Munkagép kereskedelem: cégvezetők értékelnek
2024. április 19.
Lapunk idén is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. A TERRA HUNGÁRIA - amelynek vezető márkája a JCB - ügyvezetője, Varga Ákos válaszol.
MAÉP: Hogyan értékeli a vezető az elmúlt évet cég szinten? Megfelelt-e az eredmény a terveknek, a várakozásoknak?
V. Á.: A rövid válasz az, hogy nem. A tavalyi év számunkra nagyon-nagyon rossz volt. Az azelőtti időszakban majdnem minden évben rekordszintű árbevételt, nyereséget értünk el. Az újgép-értékesítés darabszámban is jól ment, ha nem is mindig döntött rekordot, de 300 körüli darabszámot elértünk. Tavaly ez a trend nagyon megváltozott, elképesztő zuhanás történt. Az újgép-eladás darabszám szerint megfeleződött, sőt, ha jól emlékszem a számokra, talán még annyi sem volt. Következésképpen az egész cég árbevétele jelentősen elmaradt a korábbi évektől, és persze elég jelentősen a terveinktől is. Árbevétel oldalról a legmeghatározóbb a cégen belül az újgép-eladás. Eredmény oldalon egy kicsit jobban állunk, mert a vevőszolgálatunk terv szerint hozta a számait. Ismert dolog, hogy a gépkereskedő cégeknél az alkatrész-értékesítés és a szerviz-értékesítés jóval komolyabb nyereséget tud produkálni, mint a gépeladás.
Néhány tényező, ami az újgép-piac kiszáradását okozta. Ügyfeleinknek jelentősen csökkent a lehetősége, hogy munkához jussanak. Közismert az állami beruházások visszaesése, leállítása. Aztán itt a kamat-probléma, az infláció miatti agyament kamatszintek. Ilyen kamatszintek mellett senki nem gondolt arra, hogy finanszírozásban vegyen gépeket. Aztán volt itt még egy fontos szempont is, nevezetesen hogy elsősorban a ’22-es pályázatok okán nagyon sok olyan gép került ki a piacra, amelyik nem feltétlenül állt munkába. Tehát most, főleg egy ilyen zsugorodó építőipari piacon, nagyon sok álló kapacitás van, a pályázatokon beszerzett új gépek ott állnak a gépudvarokon, és nem tudják őket használni. Vagyis ha most varázsütésre elindulnának az építőipari kivitelezések, akkor először ezeket a meglévő kapacitásokat fogja a kereslet fölszívni, tehát nem feltétlenül indukálna rögtön újgép-eladást, plusz addicionális gépeladást, inkább a meglévőket próbálják majd hasznosítani.
MAÉP: Egyébként az árbevétel hogyan alakult?
V. Á.: Tízmilliárd alatt leszünk. Az előző évben, tehát a ‘22-es évben, 12 körül voltunk.
MAÉP: Ahogy mondod, eltűnt az új gépekre a kereslet. De vajon tudott-e a bérgép üzletág lehetőséget találni, netán ebből profitálni?
V. Á.: A használtgép-értékesítés hasonlóan rosszul teljesített, eredményeink itt is jóval elmaradnak a tervtől, és az előző, tehát a ‘22-es évtől. Viszont a bérgép jól teljesített, a terv fölött hozott, és a megelőző évek szintjével körülbelül azonos, talán még egy picit jobb eredményt produkált. Idén ezen felbuzdulva igyekszünk is a saját bérgép flottánkat fejleszteni.
MAÉP: Amikor kiszárad a piac, előny vagy hátrány a JCB márkanév?
V. Á.: Na igen. Azt látjuk, hogy elsősorban a prémium márkák voltak azok, amelyek szenvedtek. Egy ilyen nehéz gazdasági időszakban a magasabb műszaki színvonalú, de emiatt nyilván magasabb árfekvésű gépek értékesítése áll meg leginkább. Azt láttuk, hogy a feltörekvő, elsősorban távol-keleti, ázsiai márkák tudtak egy picit előrelépni, mert ezek, megkockáztatom, hogy nyertesei is voltak a helyzetnek. Bár pontos adatokat ezzel kapcsolatban nem ismerünk, térnyerésük szemmel látható. Viszont ezek háttérszolgáltatásai, legyen akár szerviz, akár alkatrészellátás, más szintet képviselnek. De az ügyfelek most ezek mellett tették le a garast. Lehet, hogy másnapra nem lesz alkatrészt, de most az a legfontosabb, hogy az ár jóval kedvezőbb, nem kell hozzá finanszírozás, és rögtön munkába állítható a gép – aztán majd meglátjuk.
MAÉP: Mennyivel csökkent az építőgép-kereskedelmi piac a ti számaitok alapján?
V. Á.: Körülbelül 30% fölötti mértékben csökkent a ‘22-es évhez képest. Érdekes, hogy tulajdonképpen nincs nagy különbség az egyes gépcsoportok között. Ami kilóg a sorból egy picit, az a teleszkópos rakodó 30% alatti csökkenéssel, ennek lehet örülni, de ez nyilván a mezőgazdaság miatt van. Azt gondolom, hogy ha kivennénk az egészből a teleszkópos rakodókat, akkor jóval 40% fölött lenne a csökkenés. A másik véglet, ami kiugró, az az 50% fölötti csökkenés a gumikerekes kotróknál. És ugyanígy az árokásó rakodó, az is több mint a felével csökkent. A többi inkább az átlaghoz közeli csökkenést mutatott, ami ismétlem, 30 és 35% között van. Olyat, hogy valaminek esetleg egy számjegyű lenne a mínusza, nem látunk a mi táblázatainkban. Egyébként gyártói, szállítói oldalról különösebb probléma nem volt, bár igaz, hogy nagyon nem volt tesztelve a rendszer.
MAÉP:? Melyek azok a tervek, amelyeket idén a cég kiemelt fontosságúnak tart?
V. Á.: Említettem, hogy igyekszünk a bérgép üzletágunkat fejleszteni. Ez most kiemelt cél lesz, legalábbis az első félévben biztosan. A másik, hogy a vevőszolgálatnál meg tudjuk tartani az árbevétel termelő képességét, a jövedelmezőségét. Nem könnyű, mert egy ilyen időszakban, amikor a gépek nem mennek, akkor nem lehet eladni alkatrészt és szervizt sem. Abban bízunk, hogy legalább olyan szinten, mint tavaly, idén is fog tudni működni. Arra is nagyon komoly erőforrásokat kell allokálnunk, hogy ezt a pozíciót meg tudjuk tartani.
Az interjút Kövesdy Gábor készítette, megjelent a Magyar Építő Fórum magazin 2024. tavaszi (No. 93.) számában. Fotók: Terra Hungária, Kövesdy Gábor
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?