Cégvezetők értékelnek
2021. április 12.
Kövesdy Gábor (Magyar Építő Fórum): A cég életében szinte bizonyosan a tőzsdei bevezetés volt a legfontosabb esemény az elmúlt időszakban. Hogyan áll ez a folyamat?
DM-KER (Kocsy Barnabás): A cégnek a tőzsde XTend piacára való bevezetése 2019 év végén megtörtént. A részvények az intézményi befektetők részére lettek elérhetők. 2020-ra a lakossági kibocsátás volt a cég terve, rengeteg munkát és energiát tettünk bele. Végül elhalasztottuk. Ennek az az oka, hogy a vállalat életében egy jelentős stratégiai együttműködés lehetősége körvonalazódik.
MAÉP: Ez mit jelent, a tulajdonosi szerkezetben lehetne változás?
DM-KER: A tőkeszerkezetben jelenthet változást.
MAÉP: Mennyi forrást kívántak eredetileg bevonni?
DM: Maximum 500 millió forint volt a megcélzott tőkebevonás.
MAÉP: Anélkül, hogy elébe mennénk a cég tőzsdei jelentésének, hogyan értékeli a tavalyi évet?
DM: Úgy gondolom, sikerült megbirkóznunk a tavalyi év kihívásaival. Azt viszont láttuk az iparági elemzésekben, hogy azért vannak visszaesések, bizonyos gépcsoportoknál akár 10% fölötti forgalomcsökkenés is látható volt. Szerencsére mi a DM-KER-nél nem érzékeltük ezt.
MAÉP: Mik azok a gépcsoportok, ahol az említett 10% fölötti csökkenés volt?
DM: A tavalyi év vesztesei a 14 tonna fölötti nehézgépek voltak. Ezen belül is elsősorban a lánctalpas kotrógépek terén láttuk a piac 10%-ot meghaladó zsugorodását.
MAÉP: Melyik az a termék, ami a legkeresettebb volt az önök kínálatában? Történt-e valamelyik kategóriában keresletcsökkenés?
DM: A kompakt rakodógép és a minikotró volt a két legnépszerűbb termék. A kompakt rakodógép az, amiben piacvezetők vagyunk. Olyan termék, ami szignifikáns módon visszaesett volna, nálunk nem volt.
MAÉP: Nem egyedül vannak ezzel.
DM: Nyilvánvalóan. De hadd mondjak valamit! A piac most rettentő izgalmasan működik. Nem nagyon emlékszem olyan időszakra, amióta dolgozom, hogy az ipar bárhol szembesült volna azzal, hogy nem a kereslet határozza meg az értékesítés volumenét, hanem a gyártói kapacitások. Azt érzékeltük, hogy a Covid hatása következtében szétestek a szállítói láncok, csökkent a termelés, és így a gyártói kapacitás határozza meg azt, hogy hány darab gépet lehet majd eladni. Ebből a szempontból a 2020-as évben nagyon jó stratégiai döntést hoztunk azzal, hogy a készleteket megnöveltük egy kicsit, és ezzel tudtuk kielégíteni a vásárlói igényeket.
MAÉP: Nézzük a keresleti oldal felől ugyanezt! Nem gondolja, hogy ez a magas vásárlói kereslet meglepő a Covid-járvány okozta negatív gazdasági környezetben?
DM: Tudni kell, hogy nagyon gyorsan adtak szubvenciót, az állami segítségnyújtás ide hamar megérkezett. Mi érdekeltek vagyunk az építőiparban és a mezőgazdaságban is, és mind a két ágazat számára adtak állami támogatást. Úgy gondolom, hogy ez hozzájárult ahhoz, hogy a mi környezetünkben a cégek többnyire meg tudták őrizni az előző évi eredményeiket, még akár növekedésre is lehetőség nyílott. Fontos tudni, hogy egyre kevésbé kétmárkás cég vagyunk. A két vezérmárka a Bobcat és a Doosan, de ezenkívül a mezőgazdasági oldalon nagyon fontos márka az Agrifac, ami egy prémium, önjáró permetezőgép, valamint képviseljük többek közt a Willibald márkát is.
MAÉP: Mit gondol az elektromos meghajtás iránti piaci keresletről?
DM: Speciálisan ezen a területen nem érzékeltünk felfutást. Nyilván nem véletlenül kérdezi, hiszen ezen a területen mind a két általunk képviselt építőgépipari vezető márka, a Bobcat és a Doosan élenjár a fejlesztésekben. Mi is próbáljuk a területi képviselőinken keresztül promotálni ezeket a termékeket. Személyes meggyőződésem, hogy a kisgépek területén az elektromos meghajtásé a jövő. De nem tapasztalunk jelentős érdeklődésnövekedést egyelőre a felfutást. Én úgy gondolom, hogy az építőgép ágazat nagyjából 3-5 év csúszással követi a személyautók fejlődési tendenciáit. Szerintem ugyanígy lesz az elektromos meghajtással is: még egy-két év, és ugyanolyan robbanásszerű lesz a növekedés, mint ahogy a személyautók piacán látható most.
MAÉP: Térjünk át más tevékenységi területekre, elsőként a bérgéppiacra. Volt egy olyan várakozás, hogy nőni fog ez a szegmens, mert kevesebb darabszámot adnak majd el új gépekből. Valóban így történt?
DM: Megfigyelhető itt is a növekedés, látunk dinamikus növekedést a bérgéppiacon. Az iparág legtöbb szereplőjének ez nagyon fontos jövőbeli növekedési terep. A gépeladás, a gépértékesítés és a bérbeadás kéz a kézben jár, egyik húzza a másikat.
MAÉP: Mit tapasztalnak a használtgép-piacon?
DM: A használtgép-piacon nem volt robbanásszerű növekedés tavaly, ugyanabban a mértékben növekedett, mint a többi része a cégnek. Én inkább az idei évre várom, hogy a használtgép-értékesítések jelentősen nőni fognak.
MAÉP: Beszélhetünk-e trendekről az előbb külön-külön megnézett új gép, használt gép és a bérbeadás területén. Voltak-e itt trendek 2020-ban?
DM: Igen. Én úgy gondolom, hogy azt a piaci ciklikusságot, ami megfigyelhető ebben az ipari ágazatban, egy kis eltéréssel ugyan, de hozta a tavalyi év. Az év második negyedévét megütötte a vírus, érzékelhető volt, hogy egy kicsit másképp mutat, mint a korábbi években. De aztán ezt szépen behozta a 3–4. negyedév, és egyébként a ciklus, a szezonális görbe nagyjából majdnem ugyanaz volt, mint az előző években.
MAÉP: Mi a legnagyobb kihívás most a cég előtt?
DM: A részvénytársasági formának az egyik hozadéka az, hogy a tulajdonosok szétválasztották a tulajdonosi és a menedzsment szerepköröket. Ezenkívül a cég belső szervezeti felépítését szervezzük újra. Ez személyesen az egyik feladatom. Hatékonyabb működést várunk ettől. De minden bizonnyal kihívásokat fog jelenteni a cég tőkeszerkezetének esetleges változása, akár lakossági részvénykibocsátás, akár más formában.
Az interjú 2021. február végén készült. Megjelent a Magyar Építő Fórum tavaszi, 2021. márciusi számában.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?