Cégvezetők értékelnek

2018-as eredmények és várakozások 2019-re az építőgép kereskedelemben. 

2019. április 30.

Cégvezetők értékelnek

A Magyar Építő Fórum körkérdést tett fel az építőipari gépeket, berendezéseket forgalmazó cégek vezetőinek. Arra voltunk kíváncsiak, hogyan értékelik a 2018-as eredményeket, milyen trendeket látnak a piacon, és milyen várakozásaik vannak 2019-re.

 

Vargas Ákos,  Terra Hungária Kft.

 

Kövesdy Gábor (Magyar Építő Fórum): Melyek voltak 2018-ban a cége számára a legnagyobb kihívások?

Varga Ákos: A legnagyobb kihívást számunkra a munkaerőhiány jelentette. Elsősorban a szerelői létszámban jelentkeztek problémák. Nagyon sok új gép került értékesítésre, ami tovább növelte azoknak a gépeknek a számát, amiket szervizelni vagy javítani kell. Tehát folyamatosan növelnünk kellene a szerelői létszámot, de ehelyett örülünk, ha fenn tudjuk tartani a jelenlegi állapotot. A másik kihívás az, hogy komoly gépmennyiséget tudtunk értékesíteni, 200 gépnél többet adtunk át. Ez elég komolyan igénybe vette a cég szervezetét. 

MAÉP: Mit tart a legfontosabb eredménynek 2018-ban?

Varga Ákos: Két dolgot tudok említeni. Egyrészt a piaci részesedésünket növelni tudtuk, ami ugye attól független, hogy maga az egész piac drasztikusan, negyvenvalahány százalékkal nőtt. Az, hogy a nominálisan az értékesített darabszám növekedett, nem jelent különösebb eredményt, mert aki a leggyengébb volt, annak is kellett, hogy emelkedjen az értékesített darabszáma. De az, hogy ezen belül piaci részesedést is tudtunk növelni, az komoly siker. Főleg úgy, hogy mi prémium márkákat forgalmazunk, és ezeknél általában megfigyelhető, hogy ha a piac nagyon növekedik, akkor általában veszteni szoktak a piaci részesedésükből. Ezt most sikerült megtörnünk, és annak ellenére, hogy ilyen óriási volt a növekedés, piaci részesedésben tudtunk előrelépni. Ez az egyik terület, amire én nagyon büszke vagyok. 

A másik ilyen terület az, hogy a nyereségességünk is tudott növekedni. Itt megint csak nem abszolút számról beszélek, mert az nem különösebben nagy érdem a tavalyi évet figyelembe véve, hanem az árbevételhez viszonyított profitunk is nőtt.

MAÉP: Látszanak-e trendek az építőgép piacon, egyrészt keresleti oldalon, másrészt pedig a fejlesztési irányok területén? 

Varga Ákos: A keresleti oldalon több dolog is erősítette egymást. Az egyik, és én ezt gondolom a legfontosabbnak, hogy van munka, nagy építkezések vannak folyamatban. A második dolog, hogy nagyon sok olyan pályázat zárult a tavalyi év során, ami nagy gépberuházást, gépvásárlást indukált. A korábbi időszakban volt olyan, amikor nagyon sok nyertes pályázat volt, de nem volt munka. Hiába kapott 30, 40, 50%-os támogatást gépvásárláshoz egy pályázó, nagyon meggondolta, hogy vásárol-e, mert nem tudta, hogy mit fog tudni csinálni utána a géppel. 

MAÉP: Vagyis az elmaradt gépberuházások és a megnövekedett kereslet jelent meg egyidejűleg. Van-e olyan gépcsoport, ahol jelentősebb értékesítési növekedés várható idén?

