Munkagép kereskedelem: cégvezetők értékelnek
2024. április 17.
Lapunk idén is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. A DM-KER - amelynek vezető márkái a Bobcat és a Develon – vezérigazgatója, Kocsy Barnabás válaszol.
MAÉP.: Hogyan értékeled az elmúlt évet cégszinten?
K.B.: A 2023. év a DM-KER számára, mint gondolom más hasonló profilú cég számára is, nehézségekkel teli év volt. Recesszió jellemezte az építőipart, emiatt a gépek értékesítése sajnos folyamatosan visszaeső trend mentén alakult. Az év főként a negatív gazdasági hatásokból eredő kihívások menedzselésével zajlott, amiben minimális segítséget jelentett az euró/forint árfolyam viszonylagos stabilitása.
Pénzügyi eredményünkre egyaránt hatott az infláció, a magas kamatkörnyezet, a forintárfolyam, ezért talán pontosabb képet kaphatunk, ha az értékesített új- és használt gép mennyiségét nézzük. Főként az építőipari szektor jelentős visszaesése miatt a darabszámokban is visszaesés volt tapasztalható. Az újgép-értékesítésének visszaesését a használt gépek iránti megnövekedett érdeklődés némiképp ellensúlyozta. A magas hitel- és lízingköltségek, valamint az elmaradó támogatások jelentősen csökkentették a beruházási kedvet.
MAÉP.: Melyik üzletág teljesített árbevételben a terv fölött és melyik alatta?
K.B.: Számomra logikus volt már az év elején, hogy a bérbeadás, a szerviz és az alkatrész jól fog menni. Ezek az üzletágak hagyományosan jól teljesítenek, amikor az új gépek eladása nehezebben megy. A piaci sokk első hulláma után a használt gépek iránti kereslet is megnőtt, ami szintén nem meglepetés.
MAÉP.: Milyen termékekre volt a legnagyobb kereslet a portfólióban? A hagyományos húzótermékek – mint például a Bobcat kompakt rakodók – forgalma és piaci részesedése hogyan alakult?
K.B.: Az 1–3 tonna közötti kotrók piaca megközelítette a korábbi évek volumenét, azonban az ennél nagyobb gépek esetében jelentős visszaesést tapasztaltunk. A Bobcat márka szempontjából hagyományosnak mondható kompakt rakodókra kisebb volt az igény, mint 2022-ben, a jelentős verseny ellenére megőriztük a piacvezető pozíciónkat.
MAÉP.: A mezőgazdaságban hogyan teljesítettek a Bobcat teleszkópos rakodók és a Develon homlokrakodók?
K.B.: A két márka közül 2023-ban szinte kizárólag a Bobcat gépekre volt érdeklődés. Teleszkóposrakodógép-eladásunk a mezőgazdaságban kisebb mértékben ugyan, de csökkent. A folyamat eredményeképpen a korábbiakhoz közel hasonló piaci részesedéssel zártuk az elmúlt évet.
MAÉP.: A Doosan/Develon rebranding hazai kommunikációval kapcsolatban voltak-e nehézségek?
K.B.: Ebben a kérdésben szerencsénk van, ha a 2023-as évvel kapcsolatban bármire lehet ezt a jelzőt használni. A brandcsere valójában nem zajlott le a radikálisan lelassult piaci helyzet miatt. Lassan értékesítjük a készleteket, lassan érkeznek az új gépek, ezek egy része még a régi márkanév alatt. Emellett természetesen folyamatosan dolgozunk a DEVELON név megerősítésén. Úgy gondoljuk, ez a lassú átmenet segít abban, hogy a piaci erősödés idejére az új név már kellő ismertséggel rendelkezzen.
MAÉP.: Milyen várakozásaitok vannak a 2024-es évvel kapcsolatban? Milyen piaci folyamatokat láttok?
K.B.: Magunk számára azt fogalmaztunk meg, hogy legalább a 2023-as évhez hasonló árbevételt érjünk el és a szolgáltató üzletágak fejlődése tovább folytatódjon. De tudjuk, hogy nyilvános részvénytársaságként a részvényeseinket az érdekli, mennyi profitot termelünk, ezért az idei üzleti tervek egyértelmű célja a nyereséges működés helyreállítása. Ehhez jelentősen át kellett strukturálni a költségeinket, amit megtettünk, emellett hatékonyságjavító intézkedéseket is hoztunk, amik azt mutatják, hogy jó az irány, tehát bizakodóak vagyunk a 2024. évi eredményeket illetően.
MAÉP.: Melyek azok a tervek, amelyeket idén a cég kiemelt fontosságúnak tart?
K.B.: Terveink és legfontosabb stratégiai céljaink nem változtak. Az idei évben elsősorban a vállalat mezőgazdasági lábának erősítésére fókuszálunk. Ez egy szélesebb mezőgazdasági portfólió kialakítását jelenti, aminek első lépéseként a közelmúltban új megállapodásokat kötöttünk francia és lengyel gyártók hazai képviseletéről.
Emellett továbbra is fontos, hogy a DEVELON márka szlovák piacon történő értékesítését erősítsük, készülve ezzel további külföldi piacokon azonos, vagy további márkákkal való megjelenésre.
Az interjút Kövesdy Gábor készítette, megjelent a Magyar Építő Fórum magazin 2024. tavaszi (No. 93.) számában. Fotók: DM-KER, Bobcat
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?