A Mammoet és a Scheuerle által kifejlesztett, Trailer Power Assist (TPA) rendszer segítségével a nehézszállítási feladatokra szakosodott holland szolgáltatónak mindössze két vontatójárművel sikerült megoldania egy 430 tonnás reaktoralkatrész leszállítását a Franciaországban épülő fúziós erőműhöz. A TPA nélkül mindehhez hat vontatóra lett volna szükség, emellett az új technológia a fuvar időtartamát is a felére csökkentette.
A Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor (ITER) egy forradalmi projekt, amely a létesítmény 2025-re tervezett átadását követően a nukleáris fúzió útján történő áramtermelés kutatására szolgál majd. Jellegét tekintve hasonlóan úttörő volt az a vállalkozás is, melynek során a holland Mammoet két, egyenként 430 tonnás körtekercset szállított le Marseille kikötőjéből, melyhez a teher több mint 100 kilométeres távot tett meg Dél-Franciaországban.
A nukleáris fűtőanyag-logisztikára szakosodott Daher Technologies-től érkezett megrendelést követően a Mammoet a Trailer Power Assist (TPA) rendszerre támaszkodott a két hatalmas tekercs leszállítása érdekében. Ehhez a Scheuerle kimondottan a Mammoet igényeire szabva gyártotta le a TPA-t. 1000 lóerős motorteljesítményével, 400 kN vonóerejével és innovatív hidraulikus hajtásrendszerével a TPA legnagyobb rendszerteljesítménnyel büszkélkedhet. A TPA által biztosított extra hajtóerőnek köszönhetően mindössze két tehergépkocsi elegendő volt a feladat végrehajtásához, melyhez egyébként hat vontatójárműre lett volna szükség.
A kiemelkedő vonóerő és a TPA kiváló manőverezőképessége együttesen lehetővé tették továbbá azt is, hogy a Mammoet igen rövid alatt tegye meg az utat a szállítmánnyal. Mivel az útvonal több autópályaszakaszt is érintett, a cégnek minél gyorsabban kellett mozgatnia a terhet, hogy a lehető legrövidebb ideig zavarják a sztrádák forgalmát. Végül a TPA az előzetesen megszabott időkeret fele alatt teljesítette első hosszabb távú szállítási feladatát, ezzel a rendszer kétséget kizáróan igazolta magasszintű hatékonyságát.
Miután a rakomány megérkezett a célállomásra, a nyergesvontató akár 80 km/h sebességgel vontathatja új rendeltetési helyére a szabadonfutó üzemmódba állított TPA-t.
A TPA alkalmazásával nincs szükség sem a vontatók ballasztolására, sem pedig a sofőrök közti időigényes koordinációra, amely többvontatós felállásban elengedhetetlen a kormányzás és a fékezés összehangolásához. Ebből kifolyólag a TPA biztonságosabbá is teszi a szállítási műveleteket – sőt, mivel a kevesebb vontatójármű miatt csökken a szerelvény össztömege, a TPA jótékony hatással van az üzemanyag-fogyasztásra is.
A TPA az önjáró K25 moduláris járműplatformon alapul, melynek hat tengelysora közül négy hajtott. A moduláris kialakításnak köszönhetően a TPA könnyen összekapcsolható más egységekkel is, és járműcsoportok kialakításával még nagyobb teljesítmény érhető el. A rendszer maximális sebessége épített úton 28 km/h, vagyis akár hússzor gyorsabb lehet, mint a hagyományos önjáró moduláris szállítójárművek. Ha a sebesség 28 km/h fölé emelkedik, a TPA átvált ún. szabadonfutó üzemmódba, és innentől a vontató az adott útszakaszon megengedett legnagyobb sebességgel haladhat. A TPA Németországban és Európa más részein is közúti forgalomba helyezhető.
A két körtekercs csupán a kezdetet jelentette az ITER kutatási projekthez kapcsolódó szállítmányozási feladatok sorában. A Mammoet a TPA használatával tervez megbirkózni a további kihívásokkal is, beleértve a 600 tonna tömegű első vákuumkamra-egységet, amelyben üzembe helyezését követően a fúziós reakció végbemegy majd.
Forrás: Mammoet, Scheuerle, ITER
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?