Útépítés során használnák fel a műanyaghulladékot Indiában

Tartósabb, biztonságosabb és olcsóbb utakat ígér egy Indiában sikerrel alkalmazott technológia, amely megoldást jelenthet a műanyaghulladékok problémájára is.

2017. november 02.

Tartósabb, biztonságosabb és olcsóbb utakat ígér egy Indiában már sikerrel alkalmazott technológia, amely megoldást jelenthet a nem újrahasznosítható műanyaghulladékok egyre növekvő problémájára is.

India rendelkezik a világ második legnagyobb úthálózatával, ugyanakkor vezető helyen áll a közúti balesetek világranglistáján is. A dél-ázsiai ország hivatalos adatai szerint tavaly több mint 150 ezren vesztették életüket nagyjából 500 ezer közúti balesetben. A halálesetek csaknem egytizedéért olyan balesetek voltak a felelősek, amelyekben az indiai utakra jellemző kátyúk is szerepet játszottak. Az indiai kormány október végén jelentette be, hogy 11 milliárd dollárnak megfelelő összegből épít több mint 83 ezer kilométernyi utat a következő öt évben.

A szakértők a műanyaghulladékok feldolgozására épülő technológiának a használatát szorgalmazzák, amely nem csupán költséghatékony, hanem tartósabb és biztonságosabb utakat is eredményez. "A műanyag utak nem csupán ellenállóbbak lesznek a jövőbeli monszunok okozta károkkal szemben, hanem megoldják a nem újrahasznosítható műanyagok problémáját is" - nyilatozta Iser Dzsudzse Aluvalia, a városi infrastruktúráért felelős kormányzati bizottság korábbi vezetője. A közgazdász szerint egy kilométernyi egysávos aszfaltút egy tonna műanyaghulladékot vesz fel, és a műanyag megkétszerezheti, vagy akár megháromszorozhatja az út élettartamát.

Autópálya Kelet-Indiában (illusztráció)

India nagyjából 15 ezer tonna műanyagszemetet termel naponta, és ebből körülbelül 9 ezer tonna újrahasznosítható. A fennmaradó hulladék elárasztja a szeméttelepeket és eldugaszolja a szennyvízlevezető csatornákat, ami miatt időről időre elárasztja a víz a városokat. A műanyaghulladékot felhasználó technológiát Rádzsagopálán Vaszudevan, a maduráji Tiagarazsar Műszaki Egyetem vegyészprofesszora fejlesztette ki. A módszer lényege, hogy a finomra aprított műanyaghulladékot - az édességek csomagolópapírjától kezdve a bevásárlószatyrokig - hozzáadják a forró aszfalthoz, majd az elegyet a kövekre öntik.

A szakember 2002-ben fejlesztette ki a technológiát és mielőtt felkereste volna vele a kormány illetékeseit, épített egy utat az egyeteménél. "Az út, amelyet csináltam, még most is tökéletes, nincsenek rajta se kátyúk, se repedések" - mondta a professzor. Eddig legkevesebb 11 indiai állam alkalmazta a technológiát több mint 100 ezer kilométernyi autóút lefektetéséhez. A professzor egyik hallgatója Bhutánba is elvitte a technológiát.

Az indiai kormány 2015-ben a legtöbb autópálya-építésnél kötelezővé tette a műanyaghulladékok felhasználását. Az államok egy része azonban lassan teszi magáévá a technológiát, különböző okokra, egyebek között a műanyaghulladékok szétválogatásának és a kivitelezők megtalálásának nehézségeire hivatkozva.

Forrás: MTI

Fotó: Akkida/Wikipédia

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©