Varga Ákos: Először még a múlt időszakról mondanék néhány szót. Van a kotró-rakodó, ez egy kombi gép. 10-20 évvel ezelőtt ez a gép elindult Magyarországon, és a sikere azóta majdnem töretlen. Akkoriban a legnagyobb piacú gépcsoport volt Magyarországon. Majd idővel elindult lefelé az értékesítés Magyarországon is, bár nem olyan ütemben, mint Nyugat-Európában. És most a tavalyi évben ez egy kicsit megfordult, újra elkezdett nőni. 

MAÉP: Azt mondja, hogy a kotró-rakodó elkezdte visszaszerezni a népszerűségét?

Varga Ákos: Igen. Kb. 45%-kal nőtt a piac, 60%-kal nőtt a kotró-rakodó értékesítése. Ez azt jelenti, hogy nőtt a részaránya. Ez nem nagyon figyelhető meg a világon máshol, és mi egyértelműen abban láttuk az okát, hogy azok a pályázatok, amelyek nyertek, nagyon előtérbe helyezték ezt a nagyon kedvezőnek tartott gépet. Egyébként mi is azt mondjuk, hogy valószínűleg két kisebb, speciálisabb géppel hatékonyabban lehetne dolgozni.  Továbbra is erősen mennek a minirakodók, a 10 tonna alatti minikotrók. Ezeknek 70%-kal nőtt a piaca, tehát ezeknek is nőtt a részesedése. Ez egy tendenciába illik, amióta a munkaerővel kapcsolatos nehézségek megjelentek, mivel ez tipikusan olyan gép, amely tényleges kézi munkát tud kiváltani. Talán még megemlíthető a lánctalpas kotró. Itt az értékesítés volumene majdnem 60%-kal nőtt, tehát ennek a piaci szegmensnek a növekedése átlag feletti volt. 

MAÉP: Mi az, aminek csökkent a részesedése? 

Varga Ákos: Például a kicsi csúszó kormányzású gépeké, és csökkent a kisebb méretű rakodógépek aránya is, valamint a gumikerekes kotróké valamivel. Ezt meg lehet magyarázni, mivel az autópálya- és útépítésnél a lánctalpasok kellenek. Már Magyarországon is a nagyobb, komolyabb, jobban felszerelt gépek fogynak. 

MAÉP: Térjünk vissza a cégre. Milyen kiemelt fontosságú üzleti célok vannak erre az évre? 

Varga Ákos: Az egyik nagyon fontos célunk az, hogy valamelyest próbáljunk az építőipartól függetlenebbé válni, de legalább az üzletmenet kilengéseit valahogy csökkenteni. Tehát hogy legyen valamilyen másik lábunk is. Ez nyilván nem egyik napról a másikra történik, de ebben gondolkozunk. 

MAÉP: A végén az építőipar általános helyzetével kapcsolatban kérdezem. Meddig tarthat a jelenlegi növekedési periódus? 

Varga Ákos: Mi azt látjuk, hogy az idei év még hasonlóan jó lesz, konjunktúrának nevezhető időszak előtt állunk most is. Talán nem lesz olyan borzasztó erős növekedés, mint tavaly. Ha ezt a szintet tudjuk tartani, az is komoly előrelépés a korábbi időszakhoz képest. Az idei évben mi még szép eredménnyel számolunk. A 2020-as évre már jönnek a kérdőjelek, jön a bizonytalanság. Mi nagyon szoros kapcsolatban állunk a meghatározó építőipari cégekkel, és ők jobban látnak előre, mert tudják például azt, hogy milyen rendelésállományuk van. Ők azt mondják, hogy 2019. év végéig biztos rendben vagyunk. De azért azt tudni kell, hogy nálunk egy változás korábban látszódik már. Ha ők azt látják, hogy jönnek a szűkebb esztendők, akkor visszafogják majd a vásárlásokat. 

 

Csorba Kázmér,  Kuhn Rakodógép Kft.

 

Kövesdy Gábor (Magyar Építő Fórum): Melyek voltak 2018-ban a legnagyobb kihívások?

