bauma Innovációs Díjak 2022 – 4. építés

A legjelentősebb innovációkért a versengés a világ legnagyobb szakvásárát megelőzően zajlik le, öt kategóriában hirdetnek győztest. Sorozatunk negyedik része az építési kategória legjobbjait mutatja be.  

2022. december 30.

Idén 13. alkalommal szálltak versenybe építőipari gyártók, kivitelezők és kutatóintézetek a bauma Innovációs Díjért. A versengés a világ legnagyobb szakvásárát megelőzően zajlik le, öt fő kategóriában zajlik. Összesen 133 jelentkezést fogadtak be, amelyből a szakmai előzsűri 41 pályázatot engedett tovább. A második körös előzsűri 3-3 jelöltet juttatott be az öt kategória végső jelöltjei közé. Ezeket fogjuk bemutatni a következő cikkekben.

4. kategória: építés.  A döntőbe az alábbi jelöltek jutottak be:

  • Bauer b.navigate folyamatkövetési rendszer
  • TSB – a Max Bögl közösségi közlekedési rendszere
  • Holcim szénszálas előfeszített betonpanelek

 

Bauer b.navigate folyamatkövetési rendszer

A fielddata.io GmbH-val és az abaut GmbH-val együttműködésben a Bauer Spezialtiefbau GmbH olyan folyamatkövetési rendszert álmodott meg, mely magába foglalja a teljes kivitelezési folyamat elemzését és megjelenítését. Túl a meglévő gép- és termelési adatokon olyan folyamatok is rögzítésre kerülnek, melyek korábban szinte teljesen kimaradtak a képletből – ilyen például a vasszerelés, a betonozás vagy a fúrási zagy eltávolítása. A b.navigate nevet kapott rendszerrel az volt a cél, hogy a lehető legnagyobb mértékben hasznosítsák a kivitelezési projekt során egyébként is rendelkezésre álló adatokat.

Fotó: Bauer

Számítógépes látás, intelligens kamerák (amilyen például a LIVEYE-rendszer) és mesterséges intelligencia segítségével, illetve a termelési adatok valós idejű elemzésével immár automatikusan azonosíthatók az alacsony hatékonyságú folyamatok, lehetőséget teremtve a kivitelezési folyamat optimalizálására. A tartalmak előkészítéséért és a mesterséges intelligencián alapuló képelemzésért az abaut GmbH által biztosított platform felelős, míg az adatok osztályozását a fielddata.io GmbH applikációja végzi el az előre felállított szabályok alapján.

Az állásidő – például a betonra való várakozás – kézi dokumentálás nélkül rögzíthető, és valós időben vezethetők be a megfelelő intézkedések. A területen dolgozó munkavállalóktól származó empirikus adatok mellett a b.navigate-nek köszönhetően kielemzett adatbázis áll rendelkezésre a döntések támogatásához. Mindez lehetővé teszi a kivitelezés átfutási idejének és költségeinek, illetve az erőforrások felhasználásának fenntartható kezelését, emellett szavatolja az építőgépek és az építőanyagok hatékonyabb alkalmazását.

https://www.youtube.com/watch?v=b5hL7ef4B6E&list=PLN1k-lPccLmETJLMOqcTculyiIYTpkwfg&index=10

TSB – a Max Bögl közösségi közlekedési rendszere

A Max Bögl-csoport Transport System Bögl (TSB) rendszere egy alacsony károsanyag-kibocsátású lebegő mágnesvasút (maglev), amely szinte egyáltalán nem kelt zajt, és moduláris jellegénél fogva a sűrűn lakott városokban is megvalósítható. A cégcsoporttól származó információk szerint a vonzó és megbízható megoldás gyorsan bővíthető a helyi közösségi közlekedés és áruszállítás igényei szerint. A vonatok teljesen automatizáltak és szinte teljesen hangtalanok, szén-dioxid- és finompor-kibocsátásuk minimális, emellett az igényekhez igazodó rugalmas ciklusidőkkel üzemeltethetők.

A cég sengenthali központjában megépített próbapálya 850 méter hosszú, segítségével pedig a vonatok minden funkciója bemutatható, beleértve egy karbantartó központot is. Nem mellesleg a TSB már több mint 150 ezer próbakört teljesített. Emellett a Max Bögl a kínai Csengtu városában is épített egy hasonló bemutatópályát, ahol a vonatok egy 3,5 kilométer hosszú pályán futnak, és az elmúlt évben elérték a 169 km/h sebességet.

Az igényektől függően az utasok rendelkezésére álló járműhossz két egység (24 méter) és hat egység (72 méter) között változtatható, egy szerelvény pedig egyszerre akár 762 embert is szállíthat. Így a 80 másodperces minimális ciklusidővel számolva a TSB több mint 35 ezer utast szállíthat óránként és irányonként.

