Cégvezetők értékelnek
2021. április 12.
Kövesdy Gábor (Magyar Építő Fórum): Bekövetkezett-e az értékesített gépek darabszámának csökkenése, amire év közben sokan számítottak?
Litauszki Róbert (vezérigazgató): Valamennyi, nagyságrendileg 10% körüli csökkenés tapasztalható volt a teljes évet vizsgálva, de ez jóval kevesebb, mint ami év közepén, vagy pláne év elején látszódott, amikor is 20-25%-os visszaesést prognosztizáltunk. A változás oka az volt, hogy az év utolsó harmadában nagyon sok gépvásárlási pályázati lehetőség indult meg, igaz ugyan, hogy a megrendelésállományok bizonytalansága és a már korábban jelentősen felfejlesztett kapacitások miatt az építőipari cégek az elsőként megnyílt, 30% körüli támogatási intenzitású pályázatokra nem mozdultak meg igazán.
MAÉP: De volt egy 70%-os is nemrég.
L. R.: Így igaz, arra viszont már komoly érdeklődés mutatkozott, és lényegében ez mentette meg a munkagép-piacot a jelentős visszaeséstől, de a 2019-es, 2500 darabos értékesítés így is 10%-kal, 2250-re csökkent.
MAÉP: Ebben benne van a mezőgazdasági értékesítés is? Hiszen itt vannak átfedések.
L. R.: A mezőgazdasági felhasználásra értékesített, elsődlegesen építőipari alkalmazású gépek, mint például a teleszkópos homlokrakodó eladási számai benne vannak, hiszen a statisztika termékcsoport és nem piaci szegmens alapú, de nem tartalmazza például a traktorértékesítést.
MAÉP: A gazdálkodási eredményeik alapvetően megvannak. Mik a főbb számok?
L. R.: A 2019-es árbevételünk 18,1 milliárd, a 2020-as valamivel több, mint 10%-os csökkenéssel 16 milliárd körül alakult. A csökkenés teljes egészében, a pandémia által jobban érintett ipari és energetikai szektorbeli árbevételünknél jelentkezett. Itt az árbevétel egyébként is nagyon ingadozó: egy-egy átlagos méretű projekt is több százmilliós árbevételes növekedést, máskor ugyanannyi csökkenést is tud eredményezni. A munkagépértékesítésünkben tapasztalt minimális árbevétel-csökkenés pedig a termékösszetétel változásának volt az eredménye: a gépeladásokban nagyobb aránnyal szerepeltek a kisebb méretű építőipari gépek. Hiába nőtt a darabszám, de nyilván, egy gréder értékesítése jóval kevesebb bevételt hoz, mint mondjuk, egy minikotróé.
MAÉP: Számomra ez a 10%-os csökkenés a vártnál sokkal jobb eredmény. Nemrég olvastam a Caterpillar tőzsdei jelentését, és abban az áll, hogy a cég globális árbevétele 2020-ban 22%-kal csökkent. De továbbmenve, hogyan alakult a jövedelmezőség?
L. R.: 2019 A Huntraco számára 2019. kiemelkedő profitabilitású év volt, az eredményünk abszolút rekord volt, sőt a korábbi rekordnak is majdnem a duplája. 2020-ban pedig néhány tízmillió forint híján, ugyanígy, közel 1.3 milliárdos profittal zártuk az évet.
MAÉP: Jelentős hatást gyakorolt a Covid-járvány a cég működésére?
L. R.: Az ipari ügyfélkörünknél igen, ez az Ingersoll Rand kompresszor-értékesítésünket, valamint az energetikai projekt-értékesítésünket érintette észrevehető mértékben. Volt a pandémiának ugyanakkor néhány, kevésbé egzakt hatása is. Az mindenképpen pozitív változás volt, hogy ügyfeleink és mi is hamar át tudtunk állni egy, a korábbinál sokkal hatékonyabb, jellemzően inkább telefonos és digitális kapcsolattartásra, például sok gépügylet a korábbiakhoz képest sokkal ütemesebben és jobb időhatékonysággal jött létre. Ugyanakkor, a korlátozások miatt lehetetlenné vált az utóbbi időben egyre sikeresebbnek bizonyult szakmai rendezvények, ügyféltalálkozók, bemutatóprogramok megtartása. A Caterpillar kínálatában tavaly és az idén is rendkívül fontos és innovatív fejlesztésekre került sor: a két évben teljes mértékben megújult a mini- és mikrokotró választék: tavaly a két tonna alatti és a hat tonna feletti gépek, az idén pedig a kettő közötti tartományban is a nagyon népszerű, új generációs gépeket forgalmazzuk. Ezen kívül, teljesen megújult a dózerkínálatunk, és szinte minden géptípusban kijöttek a 3D technikával felszerelt munkagépek. Szóval, bőven lett volna mit megmutatnunk ezeken a rendezvényeken, de sajnos, erről a lehetőségről tavaly le kellett mondanunk.
MAÉP: Mi volt idén a legkeresettebb termék, géptípus?
