Cégvezetők értékelnek - mateco

Lapunk megkérdezte az építőgép forgalmazói szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2023-tól. Az ötödik részben Farkas Csaba, az egyik legnagyobb gépkölcsönző cég, a mateco ügyvezetője válaszol.

2023. április 11.

MAÉP: Megfelelt a céges eredmény a várakozásoknak?

Farkas Csaba (F. Cs.): Igen, nemcsak teljesíteni tudtuk a terveinket, hanem sikerült felül is múlni azokat. Egy eredményes, sikeres évet tudunk magunk mögött, árbevételünk meghaladta a 10,5 Mrd Ft-ot.

MAÉP: Megjelenik-e az infláció hatása az árbevétel növekedésében? Az év második felében felpörgő infláció megdobta a bevételeket?

F. Cs.: Az infláció hatását év közben kevéssé tudjuk érvényesíteni. Megpróbálkoztunk, de sajnos a tény az, hogy messze nincs és nem is volt arra lehetőség, hogy év közben az inflációt lekövetve árakat tudtunk volna módosítani. A mi esetünkben sajnos nincs vagy jelentéktelen volt az infláció miatti árnövekmény, árbevételt növelő hatás.

MAÉP: Költségoldalon viszont az euróárfolyam alakulása gyakorolt negatív hatást.

F. Cs.: Természetesen igen. A gépeket importból szerezzük be, és elég sok más típusú költséghez kapcsolódó kötelezettségünk is euróban merül fel. A magas forintárfolyamnak az eredményre gyakorolt negatív hatása jelentős volt.

MAÉP: Milyen termékcsoportokra nőtt, illetve csökkent érezhetően tavaly a kereslet?

F. Cs.: A növekedéssel kapcsolatban azt tudom mondani, hogy általánosságban arra a termékskálára, amit mi képviselünk, az igény folyamatosan növekvő volt, és mondhatom, hogy még mindig növekvő tendenciát mutat. A mi flottagép-portfoliónknál csökkenő tendenciát nem látok.

MAÉP: Tehát az emelőpiac jól működött, és jól is fog működni várhatóan a jövő évben is.

F. Cs.: Igen. Nálunk az elsődleges piac az úgynevezett ipari projektek. Tudni kell, hogy ezzel a flottagép-portfólióval az olyan jellegű építkezéseken, mint az iroda- vagy a lakásépítés kevésbé vagyunk jelen, sőt szinte egyáltalán nincs jelenlétünk. Viszont az ipar nagy felhasználója a mi gépeinknek. Ipari projektek pedig szépen vannak, beruházások továbbra is nagy volumenben vannak.

MAÉP: Itt csarnoképítésre, raktárakra, üzemcsarnokokra gondoljunk?

F. Cs.: Így van. Tehát minden, ami a gyártóiparhoz, a raktározáshoz kapcsolódik. Itt nemcsak az új építés vonatkozásában vannak jó lehetőségek, hanem a meglévő épületeknél is a karbantartáshoz, a javításhoz szükség van a gépparkunkra, és itt gyors reakcióra van szükség, ahhoz pedig elérhető eszközök kellenek, amikkel mi rendelkezünk.

MAÉP: Ezek szerint önöket kevésbé fogja érinteni az, hogy az állami beruházások elég jelentős csökkenése várható. Lesz-e egyáltalán valamilyen hatása ennek az önök életében?

F. Cs.: Mi azzal számolunk, hogy valamilyen hatása lesz, de ezeket a hatásokat próbáljuk kompenzálni más területeken, ami jelen pillanatban működik is, a potenciál a piacban megvan. Tehát úgy számolunk, hogy éves szinten ránk ez nem lesz hatással. Aztán az év vége megmutatja majd, hogy ezt jól tudtuk menedzselni, vagy nem.

MAÉP: Az építőipar általános helyzetével kapcsolatban milyen várakozásaik vannak? Korábban azt mondta lapunknak, hogy a bérbeadók mintegy barométerként jelzik az építőiparon belüli konjunktúra alakulását.

F. Cs.: Tényleg van ilyen barométerhatás, de külön kell választani a szektorokat. A mély- és az útépítéshez kapcsolódóan mi értelemszerűen nem vagyunk barométer. A mélyépítéssel kapcsolatban – közmű és útépítés – nem tudok adatot szolgáltatni. A magasépítésnél szegmentálásra van szükség. Az látható, hogy a lakás-, az irodaépítések vagy a kisebb privát ipar jellegű projektek volumene csökkenő tendenciát mutat. Ellenben a nagy ipari építési területen nem látok csökkenő tendenciát, sőt kifejezetten emelkedő tendencia van a nagy méretű beruházások miatt.

MAÉP: A ’22-es évben a gépkölcsönzői piacon voltak-e új jelenségek vagy olyan változások, amiket érdemes kiemelni?

F. Cs.: Nem. Mi a tavalyi év vonatkozásában nem láttunk olyan említésre méltó hatást, ami miatt fölkaptuk volna a fejünket, ami a piacra, a bérlőkre vagy ránk komoly hatással lett volna.

MAÉP: Látszik-e valamilyen pénzügyi kockázat, ami felerősödhet idén?

F. Cs.: Pénzügyi kockázat látszik. Lesznek cégek, ahol pénzügyi nehézségek keletkeznek, ezek értelemszerűen kihatnak mindenki másra a láncban, így adott esetben ránk is.

MAÉP: A fizetési fegyelemről van itt szó.

F. Cs.: Igen, arról.

MAÉP: Az üzleti tervben milyen euróárfolyammal és mekkora éves inflációval számoltak?

F. Cs.: Mi 410 Ft-os euróárfolyammal terveztünk az idei évre. Hál’ istennek jelen pillanatban alacsonyabb szinten van ennél, ami pozitív hatás. Aztán, hogy meddig tart ez, azt nem tudjuk. Az inflációt illetően éves 15%-kal kalkuláltunk.

MAÉP: Összefoglalva, milyen várakozásaik vannak ’23-ra?

F. Cs.: Továbbra is növekedéssel számolunk. Az előző évekhez képest nem olyan nagymértékű növekedéssel, de azért továbbra is optimisták vagyunk, növekvő pályát terveztünk. A bérleti díjak vonatkozásában az infláció mértékét sajnos messze nem tudjuk érvényesíteni, itt azért van elégedetlenség bennem. Bizonyos költségnemeket próbálunk, amennyire lehet, érvényesíteni, de sajnos messze nem mindent, mint amire szükség lenne. Az infláció által generált extra költséghatások értelemszerűen az eredményességünkre hatással lesznek. Eredményben az elmondott hatások miatt nem tervezünk olyan mértékkel, mint ami a korábbi években volt.

MAÉP: Mik a cég életében az idei évre tervezett fontosabb feladatok, változások?

F. Cs.: A fejlődésünk fontos lépcsője további telephelyek nyitása és fejlesztése. Most Miskolc mellett tervezünk új telephelyet építeni. Meg további telephelyek bérletét elindítani – többek között Pakson meg Pécsett.

Kövesdy Gábor 

Az interjú 2023. február közepén készült, megjelent a Magyar Építő Fórum magazin 2023. tavaszi számában (No. 89).

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©