Hazai energetikai hírek
2021. március 31.
Magyar Földgáztároló
A Magyar Földgáztároló Zrt. egy megközelítőleg 2,5 megawatt összteljesítményű elektrolizáló rendszer és a hozzá tartozó hidrogén gázelőkészítő technológia létesítését tervezi az Akvamarin pilot projekt keretében a kardoskúti földalatti gáztárolónál – adta hírül a vállalat március végén.
A cég szerint a rendszer felépítése jelentős energiatárolással kapcsolatos innováció, ami hozzájárul a villamosenergia-rendszer kiegyensúlyozásához is. Az elektrolizáló berendezés működtetésével biztosítható, hogy a megújuló energiaforrás "kikapcsolása" helyett a felesleges többlet villamos energia felhasználásával vízbontáson keresztül hidrogén álljon elő. Az így előállított hidrogént a tervek szerint földgázzal keverve a vállalat gázzal működő berendezéseiben használják fel, csökkentve ezzel a szén-dioxid kibocsátást. Emellett szigorúan betartva a gázminőségi előírásokat, a szállítórendszeren keresztül a végfogyasztókhoz is eljuttatható lesz.
Az Akvamarin projekt tovagyűrűző hatása, hogy megteszi az első lépést a hidrogén technológia széleskörű elterjedéséhez - tették hozzá. A projekt összberuházási értéke mintegy 2,9 milliárd forint, amiből 1,9 milliárd forint az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Nemzeti Kutatási és Innovációs Hivatal közös pályázatán nyert támogatás. A fennmaradó részt a vállalat önerőből biztosítja.
A projekt megvalósítására 24 hónap áll rendelkezésre a közbeszerzési folyamatokat is beleértve. A megvalósítási ütemterv tartása érdekében a szükséges munkafolyamatok megkezdődtek, jelenleg a beépítendő berendezések, valamint tervezői szolgáltatások pályázatása van folyamatban. Emellett megkezdődött a munka a projekt megvalósításában közreműködő egyetemek együttműködésének kialakításában.
A kardoskúti földgáztároló látképe
Bükkábrányi Fotovoltaikus Erőmű Projekt
A Bükkábrányi Fotovoltaikus Erőmű Projekt Kft. és a Szegedi Tudományegyetem konzorciuma 1,2 milliárd forint támogatást nyert el a bükkábrányi naperőmű megújuló áramtermelését hasznosító innovatív energiatároló technológia kifejlesztésére – adta hírül a társaság március végén.
A közlemény szerint az ITM által meghirdetett pályázaton elnyert összegből támogatott projekt célja egy innovatív elektrolizáló technológia, majd egy nagy nyomású hidrogén-palacktöltő rendszer integrációja Magyarország egyik legnagyobb naperőművével. A projekt választ ad arra, hogy mi az optimális villamossági integrációs módszer a naperőmű és az elektrolizáló között, amely biztosítani tudja a hatékony, stabil és gazdaságos működést.
Ugyancsak kidolgozzák, hogy miként kapcsolható ez a hidrogéntermelő rendszer egy nagynyomású tároló és palacktöltő rendszerhez, az értéklánc továbbvitele érdekében. Ez utóbbi különösen fontos a fenntarthatóság érdekében, mivel a zöld energiával előállított hidrogént nagy nyomású palackokban értékesíteni kívánják.
A cég szerint a fejlesztés keretében létrehoznak egy tudományos és piaci megalapozottságú pilot üzemet, amelynek felhasználásával létrejön az a tudás, amelyet más hazai gazdasági szereplők is hasznosíthatnak.
A partnerek szoros együttműködésével a legmodernebb technológiákat adaptálják és fejlesztik tovább. Ezen túlmenően az integrációval olyan új technológiai megoldások jönnek létre, amelyek jelenleg nem érhetőek el kereskedelmi forgalomban - fogalmaznak a közleményben.
A projekt eredményeképpen kialakulnak a kompetenciák, amelyek az esetleges további méretnövelést megalapozzák, amit indokol a naperőművi kapacitások dinamikus növekedése. A március elején indult projekt várhatóan 2023 februárjának végére készül el.
A naperőmű látképe 2019-ben
MVM és a Tungsram
Stratégiai együttműködési keretmegállapodást írt alá március 25-én az MVM Energetika Zrt. és a Tungsram az energetikai terület részét képező világítástechnikai és -technológiai fejlesztések, piaci megoldások közös feltárásáról és piaci bevezetéséről. A cégek közös közleménye szerint több energiahatékonysági projektet is terveznek, de közös cég létrehozásáról egyelőre nincs szó.
A közlemény idézi Jörg Bauert, a Tunsgram elnök-vezérigazgatóját, aki kifejtette: az energiatakarékosság, a költséghatékonyság és az okos megoldások már három éve, a Tungsram függetlenné válása óta állnak a vállalat tevékenységének középpontjában, a keretmegállapodás újabb lépés a koncepciók eredményes megvalósítása felé.
Az MVM elnök-vezérigazgatója, Kóbor György hangsúlyozta, hogy az MVM Csoport számos területen indította el és folytatja a fenntartható jövőt szolgáló hatékonyságjavító projektjeit, a Tungsrammal kötött megállapodás új utakat nyit, ahol közös innovációkkal valódi változások hozhatók az emberek, városok életébe.
Forrás: MTI
Fotók: Google Maps, 112press.hu
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?