zárt, megkockáztatom, hogy a többség rekordokat döntött. Mindenki látja, hogy az építőipar dübörög. Rengeteg infrastrukturális nagyberuházás van folyamatban, ahol a gépek rengeteget dolgoztak, a határidők nagyon feszesek voltak. És az építőgépek értékesített összdarabszáma is minden bizonnyal rekordot döntött.
A trendekkel kapcsolatban van itt egy érdekes dolog. Az árokásó-rakodó korábban a legnagyobb darabszámban értékesített gépünk volt, és folyamatosan csökkent az elmúlt időszakban.
MAÉP: Igen, mindenki azt prognosztizálta, hogy ez trendként megmarad.
V. Á.: Így van, de ez most megfordult egy picit. Tehát a tavalyi évben – most fejből mondom a számokat, ha jól emlékszem – 60%-kal nőtt a darabszáma az árokásó-rakodóknak, míg a teljes piac körülbelül olyan 30%-ot. Tehát tudta növelni a részesedést. Most már nem ez a gép a legnépszerűbb, már a teleszkópos rakodók is nagyobb darabszámban kerültek értékesítésre. Igaz, hogy annak a jelentős része mezőgazdasági felhasználású, de végül is ide számolják. Illetve a minikotró is nagyobb darabszámú, mint az árokásó-rakodó. De a visszaesése megállt és visszafordult. Hogy ez most időleges vagy ez egy folyamatosnak mondható trend, ezt még nem látjuk, de az elmúlt két évben, tehát ‘18-ra és ‘19-re is igaz, hogy az árokásó-rakodó egy picit elkezdett visszaerősödni. Ennek sok oka volt, ezt úgy nagyjából látjuk. Egyrészt a munkák, amik jelentkeztek az országban, tehát a piaci igény, másrészt ugyanígy kedveztek a pályázatok is.
MAÉP: Voltak pályázatok és elindultak új munkák: van forrás is, és van projekt is. Ennek alapján a drágább, specializált, bizonyos feladatokra alkalmas gépek térnyerését lehetett prognosztizálni.
V. Á.: Ez igaz is meg nem is. Az az igazság, hogy a pályázatok jelentős része a kiírásából adódóan – és ez nyilván nem direkt volt – az árokásó-rakodó típusnak kedvezett. Sok olyan kisebb vállalkozás van, akik ezzel a géptípussal dolgoznak, azokat is helyzetbe hozták a pályázatok. És emiatt látjuk azt, hogy egy picit megfordult a trend, és újra tudott erősödni az árokásó-rakodó, ami egyébként jó hír nekünk, mert a JCB-nek hagyományosan erős terméke ez. De majd minden géptípus jelentősen tudott nőni. Tehát ha lánctalpas kotrókról beszélünk vagy a gumikerekes kotróról, összességében olyan 30%-kal nőtt a tavalyi a ‘18-as évhez képest, pedig már az sem volt alacsony bázis.
Ami még trendként látszik: a minikotrók továbbra is nagyon erősek. Ez most már sok éve látható, hogy a minikotró, ami alapvetően a kézi munkát váltja ki, felfelé jön, és ezeknek a további erősödése várható. Nagy a munkaerőhiány, szigorúbbak az ellenőrzések, tehát már nem feltétlenül éri meg szürkén vagy feketén, vagy akárhogy bejelentett dolgozókat alkalmazni a minikotrók helyett. Egészen pici, mikro építőipari vállalkozásnak már van minikotrója, ezekkel végeznek csatorna bekötéseket, mert ezek többnyire házépítéssel foglalkoznak. Ilyen kisebb, apróbb földmunkákat végeznek velük, amik épülő házak körül előfordulnak.
És még valami. Az idei évben is folytatódik az a trend, hogy nagyon szigorú környezetvédelmi előírásokat kell hogy figyelembe vegyenek a gyártók. Idén is több olyan terméke lesz a JCB-nek – valószínűleg más gyártónak is –, ahol ezeket a környezetvédelmi előírásokat figyelembe kell venni. Több olyan újdonságunk lesz idén, ami látványában nem feltétlenül jelent valami újszerű dolgot, de beltartalomban ezeket az új környezetvédelmi normákat tudni fogja, mint például a Stage V-ös motor.
Az interjút Kövesdy Gábor készítette. Teljes terjedelmében olvasható a Magyar Építő Fórum magazin 2020. márciusi számában.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?