Már használatban a zöld aszfalt
2014. március 28.
Tavaly szeptember közepétől már a hazai szabályozások is megengedik a környezetkímélő zöld aszfalt technológia alkalmazását. Most pedig elkezdődött az első ilyen technológiával készülő útszakasz felújítása Kecel és Soltvadkert közt az 54-es főúton.
A zöld aszfalt magyarországi története 2012-re vezethető vissza, amikor a Duna Aszfalt Kft. jelentős modernizációt hajtott végre a Dunaharasztiban levő keverőtelepén, melynek köszönhetően alkalmassá váltak a francia licensz alapján készülő LEA (Low Energy Asphalt), alacsony energiafelhasználású aszfalt előállítására is.
Az ötlet akkor merésznek tűnt, hiszen sem az előírások nem tették lehetővé a hivatalosan a mérsékelten meleg aszfalt használatát, sem a technológia nem volt közismert Magyarországon. 2013 szeptemberében a mérsékelten meleg aszfalt kategória bekerült az Útügyi Műszaki Előírásokba, ami azt jelenti, hogy lehetséges közbeszerzést kiírni a zöld aszfaltra is.
A zöld aszfalt számos kiváló tulajdonsággal rendelkezik amellett, hogy nem kerül többe, mint a hagyományos eljárással készült forró aszfalt. Használata akár 50 százalék energia-megtakarítást tesz lehetővé és 50-60 százalékkal csökken a szén-dioxid-kibocsátás. A szakemberek munkáját azzal könnyíti meg, hogy nem tapad a szállító jármű platójához, nedves időjárásban is beépíthető, az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”.
Úthenger a Soltvadkert és Kecel közötti útfelújításon 2014.03.26-án
Le a hagyományos aszfalttal
Az első LEA eljárással készült útszakasz Soltvadkert és Kecel között található Magyarországon. Az aszfaltozást a Maéponline újságírója is megtekintette a helyszínen, ahol elmondták, hogy az alacsonyabb hőfokon készült aszfaltnak köszönhetően az elkészült útfelületre néhány órával elkészülte után már rá lehet hajtani, sőt, az úthengerek után meg is érinthették a jelenlévők. A sajtóeseményen elhangzott, folyamatban van a cég lakitelki keverőtelepének felszerelése is, hogy az is alkalmas legyen az új LEA-aszfalt előállítására.
A keverőtelep működését mutatják be az érdeklődő újságíróknak a Duna Aszfalt munkatársai a cég Dunaharaszti keverőtelepén 2014.03.26-án
Forrás: Duna Aszfalt Kft.
A kép forrása a Duna Aszfalt Kft., Fotó: Szikora Zsombor
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?