Csorba Kázmér: Először is a nagyobb mértékű megrendelések miatt szállítási problémáink adódtak. Nem csak Magyarországon, hanem a világ más részein is konjunktúra volt, van. Ezt mi abból láttuk, hogy szállítóink, akik a világ vezető márkái közé tartoznak, például a Palfinger, a Mitsubishi targoncák vagy a Sennebogen gépek iránt mindenhol megnőtt a kereslet, ezért időnként többszörösére nőtt a szállítási határidő.

 

MAÉP: Mik voltak az legfontosabb eredmények az elmúlt évben?

Csorba Kázmér: A Kuhn Rakodógép Kft. csúcsot döntött az árbevétel tekintetében. Mi a pénzügyi évet március végén zárjuk, de már látható, hogy 5 milliárd forint felett lesz az árbevétel, ami közel 50%-kal magasabb, mint az előző évben. A Kuhn Földmunkagép is jó évet zárt.

További kihívás a munkaerő megtartása, főleg a szerelőállomány vonatkozásában, illetve ennek bővítése. Mert arra számítunk, hogy a tavalyi évhez, vagyis a 2017-hez képest 30-40%-os piacnövekedés, amivel tavaly együtt tudtunk fejlődni, folytatódni fog. Ha nem is számítunk akkora növekedésre, mint 17-ben vagy 18-ban, de ez a 2018-as szint maradni fog szerintünk. Tehát a korábbi évekhez képest megnövekedett igény miatt bővítenünk kell a szerviz kapacitását, és ebben a munkaerő hiánya komoly akadály.

MAÉP: Napirenden van-e új piaci szegmensekre történő belépés vagy új géptípusok, új modellek értékesítésének megkezdése? 

Csorba Kázmér: Igen. De azt is látni kell, hogy egy bővülő piacon a meglévő piaci részesedés megtartása is komoly feladat. Tehát azt mondanám, hogy komoly portfólióbővítést nem tervezünk. Azt tervezzük, hogy megtartjuk vagy lehetőség szerint növeljük piaci részesedéseinket a már több évtizede bejáratott piacainkon. És van még valami, ami az előző kérdéssel kapcsolódik össze. Nagyon érdekes és jellemző dolog, ami az erdészet területén történik. Ott vannak speciális fakitermelő gépek, a forwarderek és a harvesterek. Ezek iszonyatosan drága gépeknek számítottak pár évvel ezelőtt. Azok is egyébként, olyan 300-400 ezer euró az áruk. Eddig mindig az volt, hogy egyszerűbb és olcsóbb egy fejszés csapatot alkalmazni, és nem vettek ilyen gépeket. Most pedig már vesznek.

MAÉP: Nincs fejszés munkás, ugye? 

Csorba Kázmér: Mert nincs fejszés munkás, és óriási pénzeket fizetnek az őket kiváltó gépekért.

MAÉP: Most a piacról kérdezek. Először azt, hogy látszanak-e trendek az építőgéppiacon? Egyrészt a keresleti oldalon, másrészt a fejlesztésekben?

Csorba Kázmér: Egyértelműen igen. Kezd megmutatkozni az igény az elektromos meghajtású gépek iránt. Van olyan gyártó, mint például a Sennebogen, amelyik több mint egy évtizede ugyanazt a gépet dízelmotorral és elektromos motorral is gyártja és kínálja. Magyarországon eddig elektromos motoros kivitelre abszolút nem volt érdeklődés, de most már kezd lenni. A targoncák területén is az elektromos meghajtás észrevehetően nőtt, arányuk a dízelhez képest emelkedett. Ez az egyik trend. 

MAÉP: Van-e olyan gépcsoport, ahol jelentősebb értékesítésnövekedésre lehet számítani 2019-ben?