L. R.: A kereslet egy kicsit kiegyensúlyozottabb volt a szokásosnál, de ha egyet ki kellene emelni, akkor a minikotrók mellett, az árokásó-rakodó.
MAÉP: Továbbra is tartja magas részesedését.
L. R.: Igen, a kisebb ügyfelek számára vonzó a többfunkciós alkalmazás lehetősége, ugyanakkor, egyre több ügyfél – a hatékonyságot előtérbe helyezve- áll át mini- vagy mikrokotrók és rakodógépek használatára.
MAÉP: Mi volt az a termék, amelyiknek a forgalma visszaesett, érzékelhetően csökkent önöknél?
L. R.: Talán a teleszkópos rakodót lehetne említeni. Ennek fő oka, hogy a kereslet inkább a mezőgazdaságban volt erős, illetve olyan speciális változatoknál, amelyek nem szerepelnek a Caterpillar választékában.
MAÉP: Megjelent-e az elektromos meghajtás iránti kereslet?
L. R.: Nem nagyon tapasztaljuk. Minden gyártó, így a Caterpillar is szépen halad a fejlesztésekkel, de a kereslet még igencsak csekélynek mondható, és leginkább a beltérben is használatos, legkisebb kategóriájú minikotróknál jelentkezik. A hibrid megoldások természetesen egyre elterjedtebbek, és mi is egyre több ilyen gépet kínálunk.
MAÉP: Volt egy olyan várakozás, hogy idén nőni fog a bérgéppiac. Ez megvalósult?
L. R.: Valóban erre számítottunk, és az év első felében ez a növekedés el is indult, ugyanakkor az év közben induló újgép-beszerzési pályázatok, és az elsősorban infrastruktúra-projekteknél használt nagy gépek bérlete iránti igény az év második felében csökkenni kezdett. Ugyanakkor, mostanra ismét tapasztalunk némi élénkülést, bár most is leginkább a kisebb gépeknél, és az útépítésnél alkalmazott munkagépek szegmensében.
MAÉP: A pályázatok sora után adódik a kérdés: mennyire telített a teljes géppiac?
Az látszik, hogy nagyon sok gép van kint a kivitelezőknél, építőcégeknél. Ezt látjuk abból is, hogy a gépek adatai szerint a gépek kihasználtsága folyamatosan csökken az elmúlt 4-5 évben. Tehát ahogy nő a gépesítés, egyre inkább speciális alkalmazási szempontok alapján választják meg az ügyfeleink, hogy milyen gépekkel dolgoznak. Törekednek arra, hogy minél kevesebbet mozogjanak a gépek. A pályázati forrásokból megvett gépeknél a kihasználtsági nyomás nyilván kisebb, mint ha normál piaci feltételekkel vásárolnának. De ez azt is jelenti, hogy gépkapacitásban azért van egy erős többlet kint a piacon. Úgy látjuk, hogy a legutóbbi pályázati felfutás mögött már nem kapacitásbővítési, hanem inkább flottamodernizációs törekvések állnak.
MAÉP: Akkor megjelenhetett a használtgép-piacon egy jelentős túlkínálat.
L. R.: Igen. Minket ez kevésbé érint. Ennek az oka az, hogy a Caterpillar-gépek a használtpiacon gyorsan és jó áron eladhatók. Ha konjunktúra van, akkor azért, ha nincs konjunktúra, akkor azért. De azt látjuk az ügyfelek beszámítási igényeiből, hogy a kevésbé értéktartó gépeknél van túlkínálat. Van néhány olyan márka, ahol tényleg a használt gépnek gyakorlatilag sem ára, sem értékesítési potenciálja nincs. Ezekben a szegmensekben van erős túlkínálat.
MAÉP: Az iparági trendekről, várakozásokról 2021-re mit lehet mondani?
L. R.: A lényegre törő rövid válaszom az, hogy fogalmam sincs. Ez persze nem teljesen igaz. de azt látjuk, hogy kiszámíthatatlan a helyzet. A kisgépes szegmens, tehát amit a magasépítők, illetve a magasépítéshez kapcsolódó városi felújítási, mélyépítési munkákat végző cégek használnak, ott valószínűleg jelentős visszaesés nem lesz. A nagy, jellemzően infrastruktúra-építési projekteken használt gépeket illetően már több a bizonytalanság, hiszen ma még nem tudni, hogy a magas költségvetési hiány mennyire veti vissza az állami beruházások volumenét. Ha ez megtörténik, akkor annak azonnali és jelentős hatása lesz a gépek piacára.
Amennyiben az iparág ismét a tavalyihoz hasonlóan jelentős pályázati forrásokhoz jut, mindezek ellenére is megtörténhet, hogy a piacméret nem marad el jelentősen a tavalyitól. Ha azonban meg kellene jósolnom a releváns piacméret alakulását, személy szerint egy 20-25%-os visszaesést tartok valószínűnek.
Az interjú 2021. február végén készült. Megjelent a Magyar Építő Fórum tavaszi, 2021. márciusi számában.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?