Elkerülhetetlen lesz a visszaesés
2020. április 02.
Scheer Sándorral, a Market Építő Zrt. vezérigazgatójával Gyöngyösi Balázs készített interjút, amely a Világgazdaság április 2-i számában jelent meg.
Scheer Sándor a Market helyzetével kapcsolatban kiemelte, hogy a korábban vitt 40-50 projektet már a járvány előtt 30-32-re vitte le a cég, de várhatóan ez a darabszám csökkenni fog. Előreláthatóan tíz projektet még a nyár végéig befejeznek. Az elmúlt hónapban öt új megrendelés érkezett, továbbiak viszont egyelőre nincsenek. Lehet, hogy egy idő után a beruházók inkább kivárnak az újabb fejlesztésekkel, emiatt pedig lassulhat a piac.
Az építőipar egészéről elmondta, hogy a mélyépítések szinte kivétel nélkül állami és uniós forrásból történnek, legyen az autópálya-, vasútépítés, vízrendezési vagy közműprojekt. Az esetek döntő többségében az állam a megbízó, amely képes szabályozni ezeket a kevésbé élőmunka-igényes beruházásokat. A magasépítés helyzete bonyolultabb, hiszen a lakások, irodaházak, ipari és logisztikai létesítmények vagy éppen szállodafejlesztések megrendelői oldalán inkább a magánszektor áll. A nagy élőmunkaigény miatt ezeken a területeken nehezebb a helyzet, hiszen az idősebb dolgozók és a külföldi vendégmunkások kiesése miatt a létszám 15-20 százaléka már lemorzsolódott az építkezéseken.
Arra a kérdésre, hogyan reagál a forint gyengülésére az építőipar, Scheer elmondta, hogy számos építőanyag-kereskedő azonnal árváltoztatással reagált, és a többségük megpróbál átállni euróalapú elszámolásra. Elgondolkodtatónak tartja, hogy a zömében 15 és 50 százalék közti árréssel dolgozó kereskedők az 5 százalékos árfolyam-különbséget miért akarják áthárítani az építőiparra, miközben a kivitelezői oldalon legfeljebb 5-10 százalék közötti a haszonkulcs. Ha visszatérne a 340 forint körüli szintre az árfolyam, akkor is biztosan maradnának a megemelt árak, - vélekedett a vezérigazgató.
Milyen állami segítséget tartanának reálisnak, amennyiben nehezebbé válik az ágazat helyzete? Ez a kérdés számos iparági szereplőt foglalkoztat. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége szerint a munkavállalói közterhek bizonyos mérséklésével például a járulékok csökkentésével segíthetne az állam. De fontos lenne, hogy ne engedjék leállni az ágazatot kiszolgáló szervezeteket sem, hogy továbbra is folyamatos legyen az építési engedélyezés, a használatba vételi engedélyezés, a szakértői munka. Emellett fontos lenne az is, hogy az állami megrendeléseknél felgyorsítsák a kifizetéseket. Szerencsére az állam aktívan nyomon követi a változásokat, és ha kell, remélhetőleg lép - mondta az egyik legnagyobb hazai építőipari vállalat első embere.
Az interjú teljes terjedelmében a Világgazdaság 2020. április 2-i számában olvasható.
Fotók: Market Zrt.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?