Csorba Kázmér: Még mindig a kotró-rakodó a legkeresettebb gépcsoport és a legnagyobb piac Magyarországon, szemben Nyugat-Európával, ahol már inkább a célgépeket használják, tehát minikotrót és kis homlokrakodót. Nálunk meg a kotró-rakodó a kettőt együtt tudja, csak hát egyiket sem igazán jól. Az továbbra is nagyon meglepő, hogy Európával szemben ennek az aránya nem csökken Magyarországon.

MAÉP: Egy kérdés az építőipar általános helyzetével kapcsolatban. Mi a várakozása, folytatódik-e a konjunktúra, és ha igen, a lendülete milyen lesz?

Csorba Kázmér: Szerintem marad az a szint, ami 2018-ban volt. Olyan mértékű növekedés, mint 17-ről 18-ra volt, nem várható, de a 18-as szinten maradás, az várható.

MAÉP: Meddig tarthat a növekedési periódus?

Csorba Kázmér: Ezt senki nem tudja. De szerintem még két évig biztosan, szóval akár 2020-ig is maradhat.

 

Veres Sándor,  Verbis Kft.

 

Kövesdy Gábor (Magyar Építő Fórum): Melyek voltak az önök számára a legnagyobb kihívások 2018-ban?

Veres Sándor: A szervizkapacitás: az, hogy bírjuk követni szervizkapacitással a megnövekedett értékesítést.

MAÉP: Mi volt az elért legfontosabb eredmény tavaly?

Veres Sándor: Elértük az AVANT kisgépekből a 100 darabos értékesítési számot, ami több mint 40%-os növekmény az előző évhez képest és egyébként régi célkitűzésünk. Bevételeinket is 40%-kal növeltük.

 MAÉP: Mi a célkitűzés az idei évre ?

Veres Sándor: Minimum szeretnénk elérni a tavalyi eredményt. Azt várjuk, hogy ebben az évben még folytatódik az építőipari boom, és mi is szeretnénk tovább növekedni.

MAÉP: Napirenden van-e valamilyen új üzleti cél 2019-re, mint például új piaci szegmensbe történő belépés vagy új modellek értékesítésének a megkezdése?

Veres Sándor: Igen. Közel 100 beszállítónk van a világ minden részéről. Az összes márkánknál a gyártók folyamatosan fejlesztik a választékot. Vannak komoly változások a DIECI teleszkópos rakodóknál és az Avant gépcsaládban is. Nagyon nagy dolgok fognak következni. Az áprilisi BAUMA kiállításon mutatják be az Avant új 800-as gépcsaládját. Az nagyot fog szólni. És a motorcserék miatt mindenkinél folyamatosan jönnek ki az új modellek. 

MAÉP: Az elektromos meghajtásra gondol? 

Veres Sándor: Az elektromos meghajtásra is. De nem csak arra. Az emissziós normák változása miatt sorra cserélni kell a motorokat a gépekben, ami többek közt azt is jelenti, hogy az előírásoknak megfelelő dízelmotoroknak jóval nagyobb a helyigénye a részecskeszűrő és az AD-BLUE rendszerek miatt, mint ami volt mondjuk a Stage 2-es–3-as motoroknál. Emiatt sok esetben újra kell tervezni az egész gépet.

MAÉP: Látszanak-e trendek az építőgéppiacon? Egyrészt a keresleti oldalon, másrészt a fejlesztési irányokban.

Veres Sándor: Mi jelenleg el vagyunk könyvelve a piacon mint kisgépkereskedők, a fő beszállítónk termékei miatt. Mi azt érezzük nap mint nap, hogy az építőipari kivitelezői kapacitás szűkülésével folyamatosan nő az igény az élő munkát helyettesítő gépekre. Ez általános tendenciának mondható, és bízom benne, hogy ez tartós növekedést hoz a kisgép kategóriában. Bízunk abban, hogy amikor az építőipar lendülete esetleg alábbhagy – ami magával hozza a gépigény csökkenését, attól még a kisgép-értékesítési számok nem fognak drasztikusan csökkenni.

