Boldog békeidők 3. rész
2020. április 22.
A Magyar Építő Fórum körkérdést tett fel néhány építőipari gépeket forgalmazó cég vezetőjének: hogyan értékelik a 2019-es évet, és mit várnak 2020-ra. Az interjúk a Magyar Építő Fórum 2020. márciusi számában jelentek meg. A 2020-ra vonatkozó piaci prognózisokat felülírta a koronavírus járvány és a vele együttjáró általános gazdasági bizonytalanság, ezért ezeket a részeket itt nem közöljük, de olvashatók a nyomtatott lapban. Viszont a 2019-re vonatkozó értékeléseket úgy gondoljuk, hogy érdemes megismerni. Ma a Csorba Kázmérral, a Kuhn Rakodógép Kft ügyvezetőjével készített interjúból idézünk.
Csorba Kázmér: A KUHN Rakodógép Kft.-nél minden idők legnagyobb árbevételét fogjuk realizálni. Ez közel lesz a 6 milliárdhoz. Az előző év is 20%-kal magasabb volt, mint az azt megelőző, a tavalyi meg szintén körülbelül annyival az előzőnél. Tehát azt lehet mondani, hogy ez exponenciális emelkedést jelent. A cég szempontjából tehát mindenképpen rekord év. Az iparágat illetően vegyesebb a kép, mert ugye mi nem úgy vagyunk egy cég, mint a földmunkagép-forgalmazók általában, hogy csak az építőiparra koncentrálunk, hanem több más területen is jelen vagyunk. Az egyik fő lábunk a targoncaforgalmazás; mi a Mitsubishit képviseljük Magyarországon. A targoncaeladás 2019-ben a magyar piacon visszaesést mutat 2018-hoz képest. Körülbelül 8%-kal kevesebb targonca került eladásra 2019-ben, mint 2018-ban. Mi a piaci részesedésünket növelni tudtuk a robbanómotoros kategóriában, az elektromosban pedig egy kicsit visszaestünk. De összességében a piaci részesedésünket meg tudtuk tartani egy csökkenő piac mellett is. A daruk területén szintén visszaesett a piac, olyan 10-12%-kal, ami érdekes, engem is meglepett. A targoncánál már látszott az évközi számok alapján, de a daruknál nem.
MAÉP: Az értékesített mennyiségről van szó?
Cs. K.: Igen, de azért itt nagyságrendi különbség van, mert a targoncapiac nagyjából 6200 darab/év új gép, a daru meg 150/év. Tehát ez nagyságrendi különbség. Most körülbelül dupla annyit adunk el Palfingerből, mint bárki más. Többféle darut kell megkülönböztetni: a mobil daru vagy autódaru, két más kategória. Tehát az olyan daru, ami teherautó-alvázra van fölszerelve, és gyakorlatilag egy teleszkópos darut hord csak az alváz, a fülke mögött teljesen kompaktul összecsukható. Tehát én erről a darupiacról beszélek. Azt látom, hogy egyre nagyobb százalékban vesznek nagyobb kapacitású és jobban összeszerelt darukat. Tehát a minőség irányába és a nagyobb paraméterű daruk irányába mozdult el a piac.
MAÉP: Milyen trend látszik még a piacon?
Cs. K.: Vannak az átrakógépek, nevezzük így, vagy inkább úgy mondanám, hogy a Sennebogen termékcsalád, mert ott is két termék van ezen a kategórián belül. Ott is durván az a helyzet, hogy a piac felét mi visszük el, a másik felét pedig két-három másik szereplő. De ez egy jóval kisebb piac. És aztán ami a Sennebogen darus vonalát illeti, ami lánctalpas vagy gumikerekes darukat jelent, hát azon a piacon mi nem voltunk nagyon sikeresek, egyedül a vonóvedres kotróval, ami a tavakból szedi ki a sódert, ami az útépítéshez kell. Abban komoly előrelépés történt, és ott mondhatni azt, hogy szinte 100%-ban a Sennebogen gépeket sikerült eladni. Ez 5 darabot jelentett tavaly.
MAÉP: Van-e olyan géptípus, ami most nagyon fölfele megy, visszaesett vagy stagnál?
Cs. K.: Érdekes módon a kotró-rakodó továbbra is nagyon nagy darabszámban kel el a környező országokhoz képest. Tehát ennek a népszerűsége nem csökken Magyarországon.
MAÉP: Azt mondják, hogy ez viszonylag fejletlen piacokra jellemző.
Cs. K.: Ez így van. És mégis, ilyen szempontból mondhatjuk a piacra ezt még mindig, bár óriásit nőtt a piac 2019-ben az építőipari gépek területén.
Az interjút Kövesdy Gábor készítette. Teljes terjedelmében olvasható a Magyar Építő Fórum magazin 2020. márciusi számában.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?