Boldog békeidők 2. rész
2020. április 21.
A Magyar Építő Fórum körkérdést tett fel néhány építőipari gépeket forgalmazó cég vezetőjének: hogyan értékelik a 2019-es évet, és mit várnak 2020-ra. Az interjúk a Magyar Építő Fórum 2020. márciusi számában jelentek meg. A 2020-ra vonatkozó piaci prognózisokat felülírta a koronavírus járvány és a vele együttjáró általános gazdasági bizonytalanság, ezért ezeket a részeket itt nem közöljük, de olvashatók a nyomtatott lapban. Viszont a 2019-re vonatkozó értékeléseket úgy gondoljuk, hogy érdemes megismerni. Ma a Litauszki Róberttel, a Huntraco Zrt vezérigazgatójával készített interjúból idézünk.
Litauszki Róbert: Közismert, hogy a tavalyi év a mélyépítésben és általában az infrastruktúra-építésekben rekord év volt, de emellett az építőipar többi ágazata is kimagasló teljesítményt nyújtott. Ez az ágazatban működő minden cégnek, így a Huntracónak is nagyon kedvező volt. A munkagépek piacának mérete mindenképpen rekord közeli volt, és a szerviz, alkatrészpiac ennek megfelelően szintén nagyon szinten volt.
MAÉP: Mekkora volt az eladott gépek száma és forgalomban nagysága?
L. R.: Nehéz pontos számot mondani, mert különböző cégek különböző termékcsoportokat foglalnak a releváns piacukba. Azt tudom mondani, hogy a Huntraco szempontjából releváns munkagéppiac értékesített darabszámban becslésünk szerint meghaladta a 2200 gépet. A Huntraco mindenesetre rekord darabszámot értékesített, és ez nagyban hozzájárult a 18 milliárd forint feletti árbevétel eléréséhez. A cég adózás előtti eredménye, szintén rekordot döntve, bőven meghaladta az egymilliárd forintot, de úgy gondolom, hogy a versenytársaink nagy része is hasonlóan eredményes évet zárhatott.
MAÉP: Történt-e valami a használtgép-piacon, ami kiemelésre méltó?
L. R.: A használt gépek piaca valószínűleg nem sokat nőtt az előző évhez képest. 2017-ben és 2018-ban a kapacitások gyors növelése iránti igények, valamint a pályázatok csúszása miatt már volt egy piacbővülés, így információink szerint 2019 nem hozott jelentős változást.
MAÉP: Milyen gépcsoportok azok, amiknek a forgalma növekedett, mi az, ami visszaesett, mi az, ami ezekből váratlan volt? Beszélhetünk-e trendekről 2019-ben?
L. R.: Némi meglepetést okozott, hogy a 2018-as, már eleve magas bázishoz képest is a piac újabb jelentős növekedést produkált. Egyes géptípusoknál, mint például a teleszkópos rakodók, vagy akár a kotró-rakodók esetében feltételezhetően valamely piaci szereplő reexport tevékenysége is hozzájárulhatott ehhez. Érdekes, hogy a nyugat-európai piacokkal ellentétben nálunk még nem tapasztalható a kotró-rakodók kiszorulása annak ellenére, hogy a munkaerő drágulása miatt már nálunk is egyre inkább jellemzővé válik, hogy az üzemeltetők, a korábbi tőkehiányos állapot megszűntével, az univerzális kotró-rakodók helyett inkább választják a jobb hatékonyságot biztosító minikotrók és kompakt rakodók beszerzését. Így – bár nagyobb beruházással – olyan gépparkot tudnak kialakítani, amely kevesebb élőmunka-ráfordítással képes a munkafeladatokat elvégezni. Ezzel együtt a kotró-rakodók még egy ideig biztosan a legnagyobb darabszámban eladott gépek közé fognak tartozni a magyar piacon, akkor is, ha egyre nagyobb figyelmet fordítanak a felhasználók a hatékonyságra.
MAÉP: És a munkaerő-kiváltásra.
L. R.: Igen. Ugyanez, a hatékonyságra, az élőmunka-igény csökkentésére való törekvés mutatkozik meg a szintvezérlő rendszerek iránti kereslet markáns növekedésében is, hiszen e rendszerek segítségével egy kevésbé képzett és gyakorlott kezelő gyakorlatilag ugyanarra a teljesítményre képes, mint gyakorlottabb munkatársa, és a munkagép pontos, elektronikus irányítása révén egy adott munkafeladatot gyorsabban és kevesebb üzemanyag felhasználásával tudnak elvégezni.
MAÉP: Általában milyenek a piaci várakozások iparági szinten?
L. R.: Elmondható, hogy a munkagéppiac rendkívül nehezen prognosztizálható, hiszen a piacméret egyik pillanatról a másikra képes jelentősen változni, például egy nagyobb pályázati program megjelenése, vagy éppen az állami fejlesztések volumenének csökkenése vagy növekedése, de még akár a gazdasági konjunktúrával kapcsolatos várakozások változásával is. 2020-ban, a valamelyest bizonytalanabb gazdasági kilátások miatt, mindenképpen a géppiac méretének jelentős csökkenésével számolunk, akkor is, ha a tendenciát egy-egy pályázat ideig-óráig képes lehet megtörni.
Az interjút Kövesdy Gábor készítette. Teljes terjedelmében olvasható a Magyar Építő Fórum magazin 2020. márciusi számában.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?