A 2014-es év építőipari legjei

A 2014 is mozgalmas volt az építőipar számára. Összegyűjtöttük, milyen rekordok születtek a legmagasabb épülettől a leggyorsabb hídépítésig.

2014. december 30.

A 2014-es év is mozgalmas volt az építőipar számára. Számos figyelemreméltó beruházásról adtunk hírt, legyen az Magyarországon vagy a világ túloldalán. A Magyar Építő Fórum összegyűjtötte néhol egészen szubjektíven, milyen legekre volt érdemes figyelni idén.

A legmagasabb

Februárban adtunk hírt róla, hogy végzett a cölöpözéssel az egyik legnagyobb német építőipari vállalat Bauer a szaúd-arábiai leánycége, a Dzsiddában épülő Királyságtorony felhőkarcoló alapozásánál. Persze a munkák azóta is haladnak, az épület első szintjei már távolról is jól láthatóak (a képen).

Szaúd-Arábia az épülő toronyházzal kívánja elhódítani a világ legmagasabb épülete címet a szomszédos Egyesült Arab Emírségekbeli Dubajtól, a 828 méter magas Burdzs Kalifától. A Királyságtorony, ha elkészül, 1007 méter magas lesz, amire várhatóan majd 2019-ben kerül sor.

A legambíciózusabb

A legambíciózusabb címre mindenképpen Kína pályázhat, hiszen többször is bekerült a hírekbe, a különböző terveivel. A CBRE amerikai ingatlanpiaci vállalat júliusban publikált elemzéséből. kiderült, hogy a világ összes szupermagas, vagyis 300 métert meghaladó épületének több mint fele Kínában lesz az évtized végére, messze túlszárnyalva az Egyesült Államokat és persze a közel-keleti országokat. Az összes ebbe a kategóriába eső, jelenleg is építés alatt álló, 2020 előtt elkészülő torony több mint 70 százaléka Kínában található, a száz legmagasabb közül 60 a távol-keleti országban épül.

Az ország emellett nagyszabású beruházásokkal élénkíti gazdaságát, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a  kínai mérnökök azon dolgoznak, hogy a fagyos tibeti fennsíkon is autópályát építsenek. Idén augusztusban pedig kiderült, hogy az évekig a kínai beruházási politika fekete foltjaiként emlegetett szellemvásorok - ha hihetünk a kínai ingatlanpiaci statisztikáknak, - benépesülnek. Legalábbis az ország középső és keleti részein. A CLSA hongkongi bróker- és befektetési csoport elemzői szerint a szellemvárosok benépesülését az elmúlt időszakban több tényező is segíti, a "pár éves eltérés az építkezés és a tényleges költözés között" csupán ingatlanpiaci és társadalmi jelenségek hatása.

A legnagyobb

A méretek versenyét idén New York nyerte, ahol  Brooklyn Grange nevű civil szervezet a világ legnagyobb tetőfarmját hozta létre. A farm egy síktetős ház tetejére került (a képen), a létrehozását az Egyesült Államok Környezetvédelmi Minisztériumának esővíz kezelő alapja támogatta. Nem véletlenül, hiszen a tetőkert, amellett, hogy élelmiszert termelt, 1 millió gallon (3,78 millió liter) esővizet is visszatart évente, jelentősen tehermentesíti a városrész szennyvízkezelő telepét is.

A legvagányabb

A legvagányabb címre egyértelműen Dubaj pályázhat, hiszen májusi hírünk szerint rendőrsapka-formájú új rendőrmúzeum felépítését tervezik a városban, s ha elkészül, az építmény a világ legnagyobb fejfedőjeként kerülhet be a világrekordok közé. A helyi rendőrség már most sem panaszkdhat, hiszen fényűző a gépjárműflottáját tekintve. Az ottani rendőrök olyan luxussportkocsikon furikáznak, mint a 2 millió eurót (közel 620 millió forintot) érő, 430 kilométeres sebességre képes Bugatti Veyron, a Lamborghini Aventador vagy a Ferrari.

És ha a bűnüldöző szervekre is bőkezűen áldoz az állam, mondani sem kell, az egyszerű tömegközlekedőkre is költ. Novemberben átszámolva egymilliárd dolláros beruházással átadták át a város első, 10,6 kilométeres hosszú villamosvonalát, ami a gyorsan fejlődő város turisták körében is népszerű délnyugati partvonalán kínál közlekedési alternatívát az autókkal szemben (a képen).

A leggyorsabb

És hogy a hazai hírek se maradjanak ki a válogatásunkból, a leggyorsabb címét az felújításban lévő szolnoki vasúti híd érdemelte ki (a képen), ahol a vasútfejlesztésben egyedülálló technológiával, 36 óra alatt 3300 tonna acélszerkezetet megmozgatásával előbb kitolták a régi hidat a Szolnok és Szajol közti vasúti szakaszon, majd október 6-án az új hídszerkezetet is betolták a helyére. Magyarország egyik legnagyobb vasúti hídjának 100 méter hosszú bal mederhídja a kiemelkedő mérnöki teljesítmény eredményeképpen mindössze egy hét alatt újult meg. 

Fotók: Twitter/alsaif2012 (címlapon is), Thinkstockphotos.com, Booklyngrangefarm.com, MTI/EPA/Ali Hajder, MTI/Bugány János

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©