bauma Innovációs Díjak 2022 – 2. digitalizáció
2022. december 28.
Idén 13. alkalommal szálltak versenybe építőipari gyártók, kivitelezők és kutatóintézetek a bauma Innovációs Díjért. A versengés a világ legnagyobb szakvásárát megelőzően zajlik le, öt fő kategóriában zajlik. Összesen 133 jelentkezést fogadtak be, amelyből a szakmai előzsűri 41 pályázatot engedett tovább. A második körös előzsűri 3-3 jelöltet juttatott be az öt kategória végső jelöltjei közé. Ezeket fogjuk bemutatni a következő cikkekben.
2. kategória: digitalizáció. A döntőbe az alábbi jelöltek jutottak be:
- BOSCH REXROTH haptikus baleset-megelőző rendszer
- Mesh AG robotizált MESH-technológia
- MiC 4.0 gyártófüggetlen adatszabvány gépek és szerelékek közti kommunikációhoz
BOSCH REXROTH haptikus baleset-megelőző rendszer
Az ultrahangos technológia újdonsága abban rejlik, hogy a joystick rezegtetésével figyelmezteti a gépkezelőket az ütközés veszélyére, ráadásul a haptikus visszajelzés jellege és erőssége az akadály távolságának függvényében változik. Amennyiben a gép kezelése két joystick segítségével történik, a rendszer még a veszély irányát is képes a vezető tudtára hozni. A vizuális vagy hangjelzésekkel dolgozó rendszerektől eltérően a jelzések nem vonják el a gépkezelő figyelmét, ebből adódóan gyorsabban tud reagálni.
A haptikus, moduláris baleset-megelőző rendszerek nagyban hozzájárulhatnak a munkaterületen dolgozó gépkezelők és munkások biztonságához és jólétéhez. A figyelmeztetések még a legzajosabb környezetben is eljutnak a kezelőhöz, miközben nincs szükség kijelzők figyelésére sem.
illusztráció: Bosch
További automatikus funkcióként a BOSCH REXROTH az elektrohidraulikus vezérlésű GEMINI-fékrásegítő szeleppel extraként automatikus fékezést is kínál: amennyiben a vezető nem reagál elég gyorsan a figyelmeztető jelzésre, a szükséges nyomás automatikusan felépül a fékrendszerben.
A rendszer a BODAS-ökoszisztémához tartozó szoftveres és hardveres modulokból tevődik össze, köztük USS ultrahangos szenzorokból, Sense+-joystickekből, DI4-kijelzőkből és RC-kezelőszervekből.
Az ún. virtuális falak lehetővé teszik a munkatér eseti határolását, hogy a kotrók, a homlokrakodók és más építőgépek biztonságosabban és hatékonyabban üzemelhessenek. Az új fejlesztésű szoftverrel immár rendelkezésre áll az a fajta rugalmasság, mellyel a felhasználó tiltott területeket hozhat létre – ezt nevezik virtuális fal funkciónak. A paraméterezés a BODAS-érintőképernyővel vagy -referenciapontok megadásával lehetséges.
Mesh AG robotizált MESH-technológia
A Mesh AG által kidolgozott robotizált technológiával összetett vasbeton szerkezetek építhetők zsaluk nélkül. A kivitelezési folyamat sok új lehetőséget tartogat tervezési szempontból, miközben száműzi a költséges és erőforrás-igényes speciális zsaluzatokat. Az újfajta robotizált eljárás nagyban hozzájárul a hatékonysághoz, a fenntarthatósághoz és a szabad tervezhetőséghez az építőiparban.
fotó: Mesh AG.
A MESH-technológia egy automatikus előregyártási eljáráson alapszik, ami korábban kézzel készített összetett, íves vasalások létrehozását teszi lehetővé. A betonvasak folyamatos beállításával, hajlításával és hegesztésével háromdimenziós rácsszerkezet jön létre a robotizált folyamat eredményeként. Ezt követően a vasszerkezetek a helyükre kerülnek az építés helyszínén – akár egymáshoz kapcsolódóan is –, és az így létrejövő térháló egyszerre szolgál vasalásként és zsalurendszerként. Végül a térhálók kiöntésre kerülnek betonnal, melyet az utolsó fázisban felületkezelés követ.
A MESH-technológia felhasználható egyedi és összetett geometriájú betonszerkezetek létrehozásához magasépítési területen. Emellett a módszer alkalmazható hagyományos betonszerkezetek kivitelezéséhez is – ez esetben a hangsúly az anyaghasználat optimalizálásán és a hatékonyságon van.
MiC 4.0 gyártófüggetlen adatszabvány gépek és szerelékek közti kommunikációhoz
Az építőipari munkaterületek digitalizációjához elengedhetetlen a gyártófüggetlen adatkapcsolat a különféle építőgépek és szerelékek között.
A Machines in Construction (MiC) projekt keretében 11 vállalat közösen fejleszti a MiC 4.0 adatszabványt a gépek és az eszközök közti, a gyártótól független kommunikáció érdekében. Hangsúlyozandó, hogy a cél nem a meglévő mechanikus, hidraulikus és elektronikus kapcsolatok szabványosítása szerelék és gép között – ehelyett a MiC 4.0 egy univerzális, egységes és gyártófüggetlen adatkapcsolati interfész létrehozását célozza gép és szerelék között. Több mint 25 felhasználó, gép- és eszközgyártó együttműködése révén jelenleg CAN-buszalapú adatinterfész fejlesztése folyik MiC 4.0 BUS néven, mely képes lefedni a felhasználási helyzeteket a gép-szerelék kommunikációval kapcsolatban.
A felhasználási helyzetek közé tartozik az eszköz azonosítása felszereléskor, hogy a különféle információk – így a gyári szám, az eszköz típusa és gyártója – továbbításra kerüljön a gép felé, és ennél fogva lehetségessé váljon a gép és a szerelék használatának elemzése. Természetesen megoldható a hordozógép automatikus beállítása is a felvett eszköznek megfelelően, de a MiC 4.0 BUS képes kezeléssel kapcsolatos adatok továbbítására is az üzemeltetés optimalizálása céljából. Sőt, a geometriai adatok továbbításával a különböző támogatórendszerek – például a munkaterület virtuális korlátozása – automatikusan a megfelelő adatok szerint működhetnek.
A szerelék beállításának automatizálásával a MiC 4.0 BUS csökkenti az eszköz helytelen használatának kockázatát, ami a biztonságra is jó hatással van a munkák helyszínén.
Összetett munkaeszközök esetében a „plug and work” rendszer mind a felhasználók, mind a gyártók számára előnyös, hiszen hatékonyabbá és vonzóbbá teszi a speciális szerelékek alkalmazását. Ezenkívül a MiC 4.0 BUS információkat tesz elérhetővé az eszközök használatáról is a munkaterületen, beleértve az adott szerelék terhelését és üzemidejét.
A MiC 4.0 BUS 2022 áprilisában esett át az első sikeres teszteken a különböző gyártóktól származó gép- és szerelék-prototípusok segítségével, a technológia pedig élesben is látható volt a baumán. Tervek szerint a szakkiállítást követően a MiC 4.0 BUS más gyártók számára is elérhetővé válik majd.
A DÍJAT NYERTE: MIC 4.0 GYÁRTÓFÜGGETLEN ADATSZABVÁNY GÉPEK ÉS SZERELÉKEK KÖZTI KOMMUNIKÁCIÓHOZ
(címlapfotó)
Maép összeállítás
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?