Engedélyezték a zöld aszfalt használatát
2013. szeptember 24.
Ezentúl Magyaroszágon is beépíthető a mérsékelten meleg, alacsony energiafelhasználású, ún. zöld aszfalt. 2013. szeptember 15-től a hazai szabályozások is megengedik a környezetkímélő technológia alkalmazását.
2005-ben Franciaországban született meg az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA (Low Energy Asphalt). Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb széndioxid és bitumen gőz kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez.
További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható. A hőmérséklete jóval alacsonyabb, mint a hagyományos aszfalté, ez pedig 50%-os energiafelhasználást és akár 60%-kal kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent. Az itthon elérhető legalacsonyabb hőmérsékletű zöld aszfalt a francia LEA (Low Energy Asphalt).
A Duna Aszfalt átalakított dunaharaszti keverőtelepeItthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA előállítására, akik a HAPA (Hungarian Asphalt Pavement Association) segítéségével aktívan képviselték a jó ügyet, számos konferencián és fórumon bemutatták a LEA-t, ami meg is hozta a várva várt eredményt: a Magyar Útügyi Társaság (MAÚT) módosította az Útügyi Műszaki Előírásban szereplő irányelveket és 2013. szeptember közepétől itthon is beépíthető a zöld aszfalt. Ez azt jelenti, hogy a közbeszerzési eljárások során a kiíró szerepeltetheti a műszaki specifikációban a mérsékelten meleg aszfaltot. Így van esély arra, hogy a nyugati mintához hasonlóan itthon is elterjedjen a környezetbarát eljárás.
„Amikor 2011-ben úgy döntöttünk megvásároljuk a LEA francia licencét és a dunaharaszti keverőtelepünkön jelentős módosításokat hajtunk végre, két célunk volt: csúcstechnológiával környezetbarát aszfaltot gyártani és azt be is építeni. Az előbbit önerőből elértük, amíg az utóbbi cél a HAPA-val közös érdem. Hatalmas előrelépés ez a magyar útépítés életében, nekünk pedig komoly mérföldkő. A környezetvédelem kiemelt értékeink közé tartozik, ezért harmadik célunk, hogy megrendeléseink jelentős százalékát a LEA tegye ki. Bízunk benne, hogy megrendelőink is hamar felismerik a mérsékelt aszfalt nyújtotta előnyöket.” – mondta a cég közleményében Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. szóvivője.
Összefoglaló ábra az új technológiáról: Forrás: Duna Aszfalt Kft. A képek forrása a Duna Aszfalt Kft.Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?