A gép önállósul
2022. november 15.
Azt már láttuk Magyarországon is, hogy vannak daruk, amelyek „kezelő nélkül” dolgoznak. Ilyen a fényeslitkei terminálon üzemelő 41 méter széles, illetve a két 28 méter széles, sínen guruló óriásdaru. A saját 5G-s kapcsolat segítségével ezeket a darukat távolról vezérlik. A terminál darui méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülállók Európában, azonban ezeket a darukat végső soron emberek kezelik, csak nem a daru kezelőfülkéjéből, hanem egy távoli irodából. Az itt bemutatásra kerülő 40 tonna teherbírású darut viszont valóban nem emberi kéz, hanem mesterséges intelligencia kezeli.
Az autonóm működés szintjeit 2016-ban határozták meg. Elsősorban a járművek vezetése szempontjából az emberi beavatkozás különböző fokozatai szerint 0-tól 5-ig hat szintet határoztak meg. (A 0. szint teljes ellenőrzést igényel a vezetőtől, a járműnek nincs támogató rendszere. Az 5. szintű járművek valóban önjáróak, amelyek minden körülmény között önállóan működnek. Egyáltalán nincs szükség arra, hogy az autóban lévő emberek bármilyen műveletet végezzenek. Az ilyen járművek még olyan elemekkel sem lesznek felszerelve, mint a kormánykerék.)
De hogyan lehetséges ezeket a fejlesztéseket megvalósítani?
A megoldás alapja a gépi tanulás. A kifinomult adatelemzés és a valós idejű feldolgozás jó döntéseket hoz. A mai mesterséges intelligencia algoritmusait a rendkívüli sokoldalúság jellemzi.
Az első lépés az adatelemzés
A nagy mennyiségű digitális formátumú adat feldolgozása és elemzése összefüggéseket tár fel, amelyeket az adatelemzést végző szakemberek láthatóvá és értékelhetővé tesznek a reál folyamatokat szervező és a termelést végző szakemberek számára.
Ezután következik a gépi tanulás
Az adatelemzésből szerzett információk alapján a gépek megtanulják az kialakítják az algoritmusokat és alkalmazhatóvá teszik olyan feladatokhoz, mint az előrejelzés vagy a hibák felismerése.
A következő lépés a megerősítő tanulás
A megerősítéses tanulási algoritmusok számos döntési sorozat kiértékelésével kristályosítják ki a legjobb cselekvési irányt. Az eredmény egy olyan szoftver, amely sokat tud mind virtuális, mind valós környezetben.
Felmerül a kérdés, hol térül meg a fent leírt folyamat?
A válasz mindenek előtt a hatékonyságnövekedésben rejlik.
De miért lesz hatékonyabb, biztonságosabb, megbízhatóbb és gazdaságosabb a mesterséges intelligencia, mint az ember?
A válasz elsősorban az idő kérdése. „Az idő pénz”, tartja a jól ismert régi mondás, arra utalva, hogy az idő mindig érték volt, amit hatékonyan kell felhasználni. Sok ember számára az idő rohanó világunkban már luxussá is vált. Az idő olyasvalami, amiből soha nem lehet elég.
Az emberek mindig érzelmileg is értelmezhetik az időt, és így torz képet alkotnak a valóság folyamatairól. Ez különösen világossá válik szélsőséges helyzetekben. Stresszes helyzetekben az idő mintha összezsugorodna, bizonyos helyzetekben az idő nagyon lassan telik.
A mesterséges intelligencia (angol rövidítéssel AI) itt egyértelmű előnyben van. Egy emberi darukezelő gyakran változtathatja a sorrendet az áruk be- és kirakodásakor, hogy megtörje a monotonitást, míg a mesterséges intelligencia következetesen a legrövidebb utat fogja választani. A mesterséges intelligencia nem pazarolja az időt. Az emberek nem szeretik mindig ugyanazt csinálni, a mesterséges intelligencia akár kedvelheti is. A mesterséges intelligencia éjjel-nappal, a hét minden napján hatékony.