Másrészt saját fejlesztéseink vannak. Van egy folyamatban lévő pályázatos projektünk. Építünk egy egyedi gyártásra alkalmas ipari létesítményt Bátonyterenyén. Ez most a fő csapásirány. Olyan munkaeszközöket fogunk ott gyártani az általunk forgalmazott gépekhez, amit más nem. Például rezgéses fakiemelőket, kútfúró oszlopokat, ilyesmiket.

MAÉP: Van-e olyan gépcsoport, ahol jelentősebb értékesítésnövekedésre lehet számítani 2019-ben?

Veres Sándor: Ez minden gyártónknál más és más. Mi az Avant gépcsaládnál számítunk biztosan további növekedésre. Iparági szinten jelenleg egy általános trend látszik, most minden építőgépnek növekszik az értékesítési volumene. De ahogy már mondtam, én továbbra is azt gondolom, hogy a közvetlen humán erőforrásokat kiváltó gépcsoportoknak nőhet folyamatosan az értékesítése, méghozzá szinte függetlenül a piaci változásoktól.

MAÉP: Az építőipar általános helyzetével kapcsolatban mi a várakozása? Folytatódik-e a konjunktúra?

Veres Sándor: Én erre az évre továbbra is konjunktúrát várok. Főképp az 5%-os áfa időbeli meghosszabbítása miatt nem fog csökkenni az építőipari lendület. 

MAÉP: És a lendülete milyen lesz a konjunktúrának? Növekvő vagy csökkenő?

Veres Sándor: Ebben az évben én úgy gondolom, hogy a tavalyihoz hasonló lesz a lendület.

MAÉP: Meddig tarthat ön szerint a növekedési periódus?

Veres Sándor: Én azt gondolom, hogy 2020-ig.

 

Litauszki Róbert,  Huntraco Zrt.

 

Kövesdy Gábor (Magyar Építő Fórum): Melyek voltak a Huntraco számára a legnagyobb kihívások 2018-ban? 

Litauszki Róbert: A legnagyobb kihívás, amellyel az iparágban szinte mindenkinek szembe kellett néznie, a megfelelő képzettségű és motiváltságú munkaerő biztosítása volt. A megnövekedett igények kiszolgálása már csak azért sem volt könnyű, mert annak tudatában, hogy egy viszonylag rövid konjunktúrával számolhattunk, nem bővíthettük jelentős mértékben kapacitásainkat, így a meglévő erőforrásokkal kellett kezelnünk a nagyobb értékesítési volument. 

MAÉP: Mi volt a legfontosabb, amit elértek a múlt évben?

Litauszki Róbert: Legfontosabbnak azt tartjuk, hogy a cég történetének legjobb eredményével zárta az évet. A közel 17 milliárd forintos árbevétel mellett több mint 700 milliós adózás előtti eredményt értünk el. 

MAÉP: Látszanak-e trendek az építőgéppiacon egyrészt a keresleti oldalon, másrészt a fejlesztési irányoknál?

Litauszki Róbert: Igen, a kereseti oldalon látható az elmozdulás a specializált, az adott feladatot minél hatékonyabban ellátni képes munkagépek irányába. Az utóbbi egy-két évben megfigyelhető, hogy a többféle feladatra alkalmas munkagépek, mint például a kotró-rakodók, teleszkópos rakodók hegemóniája megtörni látszik, és egyre több vállalkozás dönt a kevésbé széles alkalmazhatóságú, de hatékonyabb és termelékenyebb munkagépek beszerzése mellett. A trendváltás fő oka, hogy a kkv-k számára az eszközpark fejlesztésénél a tőkehiány jelentette a szűk keresztmetszetet, de mára, a képzett munkaerő magasabb költsége miatt felértékelődött a gépek termelékenysége, azaz hogy adott feladatot mennyi idő alatt tud az eszköz elvégezni. Ez sok esetben még az üzemanyag-hatékonyságnál is többet nyom a latban. 

