bauma Innovációs Díjak 2022 – 4. építés
2022. december 30.
Idén 13. alkalommal szálltak versenybe építőipari gyártók, kivitelezők és kutatóintézetek a bauma Innovációs Díjért. A versengés a világ legnagyobb szakvásárát megelőzően zajlik le, öt fő kategóriában zajlik. Összesen 133 jelentkezést fogadtak be, amelyből a szakmai előzsűri 41 pályázatot engedett tovább. A második körös előzsűri 3-3 jelöltet juttatott be az öt kategória végső jelöltjei közé. Ezeket fogjuk bemutatni a következő cikkekben.
4. kategória: építés. A döntőbe az alábbi jelöltek jutottak be:
- Bauer b.navigate folyamatkövetési rendszer
- TSB – a Max Bögl közösségi közlekedési rendszere
- Holcim szénszálas előfeszített betonpanelek
Bauer b.navigate folyamatkövetési rendszer
A fielddata.io GmbH-val és az abaut GmbH-val együttműködésben a Bauer Spezialtiefbau GmbH olyan folyamatkövetési rendszert álmodott meg, mely magába foglalja a teljes kivitelezési folyamat elemzését és megjelenítését. Túl a meglévő gép- és termelési adatokon olyan folyamatok is rögzítésre kerülnek, melyek korábban szinte teljesen kimaradtak a képletből – ilyen például a vasszerelés, a betonozás vagy a fúrási zagy eltávolítása. A b.navigate nevet kapott rendszerrel az volt a cél, hogy a lehető legnagyobb mértékben hasznosítsák a kivitelezési projekt során egyébként is rendelkezésre álló adatokat.
Fotó: Bauer
Számítógépes látás, intelligens kamerák (amilyen például a LIVEYE-rendszer) és mesterséges intelligencia segítségével, illetve a termelési adatok valós idejű elemzésével immár automatikusan azonosíthatók az alacsony hatékonyságú folyamatok, lehetőséget teremtve a kivitelezési folyamat optimalizálására. A tartalmak előkészítéséért és a mesterséges intelligencián alapuló képelemzésért az abaut GmbH által biztosított platform felelős, míg az adatok osztályozását a fielddata.io GmbH applikációja végzi el az előre felállított szabályok alapján.
Az állásidő – például a betonra való várakozás – kézi dokumentálás nélkül rögzíthető, és valós időben vezethetők be a megfelelő intézkedések. A területen dolgozó munkavállalóktól származó empirikus adatok mellett a b.navigate-nek köszönhetően kielemzett adatbázis áll rendelkezésre a döntések támogatásához. Mindez lehetővé teszi a kivitelezés átfutási idejének és költségeinek, illetve az erőforrások felhasználásának fenntartható kezelését, emellett szavatolja az építőgépek és az építőanyagok hatékonyabb alkalmazását.
TSB – a Max Bögl közösségi közlekedési rendszere
A Max Bögl-csoport Transport System Bögl (TSB) rendszere egy alacsony károsanyag-kibocsátású lebegő mágnesvasút (maglev), amely szinte egyáltalán nem kelt zajt, és moduláris jellegénél fogva a sűrűn lakott városokban is megvalósítható. A cégcsoporttól származó információk szerint a vonzó és megbízható megoldás gyorsan bővíthető a helyi közösségi közlekedés és áruszállítás igényei szerint. A vonatok teljesen automatizáltak és szinte teljesen hangtalanok, szén-dioxid- és finompor-kibocsátásuk minimális, emellett az igényekhez igazodó rugalmas ciklusidőkkel üzemeltethetők.
A cég sengenthali központjában megépített próbapálya 850 méter hosszú, segítségével pedig a vonatok minden funkciója bemutatható, beleértve egy karbantartó központot is. Nem mellesleg a TSB már több mint 150 ezer próbakört teljesített. Emellett a Max Bögl a kínai Csengtu városában is épített egy hasonló bemutatópályát, ahol a vonatok egy 3,5 kilométer hosszú pályán futnak, és az elmúlt évben elérték a 169 km/h sebességet.
Az igényektől függően az utasok rendelkezésére álló járműhossz két egység (24 méter) és hat egység (72 méter) között változtatható, egy szerelvény pedig egyszerre akár 762 embert is szállíthat. Így a 80 másodperces minimális ciklusidővel számolva a TSB több mint 35 ezer utast szállíthat óránként és irányonként.
Az előregyártott betonelemekből álló pálya – a teljesen rugalmas sablonoknak köszönhetően – akár 10%-os emelkedőket is tartalmazhat, emellett igen kis (45 méter) sugarú ívek is megvalósíthatók. A betonelemek beépítését követő gépi megmunkálás tized milliméteres pontosságú, ami garantálja a nagyfokú utazási kényelmet.
fotó: Max Bögl
A rugalmas pályaparamétereknek köszönhetően a TSB szinte bármilyen közlekedési folyosóba beépíthető. A kedvezőtlen terepviszonyokra alagutak nyújthatnak megoldást, a magasvasúti pályakialakítás pedig gyors telepítést tesz lehetővé a helyszínen – a rövidebb kivitelezési idők mellett ilyenkor a jóval kisebb területigény is előnyt jelent. A magasvasúti és a hagyományos pályakialakításon kívül födalatti építés is megoldható. Ellentétben más meglevő rendszerekkel – például a Transrapiddal – a TSB ún. rövid állórészes lineáris hajtásrendszere esetében csak a passzív egységek kerülnek a pályába. A mágneses levitáció és a hajtástechnológia minden aktív eleme a járműben kap helyet, amivel az infrastruktúra kiépítése jóval egyszerűbbé és költséghatékonyabbá válik.
Ami a teherszállítást illeti, a cél nem a hagyományos vasúti szállítás kiváltása, ahol hosszabb szerelvények tesznek meg viszonylag nagy távolságokat – sokkal inkább fenntartható alternatívát kínálni a tehergépkocsik helyett a konténeres szállításhoz. Az erre szolgáló TSB Cargo teljesen automatizált módon, alacsony károsanyag-kibocsátás mellett szállíthatja a konténereket a helytakarékos magasvasúti pályákon. A kapacitás óránként 180 konténer, ami tehermentesítheti a közúti infrastruktúrát a városokban, kikötőkben és nagy logisztikai központokban.
Holcim szénszálas előfeszített betonpanelek
Acél helyett a Holcim szénszálas előfeszített beton (carbon prestressed concrete – CPC) paneljei kizárólag előfeszített szénszálakkal készülnek. A vékony betonelemek a kialakítástól függően akár 80%-os anyagmegtakarítást is eredményezhetnek, miközben szén-dioxid-lábnyomuk akár 75%-kal is alacsonyabb lehet.
A kevesebb felhasznált beton jelentősen csökkenti a szerkezetek önsúlyát, mérsékli a szén-dioxid-lábnyomot, valamint kedvezőbb szállítási költségekben is megnyilvánul. Ezenfelül további szén-dioxid takarítható meg azzal, hogy nagyobb mennyiségű acél helyett jóval csekélyebb mennyiségű szénszálat alkalmaznak a gyártás során. A vékony elemek ipari módszerekkel állíthatók elő nagy formátumokban, majd méretre vághatók. Sőt, az egyszerű vágásokon túl különféle felületkezelési eljárásokra (például marás, fúrás, réselés, csiszolás) is mód van.
A CPC-paneleket eredetileg egy svájci vállalat, a CPC AG dolgozta ki. A Holcim – és leányvállalata, a Vetra Betonfertigteilwerke GmbH – a svájci céggel együttműködve dolgozik a megoldás piaci bevezetésén és az eljárás tökéletesítésén. Ennek keretében jelentős méretű üzem épül a németországi Oldenburg mellett a CPC-panelek gyártásához, ahol a termelés még az év vége előtt megkezdődik. Ehhez a CPC AG szállítja a technológiát és a szénszálakat – utóbbiak egyébként egy szintén vadonatúj üzemben készülnek Svájcban.
Miután a szénszálas előfeszített betonpanelek 2021 végén megkapták az első építőipari jóváhagyást Németországban, megnyílt az út az erőforrás-takarékos és környezetbarát elemek kereskedelmi alkalmazása előtt. A jóváhagyás tartalmazza a CPC-lemezek szerkezeti felépítését, mely számos egyedi szerkezeti elem tervezéséhez felhasználható – ide tartoznak többek közt a lépcső-járófelületek, erkélylemezek, külsőfal-burkolatok, de moduláris áthidalók szintén egyszerűen megvalósíthatók a CPC-technológiával.
A DÍJAT NYERTE: HOLCIM SZÉNSZÁLAS ELŐFESZÍTETT BETONPANELEK (címlapfotó)
Maép összeállítás
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?