Az idő azonban nemcsak pénz, hanem relatív is. Stresszes helyzetekben az időt rövidnek érezzük, gyakran nem elegendő ahhoz, hogy jól és alaposan átgondoljuk a döntéseket. A hibás döntések ilyenkor szinte elkerülhetetlenek az embereknél. A mesterséges intelligencia egészen másképp viselkedik. Egyszerre sok információt képes érzékelni, és villámgyorsan ki tudja számítani az optimális cselekvést. Sőt, még egy lépéssel tovább megy, mint amire az ember valaha is képes lesz: hatalmas mennyiségű adat alapján megbízható előrejelzést számol ki. Ily módon a mesterséges intelligencia proaktív módon megelőzheti a pazarlást vagy a veszélyes helyzeteket.
Az események megbízható előrejelzése azonban nemcsak a kritikus helyzetek elkerülését szolgálja, hanem a közelgő folyamatok optimalizálását is. Az itt bemutatott és a képen látható daru például képes kompenzálni a markológép erős ingamozgását azáltal, hogy előre kiszámítja a lengést, és sokkal gyorsabban megállítja azt, mint egy ember, még ha több éves tapasztalattal is rendelkezik. A mesterséges intelligenciára megérett az idő az ipar világában is. Ráadásul a mesterséges intelligencia használata nemcsak a profitot, a biztonságot, a megbízhatóságot és a sebességet növeli, hanem a pazarlás elkerülése révén a természeti erőforrások tudatosabb felhasználását is jelenti.
Egy, a fentiek alapján működő konkrét gépet a Freiburgban székelő német PSIORI GmbH alkotott meg. A cég 2014-ben alakult, főként a daruzás és az egészségügy területén fejtik ki tevékenységüket. Céljuk a termelékenység növelése, a hibalehetőségek minimalizálása és a környezetkímélő termelés elősegítése. Az alábbiakban ismertetett darun kívül több hasonló projekten is dolgoznak. Tervezik, hogy az autonóm daruk működését a közeljövőben mobil darukon is megvalósítják.
Feladat
Egy papírgyárban óránként 350 tonna fűrészáru mozgatását kell elvégezni. Ezt a feladatot egy 40 tonnás daru látja el. A daru teherautókat rakodik ki, majd egy szállítószalagot tölt fel 25 m magas farakást képez a faanyag köztes tárolásához. Minden egyes emelési műveletnél 35 t össztömegű farönkállomány van a daru markolószerkezetében. A cél a szállítószalag egyenletes megrakása és a teherautók gyors kirakodása. Ez a folyamat hibaigényes és veszélyes minden érintett fél számára, ezért célszerű a folyamatot nagymértékben automatizálni. De szükséges az emberi felügyelet, tehát 3-as szintű autonómiával kell a feladatot megoldani. A nehézséget itt a rendszerben rejlő nagy fizikai erők és a daru tehetetlensége jelenti. A mesterséges intelligenciát úgy kell megtervezni, hogy megfeleljen ezeknek a kihívásoknak. Az ilyen jellegű fejlesztés világszerte egyedülálló.
Megoldás
A kamerák, lézerszkennerek és belső érzékelők lehetővé teszik, hogy a daru „érzékelje” a környezetét, saját helyzetét és állapotát. Ennek eredményeként a mesterséges intelligencia érzékeli a közeli teherautókat, a szállítószalagot és a farakás alakját és állapotát. Ezen inputok alapján a mesterséges intelligencia meghatározza a daru terveit a célok hatékony és biztonságos eléréséhez. (Teherautók kirakodása, a szállítószalag megrakodása, ideiglenes tárolás a rakáson.) Megtervezi a szükséges műveleteket, és végrehajtja azokat. A daru aktuális és tervezett viselkedéséről valós időben szolgáltatott adatokat egy ember felügyeli, aki bármikor beavatkozhat a történésekbe.
Előny
A daru mesterséges intelligenciája az emberi beavatkozás lehetőségével járó 3-as szintű autonóm kategóriába sorolható. A daru sebességének, az egyenletes terhelésnek és a biztonságnak az optimalizálásával az ember által kezelt daruhoz képest egyenletesebb és jóval magasabb teljesítmény érhető el. Másképp fogalmazva; minimalizálja a munkaerőköltségeket és az állásidőt, valamint javítja a gyártott faapríték minőségét.
dr. Csorba Kázmér
A cikk megjelent a Magyar Építő Fórum 2022. őszi (No 87.) számában. Fotók: Psiori autonóm daru
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?