MAÉP: Tehát nem csak az élő munka kiváltásáról van szó, hanem legalább ilyen fontos szempont a termelékenység. 

Litauszki Róbert: Meg is fordítanám. A hatékonyságnál még fontosabb az élő munka kiváltása, itt a gépkezelői időre, vagy akár a fizikai munka kiváltására gondolok elsősorban. Ez megjelenik a magasabb termelékenységű gépek iránti érdeklődés élénkülésében, de abban is, hogy az elmúlt két évben számos kisvállalkozás döntött az egyre költségesebb élőmunka gépi kiváltása mellett, és megvásárolta első munkagépét. Ez a trend világosan látszik a minikotrók piacának gyors növekedésében is például.

MAÉP: A fejlesztési irányokban milyen trendek látszanak? 

Litauszki Róbert: A digitalizáció ma kötelező alapfeladat minden iparágban, és ez alól a munkagépek sem kivételek. Itt két dologról beszélünk. Az egyik a távfelügyeleti és távdiagnosztikai rendszerek fejlesztése, amely – bár különböző színvonalon ugyan – minden gyártónál megvan, így ezek a rendszerek önmagukban ma már nem jelentenek egy gyártó számára sem piaci előnyöket, csak akkor, ha azokhoz hasznos és jól alkalmazható szolgáltatások is kapcsolódnak. A Caterpillar ezekben a fejlesztésekben mindig is élen járt, és magunk is tapasztaljuk ennek előnyeit, mivel a digitális szolgáltatásokra igencsak megélénkült az érdeklődés a magyarországi üzemeltetők körében is. 

Szintén a digitalizációs fejlődést jelenítik meg például a szintvezérlő rendszerek, amelyekhez akár olyan informatikai rendszerek is kapcsolódhatnak, amelyek lehetővé teszik, hogy egy digitális tervdokumentáció alapján maga a rendszer vezérelje a munkaterületen dolgozó gépek munkaeszközeit. Véleményem szerint ez ma a munkagépek területén a digitalizáció csúcsteljesítménye.

MAÉP: Van-e a cégnek kiemelt fontosságú üzleti célja erre az évre? Például új, nagy potenciállal bíró modellekkel jönnek-e? 

Litauszki Róbert: A legfontosabb célunk a piaci részesedésünk növelése, ehhez az alapot a folyamatosan fejlődő szerviz- és szerelői hátterünk mellett a bevezetés alatt álló új termékek biztosítják. A tavaly bevezetett új generációs kotró- és rakodógépeink után az idei évben a minikotrók szegmensében jelenünk meg valóban újszerű és minden korábbinál hatékonyabb Caterpillar gépekkel. Tovább növeljük szerelői kapacitásainkat, és folytatjuk a bérgépflottánk fejlesztését is. 

MAÉP: Van-e olyan gépcsoport, amire jelentősen nőhet a kereslet idén?

Litauszki Róbert: A tavalyi év a gépértékesítésben csúcsév volt. Én nem gondolom, hogy az idei év el fogja érni a tavalyi szintet, azzal együtt, hogy egyes gépcsoportokban tovább nőhet a kereslet. Erre számítunk az útépítési szegmensben és a minikotróknál. Ez utóbbi termékcsoport a kompakt rakodógépekkel együtt minden bizonnyal a kotró-rakodó gépek piacából fog leginkább lefaragni valamennyit. 

MAÉP: Az építőipar általános helyzetével kapcsolatos várakozások milyenek? Folytatódik-e a konjunktúra, és mit gondol, meddig?

Litauszki Róbert: Úgy gondolom, hogy az év elejét még jellemző konjunktúrát az év vége felé már enyhe lassulás fogja felváltani mind a mély-, mind a magasépítési szegmensben. A világgazdaságban már láthatók egy közeledő recesszió jelei, és ha ez valóban bekövetkezik, a visszaesés üteme jelentős mértékben felgyorsulhat. 