Az előregyártott betonelemekből álló pálya – a teljesen rugalmas sablonoknak köszönhetően – akár 10%-os emelkedőket is tartalmazhat, emellett igen kis (45 méter) sugarú ívek is megvalósíthatók. A betonelemek beépítését követő gépi megmunkálás tized milliméteres pontosságú, ami garantálja a nagyfokú utazási kényelmet.

fotó: Max Bögl

A rugalmas pályaparamétereknek köszönhetően a TSB szinte bármilyen közlekedési folyosóba beépíthető. A kedvezőtlen terepviszonyokra alagutak nyújthatnak megoldást, a magasvasúti pályakialakítás pedig gyors telepítést tesz lehetővé a helyszínen – a rövidebb kivitelezési idők mellett ilyenkor a jóval kisebb területigény is előnyt jelent. A magasvasúti és a hagyományos pályakialakításon kívül födalatti építés is megoldható. Ellentétben más meglevő rendszerekkel – például a Transrapiddal – a TSB ún. rövid állórészes lineáris hajtásrendszere esetében csak a passzív egységek kerülnek a pályába. A mágneses levitáció és a hajtástechnológia minden aktív eleme a járműben kap helyet, amivel az infrastruktúra kiépítése jóval egyszerűbbé és költséghatékonyabbá válik.

Ami a teherszállítást illeti, a cél nem a hagyományos vasúti szállítás kiváltása, ahol hosszabb szerelvények tesznek meg viszonylag nagy távolságokat – sokkal inkább fenntartható alternatívát kínálni a tehergépkocsik helyett a konténeres szállításhoz. Az erre szolgáló TSB Cargo teljesen automatizált módon, alacsony károsanyag-kibocsátás mellett szállíthatja a konténereket a helytakarékos magasvasúti pályákon. A kapacitás óránként 180 konténer, ami tehermentesítheti a közúti infrastruktúrát a városokban, kikötőkben és nagy logisztikai központokban.

https://www.youtube.com/watch?v=KCSXYTfUvJg&list=PLN1k-lPccLmETJLMOqcTculyiIYTpkwfg&index=11

 

Holcim szénszálas előfeszített betonpanelek

Acél helyett a Holcim szénszálas előfeszített beton (carbon prestressed concrete – CPC) paneljei kizárólag előfeszített szénszálakkal készülnek. A vékony betonelemek a kialakítástól függően akár 80%-os anyagmegtakarítást is eredményezhetnek, miközben szén-dioxid-lábnyomuk akár 75%-kal is alacsonyabb lehet.

A kevesebb felhasznált beton jelentősen csökkenti a szerkezetek önsúlyát, mérsékli a szén-dioxid-lábnyomot, valamint kedvezőbb szállítási költségekben is megnyilvánul. Ezenfelül további szén-dioxid takarítható meg azzal, hogy nagyobb mennyiségű acél helyett jóval csekélyebb mennyiségű szénszálat alkalmaznak a gyártás során. A vékony elemek ipari módszerekkel állíthatók elő nagy formátumokban, majd méretre vághatók. Sőt, az egyszerű vágásokon túl különféle felületkezelési eljárásokra (például marás, fúrás, réselés, csiszolás) is mód van.

A CPC-paneleket eredetileg egy svájci vállalat, a CPC AG dolgozta ki. A Holcim – és leányvállalata, a Vetra Betonfertigteilwerke GmbH – a svájci céggel együttműködve dolgozik a megoldás piaci bevezetésén és az eljárás tökéletesítésén. Ennek keretében jelentős méretű üzem épül a németországi Oldenburg mellett a CPC-panelek gyártásához, ahol a termelés még az év vége előtt megkezdődik. Ehhez a CPC AG szállítja a technológiát és a szénszálakat – utóbbiak egyébként egy szintén vadonatúj üzemben készülnek Svájcban.

Miután a szénszálas előfeszített betonpanelek 2021 végén megkapták az első építőipari jóváhagyást Németországban, megnyílt az út az erőforrás-takarékos és környezetbarát elemek kereskedelmi alkalmazása előtt. A jóváhagyás tartalmazza a CPC-lemezek szerkezeti felépítését, mely számos egyedi szerkezeti elem tervezéséhez felhasználható – ide tartoznak többek közt a lépcső-járófelületek, erkélylemezek, külsőfal-burkolatok, de moduláris áthidalók szintén egyszerűen megvalósíthatók a CPC-technológiával.

https://www.youtube.com/watch?v=K3iZxfenzTQ&list=PLN1k-lPccLmETJLMOqcTculyiIYTpkwfg&index=12

 

A DÍJAT NYERTE: HOLCIM SZÉNSZÁLAS ELŐFESZÍTETT BETONPANELEK (címlapfotó)

Maép összeállítás

 

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©