Európai műemlék-felújítások
2019. augusztus 16.
Belgiumban egy középkori vízi városkaput építenek át, Velencében 500 éves épület felújítása készült el nyáron.
Belgium – átépítés
Megkezdték a Belgium dél-nyugati országrészében található Tournai városának középkori eredetű vízi városkapujának bontását a kereskedelem megnövekedett igényeinek biztosítása érdekében. A háromlyukú híd íveit némileg megváltoztatva, az eredeti kövek felhasználásával 2020 elejére építik vissza - közölte a helyi sajtó augusztus közepén.
A tájékoztatás szerint a Scheldt folyó fölött átívelő, 13. századi gótikus hídon végzett munkálatok a két oldalsó ív szűkítésével, valamint a pillérek kismértékű vékonyításával a legnagyobb, középső ív körülbelül 1-1 méterrel való kiszélesítését teszik lehetővé.
A szakemberek szerint a munkálatok eredményeként az új építésű, nagyobb vízkiszorítású, 2000 tonnás hajók is biztonsággal áthaladhatnak a városon, a vízi közlekedés serkentése pedig a klímaváltozás elleni küzdelem céljait is segíti, ugyanis a vízi teherszállítás kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a kamionforgalom.
Charles Deligne, a Belgium déli, Vallónia nevű, francia nyelvű országrészében található kereskedőváros Hadtörténeti Múzeumának kurátora szerint ilyen kialakítású vízi városkapuból mindössze három maradt fent Európában, és közülük a tournai-i a legrégebbi.
Emlékeztetett arra, hogy a híd íveit nem először építik át. A középkori építményt a második világháborúban az angol csapatok robbantották fel, majd 1946 és 1948 között, a középső ívet kiszélesítve építették újjá a vízi közlekedés akkori igényeinek megfelelően. A parton található két, 1281-ben, illetve 1304-ben épített, kerek alaprajzú, Thieulerie és Bourdiel névre keresztelt torony a világháborús sérülések javításától eltekintve eredetinek tekinthető. Ezeket nem érintik a helyi közösség és a belga lakosság körében vegyes érzelmeket, évek óta tartó vitákat kiváltó munkálatok.
Christophe Van Muysen, a héten kezdődött építkezés felügyelőjének tájékoztatása szerint a tornyok tetőszerkezetét előzetesen acélhevederekkel erősítették meg az esetleges károsodások elkerülése érdekében. Emellett mindkettőben rezgésérzékelőket helyeztek el, de az eddigi munkálatok során nem észleltek a szerkezetre veszélyes, határértéket meghaladó mozgásokat. Mint mondta, a boltíveket tartó pilléreket teljes mértékben elbontják. A két pillért a vízszint alatt nem kövek fogják alkotni, hanem egy, a folyó mészkőágyára 5 méter mélyen támaszkodó vasbeton szerkezet.
Az eredeti kövek felhasználásával is végzett munkálatok során a város emblematikus építményének számító, világörökségi védelem alatt álló híd ívei az eredetivel közel megegyező formájukat nyerik vissza már 2020 elejére. A Hollandia, Belgium és Franciaország közötti hajózási útvonal zavartalanságának biztosítását célzó építkezés a tervek szerint 2021 végére fejeződik be - közölte.
A még átépítés előtt lévő híd képe 2005-ből
Velence – felújítás
Idén nyáron fejeződött be a velencei Szent Márk téren álló Procuratie Vecchie (Régi Prokurátus) 500 éves épületének, a nagy múltú trieszti biztosítótársaság, a Generali történelmi székházának felújítása.
A David Chipperfield világhírű brit építész vezetésével renovált épületet júniusban mutatta be a sajtónak Luigi Brugnaro velencei polgármester és Philippe Donnet, a biztosítótársaság vezetője. A Generalinak az 1800-as évek közepétől a történelmi épületben működik a központja, amelyet a felújítás nyomán első ízben a nagyközönség számára is látogathatóvá tesznek.
Az épület 16 ezer négyzetméternyi területének renoválása a tervek szerint készült el. A felújítási munkák nem érintették a Procuratie három épületének Jacopo Sansovino tervezte homlokzatát.
David Chipperfield korábban azt mondta a Régi Prokurátusról, hogy "a fantasztikus homlokzat mögött az épület belseje eléggé kusza" az évszázadok során végzett átalakítások miatt, és "elveszítette sajátos jellegét, épségét, történelme egy részét".
A felújított épületben egy, a biztosító által alapított új karitatív intézmény is helyet kapott, a The Human Safety Net, amely támogatásra szoruló emberek ellátásával foglalkozik majd világszerte.
A Procuratie Vecchiének a Szent Márk tér északi oldalán álló épületét Sebastiano Ziani dózse rendeletére építették 1172 és 1204 között közhivatali épületként. Az épület három tömbből áll, mindegyik homlokzatát oszlopos árkádok díszítik. Az ügyészek hivatalául és lakóhelyéül szolgált. A Prokurátus épületével egyidejűleg újítják fel a legendás Giardini Reali parkot is, Sissi császárné kedvencét.
A Procuratie Vecchie látképe
Forrás: MTI
Fotók: Wikipédia/Jean-Pol Grandmont/Wolfgang Moroder
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?