Egyre fontosabb szerepet kapnak a technológiai fejlesztések a hazai szállítmányozásban
2024. november 12.
A hazai szállítmányozásban is bővül az e-mobilitás egy kutatás szerint
Az árufuvarozás zöldítése megkerülhetetlen, és ötéves távlatban növekedni fog az e-járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
A november 2-án publikált kutatási eredményekveb 150 céget kérdeztek meg, amelyből kiderül, hogy a hazai iparági szereplők maguk is elkötelezettnek mondták magukat a fenntartható működés iránt: közülük minden második szabályozza is a széndioxid-kibocsátását, és többen alkalmaznak naperőművet a megújulóenergia-termeléshez. Azonban kevés információval és az átállást levezénylő emberi erőforrással rendelkeznek, így sokaknak jelen pillanatban csak pluszfeladatot jelentene a váltás, melynek gazdasági oldalról is meg kell térülnie.
Balasa Levente, a Siemens Zrt. Smart Infrastructure üzletágának vezetője a közleményben elmondta: bár már vannak zöldkiszállítást vállaló logisztikai cégek, az érintett vállalatok zöme még kivár a fejlesztéssel. A következő néhány évben szinte biztosan nagy változások jönnek, egyre több e-furgon fog megjelenni a városi áruszállítás terén. Ehhez a töltőinfrastruktúra fejlesztésére, annak hatékony üzemeltetésére, valamint kiszolgáló megoldásokra lesz nagyon hamar szüksége a vállalatoknak - tette hozzá.
A felmérésben részt vevő vállalatok közel tizede használ elektromos járműveket, ezek is főként a céges személyautó-állományban, az ügyintézőflottában vagy a telepen belüli árumozgatásban vannak jelen. A várható növekedést ugyanakkor jól jelzi, hogy a vállalatok 20 százalékának vannak az e-mobilitást érintő, határozott fejlesztési elképzelései, és közülük minden második cég már három éven belül tervezi a megvalósítást.
Erősíthetik az e-mobilitási fejlesztési terveket az állami támogatások. Azon vállalatok fele, amelyeknél az átállásnak pénzügyi akadályai vannak, azt nyilatkozták, hogy megfelelő támogatás elnyerése esetén megfontolnák a fejlesztést. Ennek nagyságát a rendszerkiépítési költség kétharmadában jelölték meg a válaszadók.
A fenntarthatósági vállalások mellett szintén motiválhatja a fejlesztésre a vállalatokat, hogy többen is arról számoltak be, a naperőműveik által termelt és a közcélú hálózatra vissza nem tölthető villamos energiát nem tudják teljes mértékben kihasználni. Az e-töltőinfrastruktúra ebben jelenthetne előrelépést, különösen olyan technológiával párosítva, mint a mikrogrid.
A kutatás rámutatott: az elektrifikáció elsődleges fókusza nem a hosszú távú, nehéz tömegű áruszállítás lesz. Jelenleg ugyanis a városi, tehát a gyakori megállást és újra elindulást igénylő, rövid távú szállítmányozásban a kifizetődőbb az e-haszonjárművek használata. Ráadásul a városok légszennyezettségét, zajterhelését is e szegmens karbonmentesítése javítaná.
Legnagyobb visszatartó erőnek a megkérdezettek túlnyomó többsége a magas beruházási költségeket tartotta, amelyeket jellemzően nem tudnak beépíteni a szolgáltatásaik árazásába. Többnyire csak a multinacionális ügyfelekkel rendelkező cégeknél merül fel, hogy a partnerek akár többletköltséget is vállalnának a környezetkímélőbb fuvarozás érdekében, hiába elkötelezettek a hazai megrendelők a fenntarthatóság mellett. Szintén elriaszthatják a vállalatokat a töltőinfrastruktúra-telepítés és -üzemeltetés technikai kihívásai, az üzemeltetési költségek alakulása. A megtérülési idő is kiemelten fontos a cégek döntéshozói számára.
A kutatást a Trend International Market Research Kft. végezte a Siemens Zrt. megbízásából 2024. augusztusban, mélyinterjúk és telefonos kérdőíves megkérdezés mellett, a hazai szállítmányozó cégek e-mobilitásban érintett döntéshozóinak bevonásával.
Mesterséges intelligencián alapuló fejlesztést valósított meg az Adony Logisztikai Központ Kft.
Mesterséges intelligencián és szenzortechnológián alapuló fejlesztést valósított meg az Adony Logisztikai Központ Kft. - adta hírül az intermodális logisztikai központot működtető cég november elsején. A cég a 793 millió forintos beruházáshoz a Magyar multi programban 317 millió forintos, feltételesen visszatérítendő, európai uniós támogatást nyert el - írták kapcsolódó közleményükben.
A projekt célja az volt, hogy a legmagasabb szintű digitalizációs technológiák alkalmazásával néhány éven belül egy okos logisztikai központ létrehozására tegye alkalmassá a társaságot - tették hozzá.
Ismertetésük szerint intelligens ipari kamerarendszert telepítettek, amely mesterséges intelligencia segítségével javítja a telephelyen belüli navigáció és a raktárak közötti irányítás hatékonyságát, és a valós idejű forgalmi adatokból keletkező adatmennyiség később lehetővé teszi, hogy a telephelyen önjáró, önvezető járművek és rakodógépek közlekedhessenek.
Az inerciális - a helyzetet, sebességet, irányt külső segítség nélkül megállapító - navigáció és szenzor precíziós giroszkópok és szögsebességmérők adatai alapján számolja ki a járművek abszolút elmozdulását, és a kiindulási ponthoz képest megtett út alapján adja meg az aktuális pozíciót.
A projekt keretében beszerzett ipari rakodógépet is ellátták szenzortechnológiával, amely telemetria adatokat gyűjt a daru mozgásáról, majd azokat eltárolva egy későbbi automatizált rakodó rendszer betanításához nyújthat referencia adatokat. A beruházás további részeként hőszivattyúval kiegészített karbantartó csarnokot építettek, amelyet előrejelző és megelőző karbantartásra használnak; itt javítják a berendezéseket a rakodó- és más munkagépekre szerelt szenzorok adatai alapján.
Azt írták, hogy a fejlesztési projekt eredményeként a kft. képes erősíteni növekedési potenciálját, hozzájárulva ezzel a kkv státuszból történő kiemelkedéshez. A 2014-ben alapított, szekszárdi székhelyű cég, amelynek fő profilja a mezőgazdasági termékek raktározása és mozgatása különböző szállítási módok összekapcsolásával, 17 hektáros, adonyi telephelyén 84 raktárat üzemeltet összesen csaknem 500 ezer tonna kapacitással.
A kft. 2023-ban 6,3 milliárd forint nettó árbevétel mellett 915 millió forint adózott eredményt ért el.
Forrás: MTI
Fotók: Adony Logisztikai Központ Kft.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?