 

Gyenge Csaba,  Wirtgen Budapest Kft.

 

Kövesdy Gábor (Magyar Építő Fórum): Melyek voltak a Wirtgen Budapest Kft. számára a legnagyobb kihívások tavaly?  

Gyenge Csaba: A legnagyobb kihívás a dinamikusan fejlődő piac ellátása. Az új gépekre mindegyik kivitelező a lehető legrövidebb szállítási határidőt kéri. Az árak tekintetében pedig a kivitelezők a végsőkig versenyeztetik a beszállítókat. Versenyképesnek kell lennünk azért, hogy a mi termékünket válasszák. Annak ellenére, hogy nő a piac, továbbra is nagy az árverseny.

A másik nagy kihívás, a munkaerőhiány, ami most minden vállalkozásnak általános, alapvető problémája. A válság éveiben nem ment jól az ágazatnak, ennek megfelelően leépítéseket hajtottak végre a cégek. Most rövid idő alatt dinamikus növekedés indult meg. Alapvető kihívást jelent, hogy erőforrással hogyan tudják lekövetni a cégek a piaci bővülést. Ezen túlmenően pedig van egy általános, mindenkit érintő probléma, az utánpótlás. Nehéz megtalálni azokat a fiatalokat, akik ezt az iparágat vonzónak látják.

MAÉP: Mik voltak a legfontosabb eredmények tavaly? 

Gyenge Csaba: Összességében az, hogy sikerült helytállnunk a vevői igények és megrendelések tekintetében, megőriztük vezető pozíciónkat az útépítési gépek piacán. A cég bírta azt a terhelést, amit a keresleti oldal jelentett.

MAÉP: Látszanak-e trendek az építőgép piacon keresleti oldalról? 

Gyenge Csaba: Trendként népszerűek a telemetriai rendszerek, az emberi hibákat csökkenteni képes gépfunkciók, az alacsonyabb üzemeltetési költségű modellek, a kezelőbarát funkciók, az ergonómia.

MAÉP: Hogyan látja, van-e olyan gépcsoport, ahol jelentősebb értékesítési növekedésre lehet számítani idén?

Gyenge Csaba: Azt gondolom, hogy az építési piac bővülése miatt mindegyik gépcsoportra nagyobb igény van darabszám tekintetében, mint volt korábban. 

MAÉP: Van-e a cégénél valamilyen kiemelt fontosságú üzleti cél 2019-ben? 

Gyenge Csaba: Megőrizni vezető pozíciónkat az aszfaltmaró, aszfaltterítő gépek és úthengerek piacán. A meglévő piaci területeinkre koncentrálunk. Szegmensünkben folyamatos fejlesztés van, itt nem csak új modellekről van szó, hanem a meglevő modellek továbbfejlesztése, továbbcsiszolása, finomítása nálunk állandó folyamat. 

MAÉP: Folytatódik-e az építőipari konjunktúra, meddig tarthat ki a növekedési periódus?

Gyenge Csaba: Az idei év jónak ígérkezik, talán még a 2020-as is az lesz. Az azt követő időszakkal kapcsolatban pedig bizonytalanságot érzek. Nagy kérdés, hogy a soron következő EU-s gazdasági ciklusban mennyi pénz jut Magyarországra, illetve ami jut, azt hogyan és milyen módon használják fel, mely iparágak lesznek a nyertesek. Fontos lenne a gazdasági szereplők számára egy bizonyos mértékű kiszámíthatóság, ugyanis nagyon nehezen lehet menedzselni a hirtelen változó piaci változásokat. Remélem, hogy a stabilitás fogja jellemezni a piacot az elkövetkezendő évek során.

 

2019. február-március

Megjelent a Magyar Építő Fórum 2019. tavaszi számában 

